במבחן המציאות: נטפליקס נכנסת לתחום הריאליטי

המשבשת הגדולה של תעשיית הטלוויזיה עוברת לתחום הבא עם Beastmaster, תוכנית המבוססת על מסלול מכשולים בהפקת סילבסטר סטאלון ■ בתוכנית יהיו 6 צוותי מנחים שמעודדים את המתחרים ממדינותיהם - והיא תושק בו-זמנית ב-6 גרסאות

Beastmaster / צילום מסך
Beastmaster / צילום מסך

באתר צילומים משוכלל בדרום קליפורניה, במרחק כמה שעות נסיעה ממשרדיה הראשיים של נטפליקס, מריעים אמן קרב המגע אנדרסון סילבה והקומיקאי רפינא בסטוס לשני ברזילאים נוספים הדוהרים למבנה דמוי מערה כדי להתמודד במסלול מכשולים.

רגעים ספורים לאחד מכן נכנסים שני מקסיקנים למסלול, מטפסים על עמודים, נתלים מחבלים וקופצים בין לוחות עגולים תוך קריאות "מקסיקו! מקסיקו!" מצדם של העיתונאית אינז סאינז והשחקן לואיז ארנסטו פרנקו. השחקן טרי קרוס והאישיות הטלוויזיונית צ'ריסה תומפסון שומרים את הפטריוטיות שלהם עבור המתחרים האמריקאים.

ברוכים הבאים ל-Ultimate Beastmaster, כניסתה הגדולה של נטפליקס לתחום הריאליטי. עם 12 מארחים, 108 מתחרים ו-6 גרסאות שהותאמו לקהלים שונים ברחבי העולם - התוכנית, שתושק ביום שישי, היא ניסיון להנדס מחדש את האופן שבו מופקות תוכניות לא מתוסרטות עבור קהלים שונים.

מפיקי תוכניות ריאליטי מצליחות מתבססים זה שנים על נוסחה פשוטה. יוצרים להיט במדינה אחת, ולאחר מכן מוכרים את הפורמט בעולם. מודל זה מצמצם סיכונים ומסוגל להניב רווח עצום לבעלי הפורמטים שנמכרים בעסקות רישוי.

"בדרך כלל אתה יודע אם תוכנית עובדת לפני שאתה יוצר אותה מחדש ברחבי העולם", אמר בן סילברמן, מפיק טלוויזיה ותיק שהישגיו בתחום תוכניות הריאליטי כוללים את "לרדת בגדול". "עסקי הריאליטי תמיד עבדו כך".

אך לנטפליקס, ספקית שירות הטלוויזיה בתשלום הגדולה בעולם, אין סיבה ליצור תוכניות כמו כולם. לחברה, הפועלת מלוס גטוס, קליפורניה, יהיו בקרוב יותר לקוחות מחוץ לארה"ב מאשר בארה"ב עצמה, ובניגוד לרשתות אחרות, משחררת נטפליקס את תוכניותיה החדשות בו-זמנית בכל מקום. כפי ששיבשה כל-כך הרבה פינות בתעשיית הטלוויזיה, נטפליקס מתכננת כעת לשבש את הז'אנר שהוליד את אימפריית קרדשיאן.

"זו הזדמנות נפלאה לחשוב על תוכניות ריאליטי באופן שונה", אמר אריק ברמק, המנהל את הפקת התוכניות הבינלאומיות המקוריות של החברה. נטפליקס ייצרה סדרות מתוסרטות למקסיקו, לברזיל ולצרפת, והיא מתכננת להשיק תוכניות מ-12 אזורים שונים בשנה הנוכחית.

