באפט במכתב למשקיעים: משבח את "המהגרים השאפתניים"

מנכ"ל ברקשייר הת'אוויי: "צבירת העושר באמריקה נתקלת בהפרעות מדי פעם, אולם היא לא תיפסק" ■ רווחי החברה צמחו ברבעון הרביעי של 2016 ב-15%

וורן באפט / צילום: רוירטס
וורן באפט / צילום: רוירטס

ברקשייר הת'אוויי של וורן באפט מסכמת שנה טובה. ברבעון האחרון של 2016 עלו רווחי החברה ב-15%, בין היתר כתוצאה מהשקעה בדאו כמיקל. הרווח נטו עלה ל-6.29 מיליארד דולר, או 3,823 דולר למניה, לעומת 5.48 מיליארד דולר, או 3,333 דולר למניה בשנה שקדמה, כך דיווחה היום (שבת) החברה מאומהה, נברסקה. 

הרווח השנתי עמד על 24.1 מיליארד דולר, שינוי קל מהשיא ב-2015. 

במכתב השנתי שלו לבעלי המניות, שמעורר ציפייה דרוכה, הציג וורן באפט, מנכ"ל ברקשייר הת'אוויי, דוח שורי על ביצועי החברה שלו בשנה החולפת, אולם נזהר מלגעת בצורה גלויה מדי בנושאים פוליטיים, אם כי שיבח בצורה בולטת "מהגרים שאפתניים" על שסייעו ביצירת עושרה של ארה"ב.

בשנת 2016 צמח שוויה נטו של ברקשייר ב-27.5 מיליארד דולר, או 10.7%, למחיר של 172,108 דולר למניית A. 

במכתבו שפורסם היום (שבת), המתאפיין כרגיל בסגנון עממי ומקיף נושאים רבים, הדגיש "האורקל מאומהה" את חשיבות ההשקעה באוסף מגוון של חברות, ושמר על אופטימיות, תוך שהוא מודה לעתים קרובות לשותפו, סגן יו"ר החברה, צ'ארלי מאנגר, ששומר את צעדיו. 

"לצ'ארלי ולי אין תוכנית קסמים ליצירת רווחים מלבד לחלום בגדול ולהיות מוכנים מנטלית לפעול במהירות כשצצות הזדמנויות", כתב באפט לבעלי המניות. "בכל עשור בערך מכסים עננים שחורים את שמי הכלכלה, ולמשך זמן קצרצר הם ממטירים זהב. כשגשם שכזה ניתך ארצה, חובה עלינו לרוץ החוצה כשבידינו אמבטיות לאיסוף הממטרים, ולא כפיות. ואת זאת נמשיך לעשות". 

באפט, שתמך בהילארי קלינטון בבחירות לנשיאות, עקף בזהירות נושאים פוליטיים, בניגוד בולט למכתב של השנה שעברה שבו אמר כי "המועמדים אינם יכולים להפסיק לדבר על הבעיות של המדינה שלנו". עם זאת הוא חזר על הבחנה שהעלה לאחרונה בדיווח שלו, וציין כי צבירת העושר של אמריקה עשויה להיתקל בהפרעות מפעם לפעם, אולם היא לא תיפסק. "תינוקות שנולדים בארה"ב כיום הם הדור בר המזל ביותר בהיסטוריה", אמר.

באפט נגע גם בנושא הרגיש של המהגרים, אם כי בצורה מאופקת. 

"מאמצינו להעלות את רווחיה של ברקשייר יזכו לסיוע - כפי שהיה במהלך שנות כהונתנו כמנהלים - מהדינמיות של הכלכלה האמריקאית", ציין. "מילה אחת מסכמת את הישגיה של ארצנו: פלא. מנקודת ההתחלה לפני 240 שנה - תקופת זמן של פחות מפי שלושה משנות חיי - שילבה אמריקה כושר המצאה, שיטת שוק, גאות של מהגרים מוכשרים ושאפתניים ושלטון חוק כדי ליצור שפע שהוא מעבר לכל מה שחלמו האבות המייסדים".

באפט בן ה-86 נמנע מלדבר על ממשיך אפשרי. ייתכן שהוא שומר זאת להודעה במאי, אז ייפגש ויברך בעלי מניות במפגש שנתי באומהה.