בנק ישראל הותיר את הריבית ללא שינוי בשיעור של 0.1%

ברקע - סערה במט"ח עם נפילת הדולר מול השקל לשפל של כשנתיים וחצי ■ בנק ישראל התערב בשבוע שעבר במסחר במט"ח; יתרות המט"ח חצו את רף ה-100 מיליארד דולר

קרנית פלוג / צילום: איל יצהר
קרנית פלוג / צילום: איל יצהר

בנק ישראל הותיר היום (ב'), כצפוי, את הריבית במשק ללא שינוי בשיעור של 0.1%. על פי הודעת הבנק, ההחלטה להותיר את הריבית ללא שינוי עקבית עם מדיניות מוניטרית שנועדה להחזיר את האינפלציה אל תוך יעד יציבות המחירים של 1% עד 3% ולתמוך בצמיחה תוך שמירה על היציבות הפיננסית. "הוועדה המוניטרית ממשיכה להעריך שלאור סביבת האינפלציה, ההתפתחויות בכלכלה העולמית, בשער החליפין, וכן במדיניות המוניטרית של הבנקים המרכזיים העיקריים, המדיניות המוניטרית תיוותר מרחיבה למשך זמן רב", נכתב.

עוד סבורה הוועדה המוניטרית כי הסיכונים להשגת יעד האינפלציה נותרו גבוהים, אך עליית השכר ועלייה באינפלציה בעולם, צפויים לתמוך בחזרת האינפלציה אל תוך היעד. "בנק ישראל ימשיך לעקוב אחר ההתפתחויות הכלכליות בישראל ובעולם, ובשווקים הפיננסיים. בנק ישראל ישתמש בכלים העומדים לרשותו על מנת להשיג את מטרותיו - יציבות מחירים, עידוד התעסוקה והצמיחה, ותמיכה ביציבות המערכת הפיננסית - ובהיבט הזה, ימשיך לעקוב אחר ההתפתחויות בשוקי הנכסים ובכלל זה שוק הדיור", נכתב בהודעת הבנק.

ברקע ההחלטה, סערה בשוק המט"ח, עם הדולר שנפל היום לשפל של כשנתיים וחצי מול השקל, 3.68 שקלים.

רבים בשוק מטילים כעת ספק ביכולת הבנק המרכזי הישראלי "להילחם" בספקולנטים בשוק המט"ח. הבנק עצמו מצוי בין הפטיש לסדן עם סביבת ריבית נמוכה בכל העולם המערבי, אל מול מטבע מקומי עוצמתי.

בשבוע שעבר, נזכיר, בנק ישראל החליט להתערב במסחר במט"ח ורכש כמה מאות מיליוני דולרים, כאשר הדולר נפל מתחת ל-3.7 שקלים. זאת במטרה להחליש את השקל ולסייע למגזר היצוא. כפי שנחשף ב"גלובס" לפני כחודש, בנק ישראל חשף בדוח החצי שנתי שפרסם כי יתרות המט"ח שלו חצו את רף ה-100 מיליארד דולר והסתכמו בכ-101 מיליארד דולר.

בבנק ישראל טוענים ואף מתעקשים כי מדיניות רכישות המט"ח מצליחה להחליש את השקל ולסייע ליצואנים. עם זאת, רבים תוהים האם מדובר במלחמה אבודה בספקולנטים שרואים בשקל כאחד המטבעות החזקים בעולם והאם כדאי לחשוב על מהלכים חדשים שייסעו ליצואנים, כגון חבילת הטבות ממשלתית והפחתת הרגולציה על הסביבה העסקית.

מחר עתיד להופיע נשיא ארה"ב טראמפ מול הקונגרס, ובהמשך השבוע יישאו דברים גם יו"רית הפד ג'נט ילן וסגנה סטנלי פישר, ומעניין יהיה לעקוב אחר השפעת דבריהם על השטר הירוק בעולם בכלל, ועל הדולר-שקל בפרט.