היועמ"ש מנדלבליט אמר לכמה גורמים: "ביבי הוא אמנם נהנתן, אך לא עבריין"

היועמ"ש וגורמים בכירים בפרקליטות הביעו לא אחת עמדה, לפיה בבואם לתת חוות דעת בפרשות הנחקרות, לא יהיה מנוס מלהתייחס ליחסי הזוג נתניהו, לרבות שליטתו המוגבלת של רה"מ בגחמות של רעייתו ובבקשותיה לקבל מתנות מחברים

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, אמר כי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמנם נהנתן, אך "ביבי אינו עבריין". מנדלבליט התבטא באחרונה מפורשות ברוח זו בפני כמה גורמים, ואף הביע הבנה עמוקה ודואבת למצב האישי שבו נתון נתניהו, וזאת בשל התנהלותה של רעייתו, שרה, הסובלת לכאורה מבעיות נפשיות.

היועמ"ש מנדלבליט היה עד בעצמו לאירוע שלכאורה העיד על מצבה של רעיית רה"מ - בעיצומה של פגישה שקיים בעת כהונתו כמזכיר הממשלה עם רה"מ נתניהו, נכנסה לחדר שרה נתניהו, ופצחה בצעקות רמות בקשר לעניין מסוים. רה"מ נתניהו נקלע למצוקה קשה ובקושי רב הצליח להרגיע את רעייתו.

מנדלבליט וגורמים בכירים בפרקליטות הביעו לא אחת עמדה, לפיה בבואם לתת חוות דעת בפרשות הנחקרות, לא יהיה מנוס מהתייחסות, ולו עקיפה, למצב האמיתי השורר בין בני-הזוג נתניהו, לרבות שליטתו המוגבלת של רה"מ בגחמותיה של רעייתו ובבקשותיה לקבל מתנות מחברים. גורמים בכירים מאוד בפרקליטות אמרו מספר פעמים בהקשר זה כי "זה לא עניין לכתב אישום - גם אם זה מסריח ומגעיל, לא ניתן להלביש על נתניהו את שגיונותיה של רעייתו".

מסתמן: אין די ראיות לכתב אישום

המשטרה עוסקת בימים אלה, בסיכום תיק החקירה בפרשת המתנות (תיק 1000), לאחר שהחקירה מוצתה בעיקרה, למעט כמה השלמות נדרשות. צוות החקירה נוטה להמליץ על הגשת כתב אישום בתיק גם נגד נתניהו, על-אף שלא התגלו ראיות למתנות בהיקף כספי גדול. עם זאת, לפני כמה שבועות אמר מנדלבליט לאחד ממקורביו, כי הוא לא יגיש כתב אישום נגד נתניהו אלא אם יהיה בטוח שיוכל להשיג הרשעה בוודאות של 100%. ל-News1 נודע, כי בפרקליטות ובלשכת היועמ"ש מחלחלת התובנה - בניגוד לעמדת המשטרה - כי עד כה לא נמצאו די ראיות שיחייבו הגשת כתב אישום נגד נתניהו באף אחת מהפרשות בהן נחקר - תיק המתנות ותיק נתניהו-מוזס.

תמיכה מבן משפחת מליקובסקי

בתוך כך נחשפים פרטים נוספים מחקירותיו של נתניהו. רה"מ סיפר בחקירותיו כי קיבל בכמה הזדמנויות אלפי דולרים במזומן מאחד מבני-משפחתו המורחבת - בן-דודו למשפחת מליקובסקי (שמה המקורי של משפחת נתניהו) - וכי כספים אלו הם שאפשרו לו לממן רכישת סיגרים במזומנים, וכן הוצאות קטנות אחרות ש"לא עברו דרך שרה".

נתניהו מסר בעדותו במשטרה כי לא כל הסיגרים שעישן מקורם במתנות מאיל ההון, ארנון מילצ'ן. להגנתו אמר, כי הוא נהג לשגר, מזמן לזמן, עוזרים ושליחים לרכוש עבורו סיגרים, ולאחר שרכשו אותם, שילם להם מכספים שהחזיק במזומן. לפי גרסת נתניהו, הכספים במזומן ניתנו לו במתנה מצד בן-משפחה אמיד, הקרוב אליו בדעותיו. המדובר באחד מבני-דודו מצד אביו, בן-ציון נתניהו (בן למשפחת נתן מליקובסקי). News1 מציין כי קבלת מתנות מבן משפחה מותרת על-פי החוק.

ל-News1 נודע, כי אותו בן-משפחה נהג להעניק במשך שנים רבות מתנות כספיות לנתניהו האב כתמיכה במפעל חייו כהיסטוריון. בכך המשיך בן-המשפחה את המסורת של אביו, שנהג גם הוא להעניק מתנות כספיות כתמיכה לקיומו הכלכלי השוטף של בן-ציון נתניהו.

משנפטר בן-ציון נתניהו באפריל 2012, הועברה התמיכה הכספית לבנו, ראש הממשלה בנימין נתניהו, בהיקף של אלפי דולרים במזומן בכל פעם. במקביל העניק בן-המשפחה לבני-הזוג נתניהו מתנות חפציות.

נראה כי קבלת הכספים מאותו בן-משפחה הוסתרה מרעייתו של ראש הממשלה, שרה נתניהו, כדי למנוע ממנה לשים את ידה עליהם.