האסטרטגים בוול סטריט: "גאות טראמפ" במניות רק התחילה

רבים במגזר הפיננסי בארה"ב מצויים בהתרוממות רוח בציפייה לקיצוצי המסים והרפורמות הרגולטוריות שמבטיח הנשיא החדש ■ בינקי צ'אדהה, אסטרטג ההשקעות הראשי של דויטשה בנק: "הנימוקים בעד המניות האמריקאיות הם חזקים"

טראמפ חותם על צו מקסיקו סיטי / צילום: רויטרס
טראמפ חותם על צו מקסיקו סיטי / צילום: רויטרס

אג'נדה "להחזיר את אמריקה לגדולתה" של הנשיא האמריקאי דונלד טראמפ, צפויה לסלול את הדרך למניות להעפיל לשיאים חדשים. גורילת האופטימיות ששחררה נשיאותו של טראמפ תמשיך בדרכה לשווקים, ותבריח מהם את הדובים הרעבים - זה הרושם המתקבל משיחות עם כמה אסטרטגים בוול סטריט.

רחוב ההשקעות מצוי בהתרוממות רוח לא קטנה לגבי ההשלכות של קיצוצי המס שמתכנן טראמפ, יחד עם הרפורמות הרגולטוריות, אף שהפרטים על התוכניות הללו עדיין אינם ידועים. למרות אי הוודאות, ההתלהבות מהאג'נדה של הנשיא החדש לא דעכה, ולפחות אסטרטג בולט אחד אומר שמה שנקרא "גאות טראמפ" רק התחיל למעשה.

בינקי צ'אדהה, אסטרטג ההשקעות הראשי של דויטשה בנק, מנבא שלמניות יש עוד הרבה מרחב עלייה הודות לרפורמות המס המתוכננת. הוא רואה את מדד S&P 500 מגיע ל-2,600 נקודות בסוף השנה.

צ'אדהה טוען שעליית מחירי המניות אחרי הבחירות שהיו ב-8 בנובמבר אופיינית להתנהגות השוק אחרי מירוץ צמוד, והוא מבטל את התיאוריה השכיחה שהציפיות למדיניות פרו-עסקית הן שליבו חלק גדול מהעלייה של השוק בעקבות תוצאות הבחירות לנשיאות.

"הנימוקים בעד המניות האמריקאיות הם חזקים", כתב צ'אדהה בסקירה שלו. "ההבראה במתכונת של V בתמ"ג האמריקאי וברווחי החברות, שכבר מתרחשת כשנה, עומדת להימשך".

מי בעיקר ייהנה מהורדת המס?

אסטרטגים נוספים אופטימיים באותה מידה. הפירות של קיצוץ מס החברות צפויים להגדיל את הרווח המצרפי למניה של כל חברות מדד S&P 500 ב-8 דולר, אומר דוברבקו לאקוס-בויאס, אסטרטג המניות הראשי של J.P. Morgan Chase & Co.

ביום חמישי שעבר טראמפ רמז במהלך פגישה עם ראשי חברות תעופה שהכרזה גדולה על מיסים עשויה להגיע בשבועות הבאים. הבית הלבן טרם פרסם פרטים על שינויים ספציפיים שהוא מציע במערכת המס, אבל לאקוס-בויאס מציג את התרחיש האפשרי הבא: חברות עם חשיפה גדולה לארה"ב, שולי רווח גבוהים וחובות נמוכים, עומדות להיות המוטבות הגדולות מהרפורמה במס, ואילו חברות עם חשיפה גדולה לייבוא חלקים ומשאבים מחו"ל יסבלו.

דייויד קוסטין, האסטרטג הראשי לארה"ב של גולדמן זאקס, צופה שהרווח המצרפי המתואם למניה של כל 500 חברות מדד S&P יעלה השנה ב-5% ל-123 דולר. חברות עם הכנסה גדולה בחו"ל כמו מיקרוסופט (MSFT), ג'נרל אלקטריק (GE) ואפל (AAPL), יקבלו כנראה דחיפה מהקלת המס על הרווחים שמוחזרים לארה"ב, הוא אומר.

