ההתעללות בקשישים: נתניהו קורא למצות הדין עם האשמים

עקב שידור התחקיר אמש בחדשות 2 אמר רה"מ: "אני מצפה ממשרד הבריאות ומגורמי האכיפה למצות את הדין עם המתעללים" ■ ליצמן הבטיח לבחון התקנת מצלמות בבתי אבות סיעודיים ולהגביר את הפיקוח: "מדובר באיבוד כל צלם אנוש"

קשישים סיעודיים / צילום: תמר מצפי
קשישים סיעודיים / צילום: תמר מצפי

התמונות הקשות ששודרו אמש (מוצ"ש) בערוץ 2, של קשישים סיעודיים שחווים אלימות והזנחה שיטתית בבית האבות "נאות כיפת הזהב" בחיפה, גררו תגובות נזעמות גם במערכת הפוליטית.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר במהלך ישיבת הממשלה היום (א'), לאחר שסקר את ביקורו בארה"ב ואת התוצאות הכלכליות שפרסמה הלמ"ס: "קראנו בפרשת השבוע את פרשת יתרו - 'כבד את אביך ואת אמך למען יאריכון ימיך'. במורשת שלנו, המורשת היהודית, אנחנו מכירים את האמירות הקובעות הנוספות: 'אל תשליכני לעת זקנה', 'והדרת פני זקן'. לכן הזדעזעתי לראות את הדברים הללו, על התעללות בקשישים. הדבר הזה נוגד את הערכים היהודיים שלנו ואת הערכים הבסיסיים של מדינת ישראל, ולכן אני מצפה ממשרד הבריאות ומגורמי האכיפה למצות את הדין עם המתעללים ולהבטיח שהמקרים האלה לא יישנו יותר".

שר הבריאות יעקב ליצמן לא המתין לדבריו של נתניהו ושיגר 10 דקות לפני ישיבת הממשלה הודעה בדבר כוונתו להחמיר את הפיקוח על המוסדות הסיעודיים. על-פי ההודעה, משרד הבריאות יוביל מהלך לתוספת של מפקחים ויגביר את ביקורי הפתע במוסדות, כאשר במקביל יבחן המשרד התקנה של מצלמות בחדרים ובמסדרונות לצורך תיעוד והרתעה.

על-פי בדיקת "גלובס", התקנה של מצלמות מחייבת את הסכמת המוסדות, שכן מדובר בשינוי תנאי המכרז במסגרתם הם מתוקצבים. עם זאת, משרד הבריאות צפוי לפרסם בקרוב מכרז חדש, כך שבכל מקרה הצבת המצלמות צפויה להיכלל כתנאי חדש.

בנוסף, מנהלי בית האבות בחיפה זומנו לשימוע אצל הרופא המחוזי של המשרד. בתום השימוע תחליט הנהלת המשרד אילו צעדים יינקטו כנגד המוסד, כאשר נשקלת בין היתר האפשרות להפסיק את ההתקשרות איתו.

"אני המום ומזועזע מהתמונות ששודרו בתחקיר", מסר ליצמן. "מדובר באיבוד כל צלם אנוש ופגיעה נוראית בחסרי ישע. עלינו לפעול למנוע מקרים כאלה לאלתר. הנחיתי ליישם באופן מיידי צעדים להגברת הפיקוח על כלל המוסדות, ובמקביל המחויבות שלנו כמדינה למען הדור הקודם מחייבת נקיטת צעדים ממשיים וברורים. לא אהסס לסגירת המוסד המדובר בחיפה, בהתאם לקביעת הגורמים המקצועיים בראשות מנכ"ל משרד הבריאות".

ליצמן שב וקרא לראש הממשלה ולשר האוצר משה כחלון לאמץ את תוכניתו לרפורמה בתחום הסיעוד, זאת לדבריו "כדי לעשות צדק חברתי ולהביא לשינוי ביחס המדינה לאוכלוסייה המתבגרת בישראל".

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, הבהיר היום כי הוא מוטרד גם מהסוגיות הרוחביות הקשורות להזדקנות האוכלוסייה. "בשנים הקרובות יחול גידול משמעותי באוכלוסייה הקשישה במדינת ישראל, ואנחנו חייבים היערכות לאומית להזדקנות האוכלוסייה בעיקר באמצעות יישום הרפורמה בסיעוד. לצד זאת, אנו נדרשים לתוספת כוח-אדם טיפולי ושיפור תנאי ההעסקה של המטפלים, לצד תגבור הפיקוח".

בר סימן טוב קרא לציבור להתריע על כל חשש הנוגע לשלומם של קשישים במוסד סיעודי, בטלפון שמספרו 5400*.