האם טבע תמשיך בבניית הקמפוס בעלות מאות מיליוני דולר?

טבע: בניית הקמפוס ממשיכה ללא שינוי ■ מחר צפויים להתפרסם דוחות טבע, והשוק מכין את עצמו לאפשרות של עדכון נוסף מטה בתחזיות

מפעל טבע בכפר סבא / צילום: תמר מצפי
מפעל טבע בכפר סבא / צילום: תמר מצפי

בסוף 2014 יצאה טבע בפרויקט "קמפוס רעננה", להקמה של קמפוס חדש ויוקרתי לחברת התרופות. עלותו המתוכננת של הפרויקט הוערכה תחילה בחצי מיליארד שקל, ומאוחר יותר ב-1.2 מיליארד שקל (כ-320 מיליון דולר). כעת יש התוהים האם תמשיך טבע בקידום הפרויקט, על רקע גל הקיצוצים המתבצע בחברה במטרה לשמור על תזרים חיובי, לנוכח החוב שתפח ל-35 מיליארד דולר בעקבות רכישת חברת אקטביס ב-2016.

הקמפוס נועד לאכלס את משרדי המטה של טבע, מעבדות ומתקני ייצור. כמה מאות מיליוני דולרים הם לא סכום גבוה ביחס לתזרים של טבע, אולם לפרויקטים של נדל"ן יש נטייה להתנפח ולעלות יותר מכפי שתוכנן. בהתייחסות שלה למיזם בעבר, טבע ציינה כי ההשקעה תוביל לחיסכון מיידי בעלות השכירות של המשרדים הראשיים של החברה בפתח-תקווה ובאתרים נוספים, אותו העריכה בכמה מיליוני דולרים בשנה. חוזה השכירות על מתחם טבע בפתח-תקווה צפוי לפוג ב-2020.

ואולם, החיסכון ארוך הטווח יבוא במחיר של השקעה חד פעמית גדולה יחסית, בתקופה שבה המזומן אינו בשפע. כמו כן, ייתכן שהחברה תצטרך לפצות עובדים אשר יתפטרו על רקע המעבר לרעננה מאזורים אחרים בארץ.

טבע כבר רכשה את הקרקע ברעננה בסכום שהוערך בעבר ב-160 מיליון שקל, ובחרה בחברות אלקטרה ותדהר לביצוע הפרויקט, בשיתוף משרדי האדריכלים BIG ומשה צור. אולם, גורם מקורב לטבע מעריך היום כי ישנו סעיף יציאה מן ההסכם בקנס קטן, שהחברה תוכל להפעיל אם תבחר לוותר על הפרויקט.

טבע עוברת בחודשים האחרונים טלטלות רבות, שהגיעו לשיא בשבוע שעבר עם עזיבתו של המנכ"ל, ארז ויגודמן. מניית החברה איבדה בשנה החולפת 43% מערכה. לנוכח מצבה, טבע מנסה כיום לחסוך בכל הזירות, והקמת קמפוס גדול בתקופה שבה העובדים לכל רוחב החברה מתמודדים עם לחצים כלכליים, היא משמעותית גם במישור הנראות.

מטבע נמסר היום בתגובה כי בניית הקמפוס ממשיכה ללא שינוי.

 

"2017 לא תהיה אסון מוחלט בגנריקה"

מחר צפויים להתפרסם דוחות טבע לרבעון הרביעי של 2016 ולשנה כולה, והשוק נערך לאפשרות שהחברה תוריד את התחזיות ל-2017 בפעם השנייה תוך מספר חודשים.

אולם, האנליסט רוני גל מבנק ההשקעות ברנסטיין פרסם בסוף השבוע חוות דעת ולפיה בתחום הגנריקה, וספציפית לגבי השקעות גנריות חדשות, שנת 2017 אכן נראית טוב יותר מ-2016. זה היה הסעיף שהוביל לעדכון התחזיות של החברה תחילה ל-2016 ואחר כך ל-2017.

"ההכנסות של טבע בתחום הגנריקה מוטות לכיוון 20 המוצרים הגדולים של החברה (מתוך מעל אלף המוצרים הגנריים שהיא משווקת)", כתב גל, "ובהם חלה הפגיעה הגדולה ב-2015 ו-2016, בעיקר במוצרים קונצרטה ואדרל (להפרעות קשב וריכוז) ופולמיקורט (לאסתמה). טבע הצליחה להביא לשוק רק ארבעה מוצרים חדשים, רק אחד מהם עם הכנסות של 100 מיליון דולר, בעוד שלמיילן וסנדוז היו השקות רבות ומשמעותיות יותר.

"כעת יש לטבע 18 מוצרים על סף השקה, בהיקף של 450 מיליון דולר. החברה העריכה 750 מיליון, וזה אפשרי אם יש לה עוד השקות מתוכננות שאנחנו לא יודעים עליהן", מוסיף גל, "כך שגם אם 2017 לא תהיה קלה לטבע בתחום הגנרי, אנחנו לא חושבים שהיא תהיה אסון מוחלט".

להערכתו, הפגיעה הקיימת בגנריקה כבר מתומחרת במניה, והוא ממליץ על טבע ב"תשואת יתר" במחיר של 42 דולר למניה.