אבל עם כל התחזיות האופטימיות, יש גם קולות שקוראים לזהירות. ג'פרי סאוט, אסטרטג ההשקעות הראשי של ריימונד ג'יימס, שהוא בדרך כלל שור נוגח, מאמין שהגאות הנוכחית קרובה למיצוי, והמניות לא יוכלו להמשיך לטפס ללא תיקון בטווח הקצר. עמית שלו, אנדרו אדמס, הזהיר מוקדם יותר בשבוע שעבר מתיקון אפשרי בשוק אם מדיניות טראמפ המיוחלת לא תצא לדרך או שתעוכב.

מלבד הפוליטיקה, הרווחים יישארו המנוע העיקרי של השוק השבוע, עם 54 חברות במדד S&P שאמורות לפרסם תוצאות רבעוניות, כולל AIG, פפסיקו (PEP), קראפט היינץ (KHC), CBS וסיסקו סיסטמס (CSCO).

לפי חברת FactSet, עד כה דיווחו 67% מחברת S&P על רווחים טובים מהצפוי למניה, ו-52% מהחברות דיווחו על מכירות מעל לתחזיות האמצע.

ביום שישי האחרון קבעו שלושת המדדים שיאים חדשים ביום מסחר שני ברציפות. מדד S&P 500 עלה ב-0.4% לנעילה של 2,316.10 נקודות. דאו ג'ונס עלה ב-0.5% ל-20,269.37 נקודות ומדד נאסד"ק המשולב עלה ב-0.3% ל-5,734.13 נקודות.

 

2008: מיתון ללא מרפא

בניגוד לאופטימיות של האסטרטגים בוול סטריט, ג'ון סילביה, הכלכלן הראשי של וולס פארגו אקונומיקס (חברת מחקר של הבנק), והזוכה בתואר חזאי החודש של מרקטווץ' בינואר, אומר שכלכלת ארה"ב עדיין מתקשה להתאושש מהמיתון הגדול שנבע מפקיעת בועת האשראי שהיה לפני עשר שנים. לפי סילביה, בכמה מובנים חשובים, ארה"ב כבר לעולם לא תבריא באמת מהמיתון.

המיתון הזה שינה לצמיתות את כלכלת המדינה, טוענים סילביה ועמיתיו במחקר חדש. האמריקאים עניים בהרבה מכפי שהיו ללא המיתון. כמה עניים? לפי הערכה אחת, התמ"ג האמריקאי נמוך בכ-10% בממוצע מכפי שהיה ללא מיתון בכל אחת מתשע השנים האחרונות. פירוש הדבר הוא אובדן של תוצר בהיקף של 13.6 טריליון דולר בתשע שנים.

ההכנסה הפנויה הריאלית הכוללת היתה נמוכה ב-11 טריליון דולר כתוצאה מהמיתון באותן תשע שנים, מה שאומר הפסד של 35 אלף דולר לכל אמריקאי. במונחי שכר, זהו אובדן של 11 חודשי שכר ממוצע במשק.

זה אומר גם שארה"ב איבדה עשרות מיליוני מקומות עבודה בעשור האחרון, ומאות מיליארדי דולר בהשקעות. שוק העבודה השתנה לצמיתות.

"שלושה דורות הושפעו מכך, כל אחד בדרך שונה", אמר סילביה. הדור המבוגר ספג מכה קשה להונו, שהיה קשור בעיקר לנכס הדיור אבל גם לתוכניות הפנסיה שלו. רבים מאותם עובדים ותיקים נאלצו לדחות את גיל הפרישה שלהם.

בני 25-55 ספגו בעיקר אובדן של מקומות עבודה. "רבע מהם בערך לא יפוצו לעולם על כך, מפני ששכרם מצוי במסלול יורד", אמר סילביה. הפסד ההכנסה הקבוע הזה הוביל בין היתר ל"הרבה תסכול פוליטי", בלשון המעטה.

לבני דור המילניום, ילידי שנות ה-90 ואילך, המיתון הגדול הביא בעיקר הערכה מחדש של החיים ושל מקומם בכלכלה. הם יודעים שהם זקוקים לתואר אקדמי, ומיליונים עושים זאת, כלומר לוקחים הלוואות גדולות למימון שכר לימוד. רובם גם צמצמו את הרגלי הצריכה שלהם.

*** כל הזכויות שמורות ל-MarketWatch.com 2017