"יש כמה חברות פארמה ישראליות שנערכות להנפקה בנאסד"ק"

נלסון גריגס, ראש תחום ההנפקות העולמי בנאסד"ק, ואסף חומצאני, מנהל פעילות נאסד"ק באירופה והמזרח התיכון, צופים התעוררות בשוק ההנפקות הראשוניות ב-2017: "השוק מאותת על סנטימנט שורי ומתחיל לייצר תנאים לביצוע ההנפקות"

מימין: אסף חומצאני ונלסון גריגס. "יש בולטות לסין בקרב החברות שרוצות להנפיק" / צילומים: תמר מצפי
מימין: אסף חומצאני ונלסון גריגס. "יש בולטות לסין בקרב החברות שרוצות להנפיק" / צילומים: תמר מצפי

"עם תחילת שנת 2017, אנחנו אופטימיים לגבי שוק ההנפקות. סיימנו את 2016 - שנה חלשה ברמה היסטורית מבחינת השוק, עם 90 הנפקות IPO (הנפקות ראשוניות) כולל ההנפקה של חברת Trivago. השנה שעברה התאפיינה בעיקר בהנפקות ראשוניות של חברות מתחומי הטכנולוגיה, מדעי החיים והפיננסים", כך אומר בריאיון ל"גלובס" נלסון גריגס, ראש תחום ההנפקות העולמי בנאסד"ק.

הנאסד"ק, שהיא למעשה אחת מחברות המסחר הגדולות בעולם (מספקת טכנולוגיה ושירותי מסחר ליותר מ-3,700 חברות בשווי כולל של יותר מ-10 טריליון דולר, באמצעות 26 זירות מסחר), נמצאת במאבק מתמיד מול הבורסה של ניו-יורק (NYSE) ומול בורסות אחרות בעולם (בעיקר באירופה ולאחרונה גם במזרח הרחוק) על ליבן של החברות המוצלחות בארה"ב ובעולם כולו, שמתכננות הנפקה ראשונית. ביניהן, כמובן, נמצאות גם החברות הישראליות (עליהן נאבקת גם הבורסה של תל-אביב, שמנסה למשוך חברות מקומיות להנפיק בשוק המניות הישראלי).

כ-73% מסך ההנפקות שבוצעו בארה"ב בשנה שעברה היו בנאסד"ק, וגריגס אופטימי גם לגבי שנת 2017: "למרות שהיו לא מעט אירועים בלתי צפויים בעולם במהלך שנת 2016, כמו הברקזיט ובחירת דונלד טראמפ לנשיאות ארה"ב, השוק מאותת כעת על סנטימנט שורי, ומתחיל לייצר תנאים טובים וחיוביים לביצוע הנפקות IPO. זו ללא ספק עומדת להיות שנה מעניינת מאוד, לאור השילוב של התעוררות השווקים בעולם, הירידה ברמות התנודתיות, הנזילות הגבוהה בשוק והתיאבון הגובר מצד המשקיעים - שצפוי להוביל לביצוע מספר רב יותר של הנפקות חדשות לציבור".

נכון להיום נסחרות בנאסד"ק 94 חברות ישראליות, בשווי שוק כולל של כ-70 מיליארד דולר, מתוכן 30 מתחומי הביומד ומדעי החיים ו-50 חברות מתחומי ההיי-טק השונים. המניה הישראלית שרשמה את התשואה הגבוהה בשנה האחרונה, היא זו של סודהסטרים  (שנסחרת גם בתל-אביב), עם עלייה של 223% לשווי שוק של 990 מיליון דולר. אחריה בלטה On Track Innovations  (סימול: OTIV), שקפצה ב-217% והגיעה לשווי שוק של 75 מיליון דולר, ובמקום השלישי מניית מזור  (גם היא נסחרת בתל-אביב), עם עלייה של 132%.

צ'ק פוינט  היא החברה הישראלית בעלת שווי השוק הגבוה ביותר בנאסד"ק (יש גם כמה מניות ישראליות כמו טבע וכיל שנסחרות בבורסה של ניו-יורק) - 17.7 מיליארד דולר לאחר עלייה של 24% במניה בשנה האחרונה.

אפשר להצליח גם בלי רווחיות

בשנים האחרונות התמעט מאוד מספר החברות הישראליות שביצעו הנפקה ראשונה בארה"ב בכלל ובנאסד"ק בפרט, ולמעשה מספר הישראליות שנסחרות בארה"ב דומה כיום למספרן בתחילת שנות ה-2000.

