טראמפ עשוי לפרסם צו הגירה חדש ולא לערער: "צריכים למהר"

אחרי דחיית איסור הכניסה בבית המשפט הפדרלי לערעורים אמר נשיא ארה"ב כי ינקוט צעדים "מהירים מאוד" להשבת הביטחון לארצו: "בשביל זה בחרו בי" ■ לדבריו, הממשל שוקל את צעדיו, וישנה אפשרות שיחתום על צו חדש בימים הקרובים

טראמפ חותם על צו מקסיקו סיטי / צילום: רויטרס
טראמפ חותם על צו מקסיקו סיטי / צילום: רויטרס

ממשלו של נשיא ארצות-הברית דונלד טראמפ לא מתכוון לערער על החלטת בית המשפט להותיר על כנו את ביטול הצו הנשיאותי בנושא הגירה - כך מסר הלילה (שבת) גורם המעורה בפרטים לרשת CNN. הבית הלבן מסר בתגובה לפרסומים כי ההחלטה טרם התקבלה, וכי ייתכן שיוגש ערעור.

לדברי הנשיא דונלד טראמפ, ששוחח עם כתבים שהתלוו למטוסו בדרכו לפלורידה, הוא שוקל לנסח צו נשיאותי חדש שיגדיר מדיניות הגירה לתושבים ממדינות מוכות טרור, במקום הצו שהוקפא בשני בתי משפט. "ננצח בקרב, אבל זה ייקח זמן. לכן יכול להיות שנכתוב צו חדש. יש לנו אופציות. אפתיע אתכם. נראה בימים שני או שלישי", אמר.

הצו החדש, אם ייכתב, יחליף את הצו שניסח טראמפ לפני שבועיים ואשר הורה על מניעה זמנית של כניסה לארצות-הברית משבע מדינות בעלות רוב מוסלמי. אם אכן ינוסח הצו, סביר להניח שהוא יבוא במקום ערעור לבית המשפט העליון. לא מן הנמנע שהצעד מגיע לאור ההתייחסות של בית המשפט לצו של טראמפ כמכליל ורחב מדי, דבר שאותת על הקושי להגן הנוסח הנוכחי בבית המשפט העליון לו יידרש לסוגיה. לפי הערכות, הפעם יהיה הצו פחות שנוי במחלוקת מקודמו.

אתמול אמר טראמפ כי הבית הלבן יחשוף בשבוע הבא "צעדי ביטחון חדשים" כדי "לשמור על ביטחון אמריקה". במסיבת עיתונאים עם ראש ממשלת יפן, שינזו אבה, אמר כי הממשל ימשיך לפעול כדי להשיב לתוקף את צו איסור הכניסה משבע המדינות המוסלמיות.

"נעשה מהר מאוד משהו שקשור לביטחון של ארצנו", הבטיח הנשיא, שציין אתמול שלושה שבועות להשבעתו, "תוכלו לראות את זה קורה במהלך השבוע הבא". הוא לא הוסיף פרטים לגבי פשר הצעד המדובר, אך הבטיח: "לא נאפשר למי שמנסה להזיק לאנשינו להיכנס לארצנו".

"נעשה כל מה שדרוש כדי לשמור על ארצנו בטוחה", אמר טראמפ, "קיבלנו החלטה, שאנחנו חושבים שתהיה מוצלחת, זה לא צריך לקחת כל כך הרבה זמן. הביטחון הוא אחת הסיבות שבגינן אני עומד כאן היום, הבוחרים חשבו שאני אספק להם ביטחון".

"יהיה סינון קיצוני. זה מונח שאני טבעתי בקמפיין כי ראיתי מה קורה. למדתי בתפקידי דברים, ישנם איומים עצומים על ארצנו, לא ניתן לזה לקרות. ניתן להמון אנשים שמחפשים את טובתנו להיכנס פנימה. תמיד זה יהיה כך", הוסיף.

בית המשפט לערעורים דחה את בקשת משרד המשפטים להתיר לממשל למנוע באופן זמני את כניסתם של תושבים משבע מדינות בעלות רוב מוסלמי לתחומי ארצות-הברית. הצו, המונע כניסה של אזרחי תימן, עיראק, סומליה, לוב, איראן , סודאן וסוריה, נחשב לאחד ממהלכי הדגל של טראמפ מאז נכנס לתפקידו. יריבתו של טראמפ בבחירות לנשיאות, הילרי קלינטון , הגיבה לפסיקה וכתבה "3-0", בהתייחס למספר הערכאות שבהן הפסיד עד כה הנשיא במאבק המשפטי לאשרור הצו.

טראמפ התייחס גם לקשרים הבטחוניים של וושינגטון עם טוקיו, לסכסוך הטריטוריאלי של היפנים עם סין בים סין המזרחי. "אנחנו מחויבים לביטחונה של יפן ולכל האזורים תחת שליטתה המנהלית", הבהיר טראמפ, ששמר על עמימות בקשר לנושא בימיו הראשונים בתפקיד.

"אנחנו מחוייבים לביטחון יפן, ולחיזוק הברית שלנו", אמר הנשיא, "הברית של יפן וארצות-הברית היא אבן פינה של השלום והיציבות באזור הפסיפי. זה חשוב ששני הצדדים ימשיכו להשקיע בברית זו כדי לבנות את יכולות ההגנה שלנו שיהפכו חזקות יותר ויותר. נעבוד יחד נגד האיום הגרעיני הצפון קוריאני, אותו אני מחשיב בעדיפות גבוהה. אני מחפש יחסי סחר שיהיו הוגנים לשתי מדינותינו".

אבה הוא ראש המדינה השלישי שנפגש עם טראמפ אחרי ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי ומלך ירדן עבדאללה. במחווה של קירבה וידידות הזמין טראמפ את אבה לאחוזתו הפרטית במאר א-לאגו, פלורידה, ובתום מסיבת העיתונאים השניים נסעו לשם עם נשותיהם. ביום רביעי הקרוב צפוי טראמפ להיפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו.