יתרון לגודל: אמון המשקיעים במספר קרנות קטן מצדיק עצמו?

10 קרנות מתוך יותר מ-1,000 מגייסות לרוב יותר מרבע מהגיוס הכולל ■ להלן בחינת השאלה האם הבחירה בהן כיעד להשקעה מאסיבית מצד הציבור, הוכיחה את עצמה במונחי תשואה

פנסיה  / צלם: פוטוס טו גו
פנסיה / צלם: פוטוס טו גו

מתוך כ-1,000 קרנות נאמנות בתעשייה, 10 המגייסות הגדולות מנקזות אליהן כרבע מהסכום הכולל. האם האמון מצד המשקיעים במספר קטן של קרנות, מצדיק את עצמו במבחן התוצאה?

עולם ההשקעות מושפע מהזרמת כספים או יציאתם מצד משקיעים פרטיים, עסקיים ומוסדיים בדרך של השקעות ישירות, או תוך שימוש במכשירי השקעה, ובהם קרנות נאמנות. היקף ההגיוסים ו/או ההפדיונות בשוק קרנות הנאמנות לסוגיהן, מצביע על גישתם של המשקיעים כלפי השוק.

תעשיית קרנות הנאמנות מתאפיינת בכך ששיעור גבוה מאוד מהכספים שזורמים אליה, מתנקז למספר קטן מאוד של קרנות. 10 קרנות מתוך יותר מ-1,000 מגייסות לרוב יותר מרבע מהגיוס הכולל.

בדקנו את רשימת 10 הקרנות האקטיביות שהובילו בגיוסים (מתוך יותר מ-1,000 קרנות) בשנים 2012-2015 ובחנו מה היו המאפיינים שלהן והאם המגמה שהובילה לגיוסים הנאים שלהן בשנה אחת, המשיכה לשנה שאחריה, ומה שמעניין יותר: האם הבחירה בהן כיעד להשקעה מאסיבית מצד הציבור, הוכיחה את עצמה במונחי תשואה.

2012

4 מ-10 הקרנות המגייסות ביותר היו קרנות כספיות, 3 היו מקטגוריית אג"ח מדינה, 2 היו קרנות אג"ח כללי וקרן נוספת היתה אג"ח שקליות. 10 הקרנות המגייסות היו אחראיות לכ-27% מסך הגיוסים בתעשיית הקרנות. רק קרן אחת הייתה עם חשיפה של עד 10% למניות.

בשנה שלאחר מכן, 2013, רק 3 מ-10 המגייסות ב-2012 הצליחו להישאר בין עשר הקרנות המגייסות, ו-2 מהן אף סבלו מיציאת כספים.

2013

10 הקרנות שהובילו בגיוסים התחלקו ל-2 קטגוריות בלבד: 7 קרנות כספיות ו-3 קרנות המתמחות באג"ח כללי. העשירייה המובילה הייתה אחראית לכ-35% מסך הגיוסים בתעשייה.

כלומר, רמת הריכוזיות בגיוסים עלתה בהשוואה לשנה שעברה. כאמור, 3 מתוכן הובילו את הגיוסים גם בשנה הקודמת (2012), רק 2 קרנות אחרות השכילו להיכנס לעשר המגייסות גם בשנה שלאחר מכן (2014). יתרה מכך, מחצית מקבוצת הקרנות המובילות בגיוסים ב-2013 סיימו את 2014 בפדיונות.

2014

10 הקרנות המגייסות בשנה זו מתפלגות בין 3 קרנות כספיות, 3 קרנות אג"ח כללי ו-4 קרנות המתמחות באג"ח מדינה. משקלן היחסי של 10 המגייסות ירד והן ריכזו כ-25% מסך הגיוסים הכללי. מבחינת החשיפה למניות, 4 היו ללא חשיפה כלל, 5 עם חשיפה של עד 10% וקרן אחת עם חשיפה של עד 20% למניות. הנתון המעניין ביותר בשנה זו, היה עצם העובדה שאף לא קרן אחת מהעשירייה המגייסת ביותר בשנה זו, הצליחה להתברג לרשימה הזו בשנה שלאחר מכן (2015). אם לא די בכך, אז נתוני שנת 2015 מראים כי מחצית - 5 מהקרנות - סיימו את השנה שלאחריה בפדיונות.

2015

משקלן היחסי של 10 הקרנות המגייסות מסך כל הגיוסים עמד על כ-24%. הייתה זו שנה שנייה ברציפות בה הקרנות הכספיות איבדו מכוחן בעשירייה המובילה עם נציגות של 2 קרנות בלבד, תוצאה של הפחתה מצטברת ניכרת בריבית. הקבוצה הבולטת הייתה קטגוריית אג"ח כללי עם 6 קרנות והקבוצה הנוספת הייתה זו של השקליות עם 2 נציגות. מבחינת חשיפה למניות - 4 היו ללא חשיפה כלל, 3 היו עם חשיפה של 10% ו-3 היו עם חשיפה מנייתית של עד 20%. מבין כל המובילות בגיוסים, רק אחת הצליחה להיות ברשימת העשירייה בשנה לאחר מכן (2016). יתר הקרנות, למעט אחת, סיימו את 2016 עם סך גיוסים שלילי.

2016

השנה האחרונה התאפיינה בעיקר בחיזוק מעמדן של הקטגוריות הגדולות בתעשייה, כשהגדולה ביותר היא זו של אג"ח כללי, שזכתה לייצוג של 7 קרנות מתוך 10 הבולטות בגיוסים, ו-3 הקרנות הנוספות ברשימה היו קרן שקלית, קרן מנייתית וקרן שמתמחה באג"ח חברות. השוני ברמת החשיפה המנייתית בין הקרנות בהחלט בולט, בוודאי בהשוואה לשאר השנים שבדקנו. מתוך 10 הקרנות, 2 היו ללא חשיפה מנייתית כלל, 4 קרנות היו עם חשיפה של עד 10%, 3 היו עם חשיפה של עד 20% וקרן נוספת הייתה מנייתית. יהיה מעניין לראות, כיצד ואם בכלל, תימשך מגמת הגיוסים בקרנות אלה גם בשנה הנוכחית, ואם החלטות המשקיעים להשקיע בהן יחסית, יצדיקו את עצמן במונחי תשואה.

תשואה מעל לממוצע

הסוגיה אותה ביקשנו לבדוק, אם קיים קשר בין הגיוסים הבולטים בתעשיית קרנות הנאמנות בכל שנה לאלו שבשנה שלאחריה, העלתה מספר מסקנות. הראשונה והבולטת שבהן היא שלילת הקשר, שכן לא נמצאה חפיפה מספקת בנתוני הגיוסים של הקרנות המובילות בין שנה אחת לזו שלאחריה. ניתן לומר שמסקנה זו היא כמעט מתבקשת, כיוון שמדובר בתנאי שוק שמשתנים ויחד עימם משתנים גם טעמי המשקיעים. אף כי, ככלל, ניתן לומר שרוב גדול מאוד של הכספים זרמו למה שאנו מכנים "קרנות סולידיות" - כספיות, או אג"חיות עם רכיב קטן של מניות.

הנושא השני שבדקנו היה עד כמה החלטות המשקיעים להזרים כספים למספר מצומצם מאוד של קרנות, אכן הוכיחו עצמן בשנה שלאחריה. במלים אחרות - מה היה מיקומן של הקרנות האלה במונחי תשואה בתוך הקבוצה. למשל, קרן כספית מכלל הכספיות; קרן אג"ח כללי עם חשיפה של עד 10% למניות מתוך כלל הקרנות בעלות מדיניות כזו.

מתברר שמתוך 35 קרנות - 6 היו במיקום טוב מאוד: הרביע העליון, 15 ברביע השני, עדיין מקום בהחלט טוב, 9 ברביע השלישי ו-5 ברביע התחתון.

בסך הכל, תמונה חיובית.

*** הכותבים הם בעלי בית ההשקעות מיטב דש ויו"ר מיטב דש קרנות נאמנות בע"מ, ואנליסט ונציג קשרי יועצים בקבוצת תכלית (מבית מיטב דש). אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

תשואות 10 הקרנות המגייסות הגדולות שנה לאחר הגיוס
 תשואות 10 הקרנות המגייסות הגדולות שנה לאחר הגיוס

גיוסי 10 קרנות הנאמנות המובילות בארץ וחלקן מכלל הגיוסים בתעשייה
 גיוסי 10 קרנות הנאמנות המובילות בארץ וחלקן מכלל הגיוסים בתעשייה