טראמפ יאמר היום לנתניהו: פתרון שתי מדינות? לא בהכרח

פקיד בכיר בבית הלבן: "אולי כן, אולי לא. זה משהו ששני הצדדים צריכים להסכים עליו" ■ טראמפ יעלה רעיון לפגישה בין ממשלת ישראל למנהיגים פלסטיניים

דונלד טראמפ ובנימין נתניהו/ צילום:רויטרס
דונלד טראמפ ובנימין נתניהו/ צילום:רויטרס

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, מתנתק מאחת מאושיות המדיניות האמריקאית במזה"ת: פיתרון של שתי מדינות לשני עמים.

פקיד בכיר בבית הלבן אמר אמש (ג'), בתדרוך לכתבים בוושינגטון, כי בשיחתו עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לא יתעקש טראמפ לאכוף את פתרון שתי המדינות על ישראל והפלסטינים. הפקיד אף אמר, שבשיחה תועלה אפשרות לקיום מפגש בין ממשלת ישראל למנהיגים פלסטיניים.

פגישת שני המנהיגים מתוכננת להתחיל הערב, שעון ישראל, בבית הלבן. ייכללו בה סעודת צהריים, מסיבת עיתונאים משותפת וכמובן שיחה בין השניים. בשלב זה טרם ברור אם חלק מהשיחה יהיה בארבע עיניים. אמש נועד נתניהו עם שר-החוץ האמריקאי, רקס טילרסון, לארוחת ערב בסטייט דיפרטמנט.

בהתייחסו לפתרון שתי המדינות אמר המתדרך: "אולי כן, אולי לא... זה משהו ששני הצדדים צריכים להסכים עליו. אין זה תפקידנו לאכוף את החזון שלנו על הצדדים. אבל אני מניח שמחר כבר נדע יותר".

לפי גרסת התדרוך שהופיעה ב"טיים", אמר הפקיד הבכיר, כי טראמפ שואף להביא שלום למזה"ת בד בבד עם קיום הבטחתו למסד יחסים קרובים יותר בין ממשלו לבין נתניהו וישראל בכלל.

"פתרון של שתי שתי מדינות שלא יביא עמו שלום אינו מטרה שמישהו מעוניין בה", אמר המתדרך. "המטרה היא שלום, בין אם הוא יושג באמצעות פתרון שתי מדינות, אם זה מה שהצדדים רוצים, או באמצעות משהו אחר, אם זה מה שהצדדים רוצים. אנו רק רוצים לסייע להם".

מקורות בוושינגטון אמרו אמש ל"גלובס", כי החלטת הממשל לא להתעקש על פתרון שתי מדינות נעשתה על פי בקשתה של פמליית רה"מ, שבה חבר, כמובן, גם שגריר ישראל בוושינגטון, רון דרמר. בעקבות ההתפטרות הכפויה של מייקל פלין, היועץ לביטחון לאומי, מרכז בבית הלבן את הטיפול בביקור נתניהו ובהכנת סדר היום לשיחה ג'ארד קושנר, חתנו של טראמפ. דרמר וקושנר מקורבים מאוד זה לזה. הורדת הסטטוס של פתרון שתי מדינות מתנאי הכרחי לאופציה, תאפשר לנתניהו לחמוק מהתקפות פוטנציאליות של מחנה נפתלי בנט. שר החינוך כבר הזהיר מפני אזכור המילים "פתרון של שתי מדינות" בהצהרות של טראמפ ונתניהו בפגישה.

עוד אמר הפקיד הבכיר, כי האפשרות לפגישה עתידית בין ממשלת ישראל לבין מנהיגי הרשות הפלסטינית תועלה בשיחה היום. "(טראמפ) מקווה להושיב את שני הצדדים סביב שולחן כדי לדון על שלום", אמר הפקיד. הוא ציין, שסוגיית השלום נמצאת במקום גבוה ביותר בסולם הקדימויות של הממשל החדש.

 

ההתנחלויות על סדר היום

לדברי המתדרך, מקווה הממשל שביקור נתניהו "יבשר יחסים חדשים בין ישראל לארה"ב, יחסים שכמותם לא ראתה ישראל בשמונה השנים שחלפו, יחסים שיראו כי אין שמץ חילוקי דעות בין שתי המדינות וכי ארה"ב מודעת לגמרי למצבה של ישראל".

הוא הוסיף, כי גם נושא ההתנחלויות יהיה כלול בסדר היום. כזכור, אמר טראמפ בראיון לעיתון "ישראל שלנו", ב-10 בפברואר: "הן (ההתנחלויות) אינן מסייעות לתהליך. אני יכול לומר זאת. יש כמות אדמות נתונה, וכל פעם שנלקחות אדמות להתנחלויות, נותרות פחות אדמות. אנו בודקים זאת ואנו בוחנים כמה אופציות אחרות; נראה. אך לא, אני לא מישהו שמאמין שהתקדמות עם ההתנחלויות האלה היא דבר טוב לשלום".

המתדרך אמר עוד, כי סוגיית איראן, לרבות היותה מדינה יוזמת טרור וההסכם הגרעיני עם טהראן, יהיו חלק חשוב ביותר מהפגישה. כן תידון העברת השגרירות האמריקאית מתל-אביב לירושלים. במהלך מסע הבחירות התחייב טראמפ לא אחת להעביר את השגרירות לירושלים בימיו הראשונים בבית הלבן, אך מהתבטאויות שהשמיע באחרונה עולה שהנשיא החליט להשהות צעד זה.

בראיון ל"ישראל היום" הוא אמר: "אני חושב על השגרירות... ונראה מה יקרה. (העברת) השגרירות אינה החלטה קלה. הבעיה הזו קיימת מזה שנים רבות רבות ואיש לא רצה להחליט. אני חושב על זה ברצינות ונראה מה יקרה".