שכרה בכירים מהמתחרות

אלה גם חדשות טובות למפיקי תוכניות הריאליטי הטלוויזיוניות. רשתות הכבלים, שבעבר דרשו אספקה שופעת של תוכניות ריאליטי כדי למלא שעות בלוח השידורים שלהן, ממקדות כעת את תקציביהן בתוכניות מתוסרטות איכותיות, ואחת הסיבות לכך היא הרצון להתחרות בנטפליקס עצמה. רשת Esquire, ביתן של תוכניות ריאליטי כגון Friday Night Tykes, העוקבת אחרי שחקני פוטבול בתיכון, ו-Team Ninja Warrior, נזרקה משידורי הכבלים לחלוטין. המפיקים פונים לחברות מקוונות כמו נטפליקס, יוטיוב של גוגל, ואמזון כדי למלא את החסר.

אמזון ויוטיוב הזמינו כמה תוכניות לא מתוסרטות, והולו צפויה ללכת בעקבותיהן. פייסבוק שכרה לאחרונה בכיר לשעבר ב-MTV כדי לפתח תוכניות מקוריות עבור הרשת החברתית הגדולה ביותר בעולם. אפל מממנת כמה סדרות, כולל גרסה המבוססת על Carpool Karaoke הפופולרית של CBS, ותוכנית תחרות בשם Planet of the Apps, בהפקת סילברמן.

נטפליקס כבר יצרה בעבר תוכניות לא מתוסרטות, כגון הסדרה הדוקומנטרית Chef's Table, מזמור תהילה לגאונים הגסטרונומים בעולם, והעונה הראשונה של תוכנית האירוח Chelsea עם צ'לסי הנדלר. פרויקטים אלה נעשו בחטיבה הדוקומנטרית של החברה, שבראשה עומדת ליזה נישימורה.

החברה שכרה כמה בכירים מחברות מתחרות, בהן NBC יוניברסל, במטרה להגדיל את תפוקת תוכניות הריאליטי, והיא מתכננת להשיק כ-20 תוכניות לא מתוסרטות השנה, לדברי טד סרנדוס, סמנכ"ל התוכן. בלה בחריה, לשעבר מנהלת אולפן הטלוויזיה של NBC, הצטרפה לנטפליקס בתפקיד סגן נשיא לתוכניות לא מתוסרטות. ברנדון ריג עזב את NBC כדי להצטרף לנטפליקס בתפקיד מנהל תוכניות אלטרנטיביות, וג'ן לוי, שכיהנה עד לאחרונה בתפקיד ניהולי בבראבו, עברה גם היא לנטפליקס.

על מנהלים אלה הוטלה המשימה לספק מגוון רחב של תוכניות לא מתוסרטות, החל בסדרות בתקציב נמוך שמצולמות באולפן וכלה בתוכניות שאפתניות יותר כמו Beastmaster. בעבר נשענה נטפליקס כמעט לחלוטין על תוכניות שנרכשו בעסקות רישוי מחברות אחרות כדי לספק את חובבי תוכניות הריאליטי הטלוויזיוניות. Scripps, שסיפקה את תוכניות הבישול Food Network Star ו-Chopped ואת "ציידי הבתים", החליטה במועד מוקדם יותר השנה לא לחדש את העסקה שלה עם נטפליקס, אמרו בכירים בחברה בנובמבר.

עבור Ultimate Beastmaster שכרה נטפליקס את דיוויד ברום. הוא השתתף ביצירת "לרדת בגדול", והוא גם מכר ותיק של סרנדוס. ברום שכר את סילבסטר סטאלון לתפקיד המפיק.

נושא נוסף שנמצא על רדאר הריאליטי של נטפליקס הוא מכוניות, לדברי מקורות. לנוכח הצלחת "המסע הגדול" של אמזון, בכיכובם של המארחים לשעבר של התוכנית לחובבי המכוניות "טופ גיר", נטפליקס מפיקה תוכנית משלה, וקרוב לוודאי שהיא תיצור גרסאות רבות עבור מדינות שונות, לדברי המקורות.

מפיקי תוכניות הריאליטי הטלוויזיוניות יעקבו אחר התגובה ל-Ultimate Beastmaster, ויחפשו סימנים לכוונותיה העתידיות של נטפליקס, ששומרת בקנאות על נתוני הצפייה שלה. אם תרכוש החברה תוכניות דומות, תיחשב Beastmaster להצלחה.