נתניהו: מוכן לדון עם טראמפ על מיתון הבנייה בהתנחלויות

הבית הלבן: "יום חדש" ■ רה"מ אומר בתדרוך לכתבים ישראליים: ביקשתי מטראמפ הכרה בנוכחות הישראלית הישראלית בגולן ■ "יהיה שדרוג דרמטי של היחסים עם ארה"ב"

דונלד טראמפ ובנימין נתניהו/ צילום:רויטרס
דונלד טראמפ ובנימין נתניהו/ צילום:רויטרס

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר אמש (ד'), בתדרוך לכתבים ישראליים בבלייר האוז, מעון האירוח הנשיאותי מול הבית הלבן, כי הוא יהיה מוכן לדון עם נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, על מיתון הבנייה בהתנחלויות.

הוא אמר עוד כי ביקש ממארחו שארה"ב תכיר בנוכחות הישראלית על רמת הגולן. ראש הממשלה ציין כי טראמפ "לא הגיב בתדהמה" על הבקשה, אך לא מסר מה הייתה תגובתו. הנשיא הקודם, ברק אובמה, דחה בקשה זאת על הסף.

כמה שעות קודם לכן, במסיבת עיתונאים משותפת, נסוגו טראמפ ונתניהו מפתרון של שתי מדינות כאופציה היחידה לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני, אך לא קברו אותו. (ראו ידיעה נפרדת).

לפנות בוקר (ה'), שעון ישראל, פרסמו הבית הלבן הודעה משותפת של שתי המדינות לסיכום ביקורו של נתניהו. "זה יום חדש ביחסי ישראל וארה"ב, יחסים שמוגדרים ע"י גישה אחראית לאתגרים שניצבים לפני שתי המדינות במזה"ת ולהזדמנויות שנפתחות לפניהן", נאמר בהודעה. ציטוטים נוספים מהמסמך - בהמשך הידיעה).

בתשובה על שאלה האם הושגו הבנות עם טראמפ לגבי ההתנחלויות, אמר ראש הממשלה בתדרוך: "לא אמרתי שיש או אין הבנות לגבי ההתנחלויות... אנו רוצים שדרוג בכל התחומים. יש לנו נשיא שמוכן לפעול יחד איתנו כדי להבטיח את האינטרסים של ישראל. אין ביננו חילוקי דעות. זה חשוב. אם הוא מבקש שנבחן את נושא ההתנחלויות, ראוי שנעשה את המאמץ הזה ונבחן את הנושא".

אבל הוא נחפז לסייג מיד את הדברים: תכניות בנייה שכבר אושרו יימשכו כמתוכנן וישראל לא תיתן יד להגבלות בנייה בירושלים. לדבריו, "הסכמנו להמשיך לדון על כך במאמץ להגיע להבנות שיתנו ביטוי לשאיפת ישראל לביטחון".

ההודעה המשותפת שפרסם הבית הלבן מתייחסת לבעיית ההתנחלויות כך: "שני המנהיגים דנו בסוגיית הבנייה בהתנחלויות הישראליות והסכימו להוסיף לדון על כך ולגבש גישה שתעלה בקנה אחד עם המטרה של קידום שלום וביטחון"

 

ראש הממשלה היה במצב רוח מרומם כתום פגישתו עם טראמפ. הוא נראה נינוח וחייכני והאווירה בשיחתו עם העיתונאים הישראליים עמדה בניגוד גמור ללוחמנות שמאפיינת את התנצחויות טראמפ עם כתבים. מיד לאחר צאתו מהפגישה צייץ נתניהו: "פגישה חמה ונהדרת עם הנשיא טראמפ. יום מוצלח למדינת ישראל".

הוא פתח את התדרוך בשבחים חמים ביותר למארחו: "פגשתי לא מעט נשיאים ב-35 השנים שחלפו. אני יכול לומר בוודאות לאחר הפגישה הזו שלא היה ידיד גדול יותר לישראל מאשר דונלד טראמפ. זה יום חדש ליחסים בין שתי המדינות. האמריקאים יצאו מגדרם כדי להפגין את הידידות כלפינו".

"מעבר לסגנון, הייתה הרבה מהות", הוסיף נתניהו. "שוחחנו על כל האתגרים הגדולים. אני יכול לומר שיהיה שדרוג דרמטי ושיטתי של היחסים, של הברית בין שתי המדינות בכל התחומים". לדבריו, כבר הוקמו כמה צוותי עבודה להשגת מטרה זו. (בהודעת הבית הלבן צויין שהצוותים יעסקו בנושאי סייבר, מודיעין, ביטחון, סחר, טכנולוגיה, וסיכול איומים מאיראן וגורמים אחרים. צות מיוחד יעסוק בקידום שיתוף-פעולה ערבי-ישראלי, לרבות שיתוף-פעולה כלכלי. צוות אחר יתמקד בקידום הצמיחה של הכלכלה הפלסטינית).

בתשובה על שאלה לגבי העברת השגרירות האמריקאית לירושלים, דחה נתניהו הערכות בעבר שהוא אינו מעוניין בכך. "אמרתי לטראמפ שאני תומך בהעברה, אך הנשיא אמר שהוא זקוק לזמן נוסף לבחון את הנושא".

בתגובה על הצהרת טראמפ, במסיבת העיתונאים לפני התדרוך, שפתרון של שתי מדינות אינו בהכרח האופציה היחידה, אמר נתניהו, כי צריך להגדיר מה הכוונה במדינה פלסטינית. "ההגדרה של אבו מאזן שונה מזו שלנו", הוא אמר. "אבו מאזן אינו מכיר בישראל כמדינת העם היהודי. יש הסתה. הוא מקווה לנסיגת צה"ל. מדינה פלסטינית שתהיה מבוססת על כך אינה מקובלת עלינו. זה לא חדש. תמיד אמרתי זאת. בדקו את הנאומים שלי".

