נדחתה העתירה בעניין תאגיד השידור: "לא על כל דבר רצים לבג"ץ"

שופטי בג"ץ אמנם ביקרו את התנהלות המדינה, שביטלה את הסעיף שמאפשר עלייה בינואר ללא הסבר, אך המליצו לעותרים - ח"כ כבל, עו"ד יניב ועמותת "הצלחה" – למשוך את עתירתם ■ כחלון: התאגיד יעלה ב-30 באפריל

תאגיד השידור כאן / צילום: שלומי יוסף
תאגיד השידור כאן / צילום: שלומי יוסף

בג"ץ דחה היום (ב') את העתירה שהגישו ח"כ איתן כבל, עו"ד אלדד יניב ועמותת "הצלחה" בעניין התיקון לחוק שמנע מתאגיד השידור הציבורי להתחיל בשידוריו כבר בינואר.

השופטים סברו כי הטענות שהעלו העותרים לא מצדיקות התערבות של בית המשפט בתהליך החקיקה שביצעה הכנסת, גם אם אכן הביעו לפרקים מורת-רוח מהתנהלות המדינה בעניין.

תזכורת: עד לאחרונה קבע חוק השידור הציבורי כי התאגיד יוכל להתחיל בשידוריו כבר בינואר 2017 בכפוף לאישור שרי התקשורת והאוצר. אלא שלמרות הודעת התאגיד על מוכנותו, שני המשרדים התעלמו מכך, מה שהביא לעתירות הראשונות בסוגיה.

תגובת הממשלה לעתירות הייתה הובלת מהלך של חקיקת-בזק בכנסת שביטל את האפשרות של התאגיד להתחיל בשידוריו כבר בינואר, מה שלמעשה שמט את הקרקע תחת העתירות.

בתגובה לכך הוגשה עתירה נוספת, שנגעה לאותה חקיקה מהירה, שייתרה למעשה את העתירות הראשונות, והיא זאת שנידונה היום בפני השופטים אסתר חיות, אורי שהם ודפנה ברק-ארז.

"יש כאן דברים מקוממים בהתנהלות, זה ללא ספק", אמרה השופטת חיות בפתח הדיון, אך מיד הוסיפה כי "לא רצים לכל דבר לבג"ץ, כי זה לפעמים משיג דברים אחרים... איננו סבורים כי הבג"ץ הזה הוא הכרחי".

בהמשך התייחסה חיות לאותו מהלך של חקיקת-בזק מינואר השנה ואמרה "זו הייתה הדרך שלהם (של המדינה, י"כ) להתמודד עם הקושי המשפטי שהעלתה אותה עתירה. דעתנו אינה נוחה, מורת-רוח יש מהמהלך הזה, אך מכאן ועד ביטול חוק - הדרך ארוכה". 

השופטים המליצו לעותרים, אותם ייצגו עורכי הדין יובל יועז ואלעד מן, למשוך את עתירתם, ולאחר קרב קצר הם נאלצו להיענות לבקשה.

 

לאחר ביטול הסעיף שאפשר לתאגיד לעלות לשידור כבר בינואר, המועד שנותר בחוק הוא ה-30 באפריל, וזה כרגע התאריך שבו אמורים להתחיל שידוריו של התאגיד. אלא שראש הממשלה ושר התקשורת בנימין נתניהו לא שינה את דעתו בעניין התאגיד, והוא אינו מעוניין בכך שהוא יתחיל בשידוריו, בוודאי תחת מנהליו הנוכחיים. כרגע נראה כי נתניהו עדיין לא החל לפעול בסוגיה, ובמערכת הפוליטית ישנן הערכות סותרות האם בכוונתו לעסוק בכך בהמשך, אך לאור ניסיון העבר, נראה כי "ניסיון סיכול" נוסף מצד נתניהו הוא בהחלט אפשרות ממשית. 

על רקע זה, אנשי התאגיד ותומכיו יוכלו אולי בכל זאת לשאוב מעט עידוד מהדברים שאמרו היום השופטים במהלך הדיון. "יש עדיין חוק שהתאגיד יתחיל לעבוד ב-30.4.17", אמרה השופטת חיות. "ככל שתבוטל ההוראה הזו, והתאגיד לא יקום - אז יהיה זמנן של כל הטענות הללו... אנו מקווים שלא יבוא זמנן, יש תאריך יעד ו(נקווה) שיעמדו בו".

בהמשך הוסיפה השופטת: "כולנו יודעים ומבינים את תקופת אי-הוודאות. אנו כחודשיים וחצי לפני פתרון החידה, וכפי שאמרתי - אנו פה אם יקרו דברים שיצדיקו הגשת עתירות". 

עורכי הדין יועז ומן, שכאמור ייצגו את העותרים, מסרו לאחר סיום הדיון: "אמנם בית המשפט לא היה נכון ללכת למהלך קיצוני של ביטול חקיקה, אבל שידר היום מסר ברור, שזו הייתה הפעם האחרונה שהתרגילים שעושה הממשלה כדי לפגוע בהקמת התאגיד עוברים ללא תגובה". 

כחלון: התאגיד יעלה ב-30 באפריל 

בתוך כך, גם שר האוצר משה כחלון התייחס היום בקצרה לנושא התאגיד, והצהיר כי גוף השידור החדש ייצא לדרך ב-30 באפריל כפי שנקבע בחוק. כחלון אמר לעיתונאי חדשות 2, עמית סגל, שריאיין אותו ב"כנס ירושלים" של קבוצת התקשורת "בשבע", כי לא שמע על כך שנתניהו מנסה לפעול שוב כדי למנוע מהתאגיד לעלות לשידור.

"אז מבחינתך", הוא נשאל, "התאגיד עולה לשידור ב-30 באפריל?"; "ברור", השיב כחלון, "התאגיד אמור להתחיל אז בשידור. חברים, הדחייה הזאת עד 30 באפריל עלתה לנו 150 מיליון שקל, זה 150 מיליון שקל שסתם נשרפים. די, הבנתי את ראש הממשלה, כיבדתי אותו, אבל לא אתן יד... יש לנו מה לעשות עם הכסף, אי-אפשר לשרוף אותו בגלל כן תאגיד או לא תאגיד".