קבינט הדיור אישר תוכנית אסטרטגית לדיור עד 2040

מדובר ביישום של החלטת ממשלה מ-2015 ובמענה לטענות קשות שעלו בדו"ח מבקר המדינה שפורסם לפני שנתיים על משבר הדיור והיעדר תכנון ארוך טווח בענף. התוכנית קובעת תכנון של 2.6 מיליון יח"ד ובפעם הראשונה פונה לקידום ההתחדשות העירונית ולקביעת יעדים ברורים בתחום

קבינט הדיור בראשותו של שר האוצר משה כחלון התכנס הבוקר (ב') ודן בשורה של נושאים. אחד הנושאים המרכזיים שעלה בדיון היה תוכנית האסטרטגית שהציגו שר האוצר כחלון ושר הבינוי והשיכון יואב גלנט. לאחר דיון קצר, הקבינט אישר את התוכנית.

התוכנית האסטרטגית שאושרה בקבינט מהווה המשך ישיר להחלטת ממשלה שהתקבלה ביוני 2015 ומציבה יעדי תכנון ובנייה עד לשנת 2040. זהו מהלך ראשון של תוכנית רחבת היקף לענף הנדל"ן למגורים ומדובר למעשה במענה לטענות קשות שעלו בדו"ח מבקר המדינה שעסק במשבר הדיור ופורסם לפני שנתיים.

על פי התוכנית יתוכננו עד שנת 2040 לא פחות מ-2.6 מיליון יחידות דיור ברחבי הארץ כדי ליצור מלאי תכנוני מספק לשנים אלו והשנים הבאות. במקביל נקבע יעד לבניית מיליון וחצי דירות בשני העשורים הבאים.

אישור התוכנית האסטרטגית הוא מהלך חשוב, אבל יש לקוות כי יגובשו גם דרכי פיקוח, מעקב ובקרה על מימושה לאורך השנים, כדי שלא תהיה זו עוד תוכנית שקיבלה אישור אך נותרה ללא יישום אמיתי.

התוכנית מכוונת את פיזור יחידות הדיור המתוכננות על פי כמה פרמטרים. ראשית מבקשת התוכנית להתמקד בארבעת המטרופולינים הגדולים של ישראל: תל אביב, ירושלים, חיפה ובאר שבע. שנית מבקשת התוכנית לתת דגש על קידום מהלכי ההתחדשות העירונית בערים השונות. במקביל נקבע להגדיל בהיקף ניכר את היצע יחידות הדיור בפריפריה ולנסות להסיט חלק מהביקושים לנפות אשקלון, חיפה ובאר שבע.

תוכנית מפורטת תוך 6 חודשים

התוכנית מטילה על משרד הבינוי והשיכון ועל רשות מקרקעי ישראל לגבש תוך שישה חודשים מיום אישור ההצעה בקבינט תוכנית פעולה מפורטת לעמידה ביעדי התוכנית האסטרטגית. עוד קובעת הצעת ההחלטה כי משרד הבינוי והשיכון יחד עם משרד האוצר ורמ"י יגבשו תוך עשרה חודשים תוכנית נרחבת המתייחסת לתחום ההתחדשות העירונית.

במקביל, נכתב בהצעת ההחלטה כי מטה הדיור, אגף התקציבים באוצר משרד הפנים והמעצה הלאומית לכלכלה יגבשו תוכנית פעולה לעידוד הרשויות המקומיות ליזום תוכניות מפורטות בהיקפים הנדרשים לצורך עמידה ביעדים. עוד על פי התוכנית האמורה, מטה הדיור ומינהל התכנון במשרד האוצר ידווחו לממשלה אודות התקדמות התוכנית בכל שנה, ואחת לחמש שנים ייבחן הצורך לעדכן את התוכנית.

על פי היעדים המוצעים בתוכנית האסטרטגית לתוכניות התחדשות עירונית, בשנים 2017-2020 יעמוד היעד של התחלות בנייה על 9,000 דירות חדשות המתווספות ליחידות הדיור הישנות בכל שנה, ובשנים 2021-2025 על 14 אלף אלף יחידות דיור תוספתיות בשנה.

זוהי הפעם הראשונה שבה הממשלה מגדירה באופן מובהק את ההתחדשות העירונית כיעד ברור ובעל משקל גדול מכלל התחלות הבנייה בישראל. למעשה, התוכנית מתווה את הדרך להגדלת היקפי הפעילות בתחום ההתחדשות העירונית בהדרגה. כך, על פי התוכנית, בשנים 2017-2020 צפויה ההתחדשות העירונית להוות כ-20% מכלל יחידות הדיור המאושרות, בשנים 2021-2025 מדובר על 25% ובשנים 2026-2030 על 35%.

בחלוקה על פי מחוזות, קובעת התוכנית האסטרטגית יעדי תכנון שאפתניים בין השנים 2017 ל-2040. במחוז צפון מדובר על 441 אלף יחידות דיור שיאושרו למתן תוקף, במחוז חיפה על 315 אלף יח"ד, במחוז מרכז - 657 אלף יח"ד, במחוז תל אביב - 436 אלף יח"ד, במחוז ירושלים - 369 אלף יח"ד ובמחוז הדרום - 490 אלף יח"ד. במגזר הערבי נקבע יעד תכנון ואישור של 310 אלף יחידות דיור עד 2040 ביישובי המגזר.