אחרי רמת החייל: הנדל"ן הרפואי מגיע לקריית עתידים

מרכז רפואי מ.ר.ב ישכור מחברת קריית עתידים בניין בשטח 13 אלף מ"ר ל-25 שנה ■ היקף העסקה: למעלה מ-300 מיליון שקל ■ בין היזמים: החברות הראל וברק קפיטל

קרית עתידים / צילום: איל יצהר
קרית עתידים / צילום: איל יצהר

עסקת נדל"ן גדולה בתחום הרפואה: המרכז הרפואי מ.ר.ב יעבור מבת ים לצפון תל-אביב, לאחר שבעליו, חיים דור ושאול פז, חתמו בשותפות עם חברת הביטוח הראל ועם בית ההשקעות ברק קפיטל, על הסכם לשכירת בניין שלם בקריית עתידים בתל-אביב. ההסכם נחתם עם בעלת הבניין, חברת קריית עתידים שבבעלות עיריית תל-אביב (50%) ואוניברסיטת תל-אביב (50%), המחזיקה בכל הבניינים במתחם העסקים.

במסגרת ההסכם יושכר בניין שלם בשטח 13 אלף מ"ר שישמש מרכז רפואי חדש. ההסכם, שנחתם לתקופה של 25 שנה, כולל שכר דירה המוערך ב-8 מיליון שקל לשנה ונוסף לתשלום שכר הדירה צפויים הבעלים להשקיע בשיפוץ ובהתאמה של הבניין בקריית עתידים למעלה מ-100 מיליון שקל. סכום זה כולל שיפוץ פנימי וחיצוני על מנת להתאים את הבניין וסביבתו לאופיו של מרכז רפואי, וזאת על פי התכנון של האדריכל אריה שאואר. מכאן שהיקף העסקה הכולל מסתכם בלמעלה מ-300 מיליון שקל. העבודות צפויות להימשך כשנה וחצי עד שנתיים.

את בחינת תוכנית בניין העיר ליוותה עו"ד ענת בירן, את קריית עתידים ייצג משרד שטיינמץ הרינג גורמן, ואת בית החולים מ.ר.ב ייצג משרד עו"ד יריב בר דיין. פירמת BDO ליוותה את הצד הפיננסי של העסקה.

בית החולים מ.ר.ב ממוקם כיום ברחוב העצמאות סמוך לכניסה לבת ים ונפתח לראשונה בשנת 1972. כיום מספק המרכז שירותים רפואיים למבוטחי קופות החולים, לרבות מכונים רפואיים ומרפאות מומחים, ועל פי אתר המרכז הרפואי, מתבצעים בו בכל שנה כ-8000 ניתוחים מתוכננים מראש.

המחזור הוכפל

אזור רמת החייל שינה את פניו לאחר הקמת בית חולים אסותא ברחוב הברזל, אשר בעקבותיו נוספו לאזור קליניקות רפואיות רבות, בין היתר הקימו החברות תדהר וסופרין את בית הרופאים בסמוך לבית החולים אסותא. המעבר של המרכז הרפואי מ.ר.ב לקריית עתידים, מהווה נדבך נוסף בתאוצה שתופס תחום הרפואה בשוק הנדל"ן. כניסת בית החולים לקריית עתידים צפויה גם לשנות את אופיו של אזור התעסוקה המתאפיין בעיקר בחברות מתחום ההיי-טק, כך שהפעילות בו צפויה להתקיים גם בשעות הלילה, בדומה לשעות פעילות של בתי חולים פרטיים.

אחד השוכרים בקריית עתידים היא שירותי בריאות כללית שמפעילה מעבדה ראשית בבניין שלם בקריה. גופים נוספים הן חברות המספקות מכשור רפואי כמו מדינול ששוכרת משרדים במגדל עתידים החדש.

אזור התעסוקה קריית עתידים כולל 11 בניינים קיימים, נמוכים יחסית, שמאכלסים כ-100 חברות. האחרון שבהם, שהתאכלס לפני שנתיים, הוא מגדל עתידים, הכולל 35 קומות. המגדל הכפיל את מספר העובדים בקריית עתידים ל-8,000, והכפיל את המחזור השנתי של הקריה שעמד על 100 מיליון שקל לשנה עד הקמת מגדל עתידים, ל-200 מליון שקל עם אכלוס המגדל. ההכנסות מתחלקות שווה בשווה בין עיריית תל-אביב לאוניברסיטת תל-אביב. התב"ע של קריית עתידים כוללת בסך הכל 13 בניינים, והחברה בוחנת את תכנון שני הבניינים הנותרים.