בתום ישיבת הקבינט: נתניהו: "לקחת בחשבון אישיות טראמפ"

שעות לפני שראש הממשלה ממריא לוושינגטון, הסתיימה ישיבת הקבינט ■ הלחץ לא פסק, אך נתניהו הבהיר כי הוא לא מתכוון לסגת פומבית מנאום בר-אילן, כפי שדרשו השרים בנט ושקד

דונלד טראמפ ובנימין נתניהו/ צילום:רויטרס
דונלד טראמפ ובנימין נתניהו/ צילום:רויטרס

בין הבית הלבן לבית היהודי: ישיבת הקבינט הסתיימה הערב (א') שעות ספורות לפני המראתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לפגישה ראשונה עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מאז שנכנס לתפקידו. גורמים המעורים בהתנהלות הישיבה מסרו כי הדיון בין השרים היה מתון ונכנס לעומק הנושאים, אך הלחץ מצד שרי הימין על נתניהו לא פסק.

יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט ושרת המשפטים איילת שקד פתחו את הישיבה כשדרשו מנתניהו לחזור בו מנאום בר-אילן. לדבריהם, יש לומר לנשיא האמריקאי באופן ברור שלא תקום מדינה פלסטינית.

ראש הממשלה סרב לחזור בו מתמיכתו הפומבית בפתרון שתי המדינות ואמר כי יש לקחת בחשבון את האישיות של טראמפ. לפי הדיווח מהישיבה, יועצו של נתניהו אמר לנוכחים כי טראמפ מעולם לא התחייב בעניין ההתנחלויות ולכן אין ערובה לכך שלא תהיינה מגבלות על הבנייה בשטחים.

במהלך הישיבה העלו השרים הצעות מדיניות שונות. שר התחבורה ישראל כץ דיבר על בנייה בלתי מוגבלת בירושלים ובהתנחלויות, והשר לביטחון הפנים גלעד ארדן טען כי יש להחיל את החוק הישראלי במעלה אדומים ובגוש עציון.

בשורה התחתונה, מוסרים גורמים מהקבינט, נתניהו לא צפוי לחזור בו מנאום בר-אילן, ומקורבים לראש הממשלה אומרים כי הוא ממשיך להתנהל כאילו יש תהליך מדיני, אך מציב תנאים שהפלסטינים לעולם לא יסכימו לקבלם.

 

"ממשלת ישראל לא תאגף את הרפובליקנים משמאל"

הבוקר התייחס נתניהו לנסיעה לוושינגטון בישיבת שרי הליכוד ואמר כי "אחרי שמונה שנים של ניווט מורכב גם עכשיו צריך להמשיך להתנהל בחוכמה". נתניהו הבהיר כי "זו פגישה חשובה מאוד גם לביטחון ישראל, גם למעמדה הבינלאומי שהולך ומתחזק וגם לאינטרסים הלאומיים הכוללים שלנו".

למרות המסר של נתניהו, בליכוד ובימין המשיכו הלחצים על נתניהו להציג חזון מדיני אחר שכולל סיפוח או החלת ריבונות. השרה מירי רגב אמרה בתום ישיבת השרים כי "זאת פגישה שהיא הזדמנות היסטורית לישראל. ממשל טראמפ מדבר בזמירות אחרות מאשר בשמונה השנים האחרונות ואומר שההתנחלויות הן לא מכשול לשלום".

שרת המשפטים איילת שקד אמרה אף היא: "למי אתייחס אם לא לטראמפ, למזג האוויר? המפלגה הרפובליקנית הסירה את הקמת מדינה פלסטינית מהמצע שלה. אין סיבה שממשלת ימין ישראלית תאגף אותה משמאל. קוראת לראש הממשלה להתנער מרעיון המדינה הפלסטינית ולהציב אלטרנטיבה אחרת".