איבוד צלם אנוש: ביקורות פתע ב-129 בתי אבות ביממה

בעקבות התחקיר ששודר ב"חדשות סוף השבוע", יצאו פקחי משרד הרווחה לביקורת במוסדות ■ "המראות שנחשפנו אליהם הם איבוד צלם", אמר שר הרווחה ■ רק שני ח"כים הגיעו לדיון בכנסת: "מחסור של מאות מטפלים ואחיות"

התעללות בקשיש כפי ששודר בתחקיר חדשות 2 צילום מסך
התעללות בקשיש כפי ששודר בתחקיר חדשות 2 צילום מסך

הוועדה לביקורת המדינה בכנסת דנה היום (ה') בתמונות הקשות שנחשפו ב"חדשות סוף השבוע" ובמרכזן תיעוד מצמרר של הנעשה בבית האבות "נאות כיפת הזהב" בחיפה. רק שני חברי כנסת התייצבו בדיון - יו"ר הוועדה קארין אלהרר (יש עתיד) ואיציק שמולי (המחנה הציוני). במקביל הודיע שר הרווחה על בדיקות פתע שנערכו ב-129 בתי אבות ברחבי הארץ.

פקחי משרד העבודה והרווחה יצאו אמש והיום בשעות הבוקר לבדיקת פתע ב-129 בתי אבות ברחבי הארץ: לכל ביקור הגיעו שני מפקחים שערכו סיור בקרה, ראיון עם ארבעה דיירים שנבחרו באקראי ושיחה עם איש הצוות הבכיר במשמרת.

המפקחים אף ערכו ראיונות עם ארבעה דיירים אקראיים, במסגרתם שאלו אם יש להם אפשרות חופשית להתקשר למשפחה וחברים, האם הם שבעי רצון מהאוכל, מהניקיון, מהחדר ומהשותף לחדר; אם ישנן בעיות בריאות שלא קיבלו מענה ראוי ואם מישהו מהצוות פגע, צעק, דחף, השפיל או היכה אותם והם חוששים להתלונן על כך.

ממשרד העבודה והרווחה נמסר כי בעזרת ממצאי הבדיקה הם יוכלו לתכנן את הפעולות הנדרשות למיגור תופעת ההתעמרות וההזנחה בבתי האבות.

"זה תיעוד קורע לב, זוועות נעשות בקשישים תשושי נפש. ראיתי את התחקירים והתביישתי, איך שוב לא שמענו את הקול של החלשים?", אמרה ח"כ אלהרר בפתח הדיון בכנסת. ח"כ איציק שמולי הוסיף: "נדרש בדק בית רציני מאוד, האשם התורן זה משרד הבריאות בתי האבות. יש בעיות חמורות - זה עניין של אמון הציבור במערכת, צריך להיות תיקון גדול".

רוני עוזרי, יו"ר איגוד בתי האבות, הוסיף כי "בתקצוב מתחיל ונגמר הכל וגם בחוסר בעובדים. יש מחסור במטפלים - אנחנו דורשים מיידית ייבוא של 500 עובדים". עוזרי הוסיף כי האיגוד מוכן להיות שותף בהכשרת המטפלים הזרים: "צריך להכניס אותם לאולפן בחו"ל, שיהיה להם ידע בעברית וגם במיומנויות כמו החלפה, טיפול ורחצה. יש גם 800 אחיות חסרות".

כאמור, בתחילת השבוע עצרה המשטרה חלק מהעובדים שצולמו, והתחקיר עורר זעם במערכת הפוליטית. "המשטרה רואה בחומרה רבה מקרי התעללות בחסרי ישע ותפעל למיצוי החקירה והעמדת כלל המעורבים לדין", נמסר מהמשטרה לאחר המעצרים הראשונים בפרשה: מאז הוארך מעצרם של חלק מהחשודים והחקירה נמשכת. גם מנכ"ל בית האבות יסיים את תפקידו בעקבות התחקיר, ומשרד הבריאות החליטה על שורת צעדים - בהם עצירת קליטת המאושפזים.

 

"נתקלתי בדברים שלא חלמתי עליהם בסיוטים"

התחקיר עורר סערה גדולה ושורת גינויים והבטחות במערכת הפוליטית לפעול בנושא. בתחקיר נחשף כי מטפלים בבית האבות מתעללים באופן קבוע ושיטתי בקשישים הגרים במקום. א', מטפל סיעודי כבר 13 שעזב את המקום לאחר מספר חודשים, תיעד את המתרחש. "החלטתי לשבור שתיקה של אלפי מטפלים שלא מעזים להגיד מה קורה בתוך בית האבות", הוא מסביר. "נתקלתי בדברים שלא חלמתי עליהם בסיוטים שלי. לא יכולתי להמשיך, אי אפשר להמשיך".

מבית האבות "נאות כיפת הזהב" נמסר בסוף השבוע בתגובה כי "הממצאים שהוצגו בכתבה קשים ועגומים. עם קבלת המידע, הגשנו תלונה במשטרה כנגד העובדים המדוברים, וזימנו אותם לשימוע. הקמנו ועדת בדיקה פנימית ופנינו למשרד הבריאות שיערוך בדיקה עצמאית משלו. באישור משרד הבריאות נתחיל השבוע ברישות בית החולים במצלמות, כשבחדרים יותקנו מצלמות בכפוף לאישור המשפחות. מחר יזומנו כל עובד בית האבות לשיחה על חומרת העניין.

"אנו מביעים צער עמוק על הממצאים, עדכנו את המשפחות, ובכוונתנו לעבוד מולן בתיאום ובשקיפות מלאה, כדי שנוכל לתקן ולו חלק מהעוול שקרה. בית האבות בעל מוניטין רב שנים שמעניק טיפול מעולה לדיירים זהו מקרה חמור וחריג שאירע במחלקה אחת מתוך 12 מחלקות הפועלות במקום".