מדיניות טראמפ יוצאת לדרך: מאות מהגרים לא חוקיים נעצרו

רשות המכס וההגירה ערכה מבצע בארבע ערים גדולות ובארבע מדינות שמטרתו לכידת מהגרים שרובם הורשעו בפלילים ■ בלוס אנג'לס לבדה נעצרו 161 בני אדם ■ "האכיפה לא הייתה בעדיפות עליונה בזמן אובמה"

דונלד טראמפ גירוש מוסלמים (צילום: רויטרס)
דונלד טראמפ גירוש מוסלמים (צילום: רויטרס)

מאות מהגרים בלתי חוקיים, רובם בעלי הרשעות פליליות, נעצרו בארבעת הימים האחרונים ברחבי ארצות-הברית. רשות המכס וההגירה פעלה בכמה מרכזים עירוניים גדולים - ניו-יורק, אטלנטה, לוס אנג'לס ושיקגו - וכן במדינות קנזס, וירג'יניה, קרוליינה הצפונית וקרוליינה הדרומית, במבצע מעצרים של מהגרים בלתי חוקיים עם רישום פלילי. רשת ABC במיאמי דיווחה גם על מעצרים בפלורידה, ולפי דיווחים בתקשורת המקומית, בלוס אנג'לס לבדה נעצרו 161 בני אדם במהלך מבצע המעצרים השבוע.

המבצע נראה כחלק ממדיניותו של הנשיא דונלד טראמפ, שהבטיח עוד במהלך קמפיין הבחירות שלו שאם ייבחר, יאיץ את הליך הגירוש של מהגרים לא חוקיים, ויתמקד תחילה בבעלי תיקים פליליים. במסגרת הצו שעליו חתם טראמפ לפני שבועיים, הורחבו סמכויותיהם של פקחי רשות המכס וההגירה, שולש המימון לאכיפה של הגירה לא חוקית וניתנה הוראה להגביר את הגירושים של מהגרים לא חוקיים.

נוסף על אלו, הורה טראמפ לשלול מימון פדרלי מ"ערי המקלט" שסירבו לבקשות הסגרה פדרליות של מהגרים לא חוקיים. "אנחנו נוציא את הרעים החוצה, הפושעים, חברי הכנופיות, סוחרי הסמים, מנהיגי הקרטלים. נגמרו הימים שבהם הם יכלו להישאר כאן", אמר טרמאפ במועד חתימת הצו.

דייוויד מרטין, מנהל רשות המכס וההגירה בלוס אנג'לס, אמר לעיתונאים אמש כי ל-151 מתוך העצורים יש תיקים פליליים, וכי 75% מהם הורשעו בפשעים כמו עבירות מין, נשק ותקיפה. לדבריו, נגד חמישה נוספים עומד צו גירוש מ ארצות-הברית , ולחמישה הנותרים לא היה רישום פלילי. לגבי החמישה האחרונים, אמר מרטין ל-USA Today האכיפה בעניינם לא היתה בעדיפות תחת ממשל ברק אובמה , אבל היא כן בעדיפות תחת ממשל טראמפ.

באחד מהמקרים בלוס אנג'לס, דפקו סוכני הרשות בדלת של דירה שבה חיפשו אחר אדם מסוים, אך בסופו של דבר עצרו אדם אחר ששהה במקום ונמצא גם הוא בארצות-הברית בניגוד לחוק, ללא תיק פלילי. אנג'ליקה סאלאס, מנהלת הקואליציה לזכויות מהגרים , אמרה לרשת CBS כי מצב שכזה לא היה מתרחש בעבר, וכי "זה לא היה דבר רגיל".

טראמפ עצמו התייחס שוב לסוגיית צו ההגירה הנשיאותי וציטט בחשבון הטוויטר שלו דיווח של ה"וושינגטון טיימס", לפיו 77% ממבקשי המקלט שהגיעו מאז הוקפא הצו בידי בית המשפט היו מהמדינות שכניסה מהן נאסרה לארצות-הברית. "מערכת המשפט שלנו מקולקלת! 77% מהפליטים שהוכנסו לארצות-הברית מאז הקפאת הצו היו משבע המדינות החשודות. זה מאוד מסוכן", כתב טראמפ.

 

עם זאת, מרטין הדגיש כי מבצעי מעצרים דומים התקיימו גם בתקופת הנשיא הקודם שלוש פעמים בשנה, ולדבריו הוא החל לתכנן את המבצע הנוכחי לפני ה-26 בינואר, התאריך שבו חתם טראמפ על הצו הנשיאותי.

חבר בית הנבחרים, חואקין קסטרו מהמפלגה הדמוקרטית, המייצג את מדינת טקסס, צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי מבצע מעצרים נערך גם ברחבי המדינה הדרומית. "אני מבקש מרשות המכס וההגירה להבהיר אם אותם אנשים מהווים סכנה לקהילות שלנו, ולא אנשים שמנסים לגדל את משפחותיהם בשלווה. אמשיך לעקוב אחרי המצב", כתב.