מסרים מאיימים: טראמפ לנשיא איראן: "מוטב שייזהר"

המתיחות בין וושינגטון לטהרן מאז כניסתו של טראמפ לבית הלבן נמשכת - ושני המנהיגים שוב מעבירים זה לזה מסרים מאיימים: הנשיא האמריקאי הגיב בתקיפות לדבריו של רוחאני אמש, לפיהם מי שמאיים על איראן מתחרט

חסן רוחאני / צילום: רויטרס
חסן רוחאני / צילום: רויטרס

וושינגטון וטהרן במסלול התנגשות בעידן הנשיא החדש? נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, לא אוהב להישאר חייב - וענה הלילה (שבת) בתקיפות לנשיא איראן, חסן רוחאני, ששב להתגרות במערב בדברים שנשא ביום המהפכה האסלאמית שצוין אמש בארצו.

בהודעה שנמסרה לכתבים ממשרדו המעופף ב"אייר פורס 1", הבהיר הנשיא האמריקאי למקבילו האיראני: "מוטב שייזהר בדבריו", זאת לאחר שרוחאני אמר בנאום לאומה לציון 38 שנים למהפכה כי "מי שמאיים על העם האיראני יתחרט על כך".

"לא נפחד ממדיניות של דיבורי מלחמה", אמר רוחאני בראיון לטלוויזיה האיראנית. "כמה דמויות חסרות ניסיון באזור ובארה"ב מאיימות על איראן. הם צריכים לדעת ששפת האיומים לעולם לא עבדו על איראן. הם צריכים ללמוד לכבד אותנו".

את דבריו של רוחאני ליוו גם תמונות של צעדה מסורתית ברחובות טהרן, בה הונחו על הרצפה תמונות טראמפ ונתניהו - לצד דגלי ארה"ב וישראל שההמונים דרכו עליהם. בנוסף, חולקו לקהל פוסטרים עליהם מתנוססות תמונותיהם של הנשיא האמריקאי וראש ממשלת ישראל לצד הכיתוב "האיראנים לא מפחדים מאיומים".

איומים הדדיים, סנקציות חדשות - ותרגיל צבאי

מאז נכנס טראמפ לתפקידו כנשיא ארה"ב לפני כשלושה שבועות, החריפה המתיחות בין ארה"ב לאיראן - גם בעידן שאחרי חתימת הסכם הגרעין בתקופת נשיאותו של אובמה. מעבר לאיומים ההדדיים שהוחרפו בין הצדדים, ממשל טראמפ הודיע כי יטיל סנקציות על איראן בשל ניסויי הטילים שביצעה לאחרונה - זאת ללא קשר להבנות שהושגו במסגרת הסכם הגרעין.

בוושינגטון נקבע כי סנקציות יוטלו על 8 גופים איראניים - זאת בשל פעילות הקשורה לטרור וכי על כ-17 גופים יוטלו עיצומים בעקבות פעילות הקשורה לתכנית הטילים הבליסטית של איראן - תחת צווים קיימים נפרדים.

בעקבות ההחלטה להטלת הסנקציות החדשות, קיימו משמרות המהפכה באיראן בשבוע שעבר תרגיל צבאי לשיגור טילים. מטרת התרגיל, כפי שנכתב באתר של משרות המהפכה, הייתה "להציג את כוחה של המהפכה האיראנית ולהתמודד מול הסנקציות". עוד החליטו האיראנים אחרי הסנקציות האמריקאיות להטיל סנקציות משלהם על גופים אמריקאיים.