אסף חומצאני, מנהל פעילות הנאסד"ק באירופה והמזרח התיכון, מעריך שיש סיכוי טוב שהמצב ישתנה במהלך 2017. "אנו נמצאים בימים אלה בקשר עם מספר חברות צמיחה ישראליות, מתחומי הטכנולוגיה, הביומד והסייבר, המאופיינות ברמת רווחיות והכנסות שהופכות אותן למועמדות ראויות להנפקה בנאסד"ק בארה"ב או באחת מהבורסות הנורדיות (יש לנאסד"ק שתי בורסות בנות - נאסד"ק OMX בלטיק ונאסד"ק OMX נורדיק. ק.י). במבט קדימה, צבר ההנפקות שאנו רואים בקרב הישראליות כולל מספר חברות שנערכות כעת להנפקה, בעיקר מתחומי המכשור הרפואי והפארמה. אנו מעריכים שנראה את הנפקתן כבר במהלך 2017, בכפוף לתנאי השוק ואירועי המאקרו בארה"ב ובעולם".

- יש סף מסוים של הכנסות ורווחיות לחברה לפני שהיא יכולה להנפיק בנאסד"ק?

"יש לנאסד"ק סטנדרטים מסוימים, כמו גודל שוק או הכנסות, שלפיהם חברה יכולה להנפיק ולהירשם למסחר, אולם אין חובה להגיע לרווחיות. למשל, בתחום הביומד יש הרבה מאוד חברות עם תרופות בשלבי ניסוי שונים או מכשור רפואי שעדיין לא רווחיות, ואפילו רחוקות מרווחיות, והן יכולות לנסות להנפיק ולגייס כסף ולאחר מכן להירשם למסחר בנאסד"ק".

- בשוק של היום האם יש סיכוי לחברה ללא הכנסות ורווח להצליח בהנפקה?

"לדעתי כן. כמו שציינתי, אין חובה להציג רווחיות. כל עוד יש משקיעים שמוכנים להשקיע במסגרת הנפקה לציבור, החברה יכולה להנפיק. הצלחת הגיוס תלויה בחברה, בסיפור שלה, בביזנס, בניהול, במודל העסקי, בתזמון, במוצר ובשוק. למשל, חברות קנביס רפואי, שהיום מהוות אטרקציה, בעבר לא עניינו את השוק. אם תסתכל אחורה, תראה שיש חברות ביומד שהיו להן הנפקות מאוד מוצלחות ואז הן ירדו. ומצד שני, חברות שהונפקו בערך נמוך יחסית והגיעו להיות היום גדולות ומצליחות".

הצלחות בביומד: קמהדע ונוירודרם

זה המקום לציין שיש לא מעט חברות ישראליות בתחום הביומד שנסחרות בנאסד"ק, רובן הגדול עדיין נמצאות ב"שלב ההוכחה". כלומר, הן עדיין לא הגיעו לשלב הרווחיות, כשחלקן הגדול אפילו לא הצליח להגיע להכנסות משמעותיות ולרווח תפעולי וערך מניותיהן ירד בעשרות רבות של אחוזים לאחר ההנפקה.

מנגד, יש חברות ביומד ישראליות מוצלחות, ביניהן אפשר לציין את קמהדע, שמנייתה זינקה בקרוב ל-100% בשנה האחרונה; ואת נוירודרם, שהונפקה בנובמבר 2014 (גייסה סכום של 45 מיליון דולר לפי שווי של 164 מיליון דולר) ולאחר מכן גייסה ביולי 2015 סכום של 67 מיליון דולר לפי שווי של 356 מיליון דולר ובסוף 2016 גייסה 86 מיליון דולר בהנפקת בזק. למרות ההנפקות וסכומי הכסף המשמעותיים שגייסה חברת הביומד, המפתחת תרופות לטיפול במחלת הפרקינסון, מניית נוירודרם כמעט הכפילה את ערכה בשנה האחרונה, השלימה עלייה של 175% מאז ההנפקה הראשונה והגיעה לשווי של 680 מיליון דולר.

- אילו עוד מדינות מלבד ישראל בולטות בכמות החברות שלהן שנמצאות בהליכי הנפקה בנאסד"ק בשנת 2017?

"סין מאוד בולטת וכן מדינות במערב אירופה".

- אילו סקטורים מרכזים עוררו עניין בקרב משקיעים פוטנציאליים?

"בעיקר תחומים שונים בהיי-טק, כמו סייבר וגם הביוטק".

- האם המצב היום לא מתחיל להזכיר להם את הבועה של סוף שנות ה-90 ותחילת 2000 בהיי-טק? אתם לא חוששים ממפולת?

"כמובן שאף אחד לא יכול לנבא ולדעת מה יקרה במהלך החודשים הקרובים, השנה או ב-2018. אבל צריך לזכור שסביבת המאקרו שונה היום מהמצב שהיה בתחילת שנות ה-2000 וגם התנהגות המשקיעים שונה ויותר בוגרת. אבל, כאמור, אין לנו דרך להעריך או לדעת אם ומתי יגיע תיקון בשוקי המניות".

ההתאוששות של מדד הנאסד"ק: עלייה של 348% מאז השפל של מארס 2009, טיפס לשיא חדש בימים האחרונים
 ההתאוששות של מדד הנאסד"ק: עלייה של 348% מאז השפל של מארס 2009, טיפס לשיא חדש בימים האחרונים