"על איזה מדינה מדברים? קוסטה-ריקה? איראן?" - הוא שאל. "לפי התפיסה שלי, ישראל תמיד צריכה להחזיק בסמכות העליונה בענייני ביטחון באזור שממערב לירדן. זה לא חדש. אומרים לנו שזו אינה מדינה ריבונית. נו..."

אם כך, אתה תומך במדינה אחת לשני עמים? - נשאל ראש הממשלה. תשובתו: "אני מתנגד לסיפוח של קרוב לשני מיליון פלסטינים ואינני רוצה בהם כאזרחים של מדינת ישראל. יחד עם זאת, ישראל אינה יכולה להרשות לעצמה לחיות תחת איום טרור... ראינו את האביב הערבי; ראינו איך מדינות קורסות תחת האיסלאם הרדיקלי". הוא אמר שהדיבורים על פתרון של מדינה אחת או שתי מדינות אינם אלא דיבורים על "תוויות", בעוד שהוא, נתניהו, רוצה לעסוק במהות, כלומר אופיה של המדינה הפלסטינית המוצעת.

נתניהו נשאל האם בשיחתו עם טראמפ עלה הסיוע הצבאי שמושיטה ארה"ב לישראל, לאור קובלנתו של הנשיא, בנאום ההשבעה שלו, שארה"ב "מסבסדת צבאות זרים". ראש הממשלה השיב שהנושא לא נדון ישירות, אך הדגיש, כי ארה"ב מעריכה ביותר את ישראל והיא מבינה שהיא מקבלת את מלוא התמורה לכספה. (נתניהו השתמש בביטוי bang for the dollar). "אני מאמין באמת ובתמים שלישראל אין בעלת ברית טובה יותר מארה"ב ושלארה"ב אין בעלת ברית טובה יותר מישראל", אמר ראש הממשלה.

עוד אמר נתניהו:

על מצרים: "היחסים עם מצרים מצוינים. אנו רואיים בה מדינה יציבה, והשלום (עם ישראל) הוא מהגורמים ליציבות זו. יחסי ישראל עם מצרים בכמה תחומים הם טובים מאוד". (הדברים נאמרו על רקע ידיעות שישראל החזירה את צוות השגרירות בקהיר בגלל חששות לבטחונו ושהשגריר מוסיף לעבוד מישראל).

על איראן: "האיום האיראני הוא האיום הגדול ביותר שנשקף לישראל. הנושא הזה נדון ארוכות בפגישה". לדברי ראש הממשלה, הזכיר טראמפ שוב את מורת רוחו מההסכם הגרעיני עם איראן וחזר על מחויבותו למנוע מטהראן להשיג נשק גרעיני. הוא מודע היטב לתוקפנות איראן בתחומים אחרים שאינם מכוסים בהסכם הגרעין והסכים לשיתוף-פעולה אמריקאי-ישראלי להתמודד מול האיום האיראני.

על רוסיה: "ביחסינו עם רוסיה חל שינוי משמעותי. חשבו על העוינות ביננו במלחמת ששת הימים... הנוכחות הרוסית בסוריה אינה מכוונת לפגוע בישראל ואנו מתואמים איתם היטב בזירה הסורית... ביננו לבין נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, יש תיאום הדוק, וזה אינו דבר מובן מאליו. היחסים שלנו עם רוסיה הם יחסי ידידות. יש לנו אינטרסים משותפים ויש לנו אינטרסים מנוגדים. ביקורי ברוסיה היה חיוני. מדובר בשאלה של אמון ביני לבין פוטין".

בהודעת הבית הלבן שפורסמה לפנות בוקר נאמר עוד, כי בפגישתו עם נתניהו חזר ואישר טראמפ את "היחסים המיוחדים והעבותות שאי אפשר לנתקם ביין ארה"ב לישראל".

"העוצמה האדירה של היחסים בין שתי המדינות משתקפת בשותפות הקרובה בין ממשלותינו וגם בקשרים בין שני העמים" נאמר עוד בהודעה.

המסמך מציין, כי טראמפ ונתניהו הסכימו ש"לא יהיו חילוקי דעות בין ארה"ב לישראל". טראמפ הדגיש את "המחויבות שאינה ניתנת לערעור" של ארה"ב לבטחונה של ישראל ואמר שממשלו יגן על היחסים הביטחוניים המיוחדים בין שתי המדינות ויחזק אותם.

שני המנהיגים הסכימו על הצורך להתמודד עם האיומים שנשקפים מאיראן ומשלוחיה וכן עם האיומים שנשקפים מדאעש וארגוני טרור אחרים של האיסלאם הראדיקלי. השניים גם תמימי דעים שההסכם הגרעיני עם איראן הוא "עסקה נוראה" לישראל, לארה"ב ולעולם כולו. הנשיא הבטיח לראש הממשלה לא תשיג יכולות גרעיניות.

"הנשיא טראמפ חזר והדגיש את שאיפתו לשלום ברחבי המזה"ת ולהסכם מקיף שישים קץ לסכסוך הישראלי-פלסטיני", נאמר עוד בהודעה. טראמפ ונתניהו הסכימו, שיהיה אפשר להשיג שלום בין שני הצדדים רק באמצעות מו"מ ישיר ביניהם וכי ארה"ב תפעל באופן הדוק עם ישראל והפלסטינים להשגת מטרה זו.