המבקר מנע עוד ניסיון לביטול ההפרדה המבנית בבזק

משרד התקשורת טען כי עמדת המשרד לעניין הביטול כבר גובשה באגף הכלכלה מזמן ■ מבקר המדינה דחה את הטיעון: "דוח הביקורת יפורסם בתוך שבוע, מן הראוי להמתין"

צחי הנגבי / צילום: גיל יוחנן
צחי הנגבי / צילום: גיל יוחנן

משרד התקשורת ניסה לאחרונה לקדם ביטול ההפרדה התאגידית/מבנית בחברת בזק, אך מבקר המדינה מנע זאת, כך נודע ל"גלובס". מנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר הסביר לאנשי המבקר כי נייר המדיניות בעניין ביטול ההפרדה המבנית כבר הוכן באגף הכלכלה במשרד התקשורת לפני כשנה וחצי אך לא פורסם, ולכן אפשר לראותו כמסמך שעליו ניתן להסתמך כדי לקדם את מהלך ביטול ההפרדה בבזק. מבקר המדינה התנגד לפרסום והמהלך נגנז.

מקורות הקרובים לנושא מציינים שזו היתה הצעתו של פילבר לנסות ולדרוש את עניין ביטול ההפרדה, וזאת על סמך המדיניות והתנאים שגובשו באגף הכלכלה. אלא שבמשרד המבקר לא קנו את הטיעון (כי הבינו שמדובר במסמך שאין לו כל תוקף והוא לא פורסם בצורה רשמית) ודרשו מפילבר לחכות עד שיגישו את דוח הביקורת של המבקר.

בסביבה של פילבר רואים בבדיקת המבקר יד מכוונת שמחפשת בכל דרך לנסות ולהאשים את המשרד בקשרים בעייתיים מול בזק, וזאת למרות שבמקרים רבים מדובר במדיניות שהוכתבה עוד קודם לכניסתו של פילבר, ומביאים כדוגמא וכצידוק את המסמך שהוכן באגף הכלכלה ושאגף התקציבים אף היה מעורב בהכנתו.

במשרד המבקר עמלים על הכנת דוח ביקורת בנושא מדיניות משרד התקשורת ואכיפה לעניין הרפורמה בשוק הסיטונאי, ולאחרונה מבקר המדינה יוסף שפירא בכבודו ובעצמו השתתף בדיון מיוחד שנערך בוועדת הכלכלה בכנסת לאחר שהתברר שמשרד התקשורת ניסה לקדם את ביטול ההפרדה התאגידית/מבנית בבזק שלא בדרך המלך, קרי ללא פרסום שימוע ציבורי מקדים.

הניסיון הצית ביקורת ציבורית רחבה בשל החשש שמדובר בניסיון לעקוף סדרי ממשל תקינים, ופילבר והשר הממונה על ענייני בזק צחי הנגבי, הבטיחו למבקר כי יימנעו ממהלכים חד צדדיים ויעבדו עימו בשיתוף פעולה.

כאמור, המבקר דחה את הבקשה של משרד התקשורת לקדם שוב את ביטול ההפרדה, אך נראה שלאחר פרסום הדוח, שצפוי להתפרסם במאי, ובמידה ולא יתעוררו בעיות, יוציא המשרד את השימוע לעיון חברות התקשורת ולדיון ציבורי סביב התנאים.

ממשרד מבקר המדינה נמסר בתגובה: "טיוטת הדוח לגבי ההפרדה המבנית תשלח בתוך שבוע למבוקרים, לצורך התייחסותם. לפיכך מן הראוי להמתין".