האם טראמפ רמז שהאיומים נגד יהודים נועדו לפגוע בממשלו?

כמה שעות לפני נאומו בקונגרס אמר הנשיא על איומים אנטישמיים: "לפעמים זה להפך, כדי לגרום לכך שאחרים ייראו רע" ■ מקורב לטראמפ: "לא ברור מי אחראי לאיומים... אך דמוקרטים התאמצו להתסיס אלימות בעצרות של טראמפ"

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

כמה שעות קודם לנאומו הראשון לפני מליאות שני בתי הקונגרס, חולל נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, סערה חדשה שמזעזעת את הקהילה היהודית: הוא השמיע התבטאות שניתן לפרשה כרמז, שהאיומים האנטישמיים העכשוויים נגד מרכזים קהילתיים ובתי ספר יהודיים בארה"ב לא נועדו כלל לפגוע ביהודים אלא בממשלו שלו. אבל בנאום עצמו, לפנות בוקר לפי שעון ישראל, יצא טראמפ בגינוי חזק של התופעות האנטישמיות האחרונות בארה"ב. 

לפני הנאום, דיבר טראמפ במהלך פגישה עם תובעים כלליים מ-50 מדינות ארה"ב שהוזמנו לבית הלבן. אחד מהמוזמנים ביקש לדעת מה חושב טראמפ על חילולם של שני בתי עלמין יהודיים ועל עשרות איומים על הטמנת פצצות במוסדות יהודיים ברחבי ארה"ב שנרשמו בחודש שחלף.

תשובת הנשיא: "לפעמים זה להפך, כדי לגרום לכך שאנשים אחרים ייראו רע". התובע הכללי של מדינת פנסילווניה, ג'וש שפירו, שנכח בפגישה, דיווח על כך בראיון לאתר "באזפיד".

לדברי שפירו, טראמפ חזר על המילה "להפך" פעמיים או שלוש. יחד עם זאת, אמר טראמפ בתחילת דבריו לפני התובעים הכלליים, שהאיומים על המוסדות היהודיים הם מתועבים.

שפירו התבקש להרחיב ואמר: "הוא (טראמפ) פשוט אמר, 'לפעמים זה להפך'... אני באמת לא יודע למה הוא התכוון או מדוע אמר מה שאמר". המשפטן אמר עוד, כי הוא מקווה לשמוע הבהרה מפי הנשיא והוסיף: "כל העניין הזה פשוט לא מובן לי".

המעידה החדשה של טראמפ, בדיוק לפני הנאום בקונגרס שהמסר המרכזי שלו הוא אחדות, מטילה צל על שיקול דעתו של הנשיא החדש ועל יכולתו להתעלות מעל השסעים של מערכת הבחירות המרה ב-2016.

מאמרים בתקשורת פרשו את ההתבטאות המעורפלת של טראמפ בשתי דרכים: האחת, טראמפ התכוון לומר, שעשרות איומי הפצצות ועקירת מאות מצבות בשני בתי הקברות היהודיים נועדו להשחיר פניהם של "אחרים" כאנטישמים, קרי ממשלו שלו. אך אמצעי תקשורת אחרים - למשל, "ניו-יורק דיילי ניוז" - הרחיקו לכת ואמרו, שמדברי טראמפ עולה שהאיומים נגד המוסדות היהודיים יצאו למעשה מהקהילה היהודית עצמה כדי לפגוע בממשל.

 

הפרשנות הראשונה קיבלה חיזוק מיידי ממקורב של טראמפ, אנתוני סקאראמוצ'י, שמיועד לכהן כראש היחידה לקשרים עם הציבור ולעניינים בין-ממשלתיים בבית הלבן, אך טרם זכה באישור של הסנט. בציוץ בחשבון הטוויטר שלו הוא כתב: "טרם ברור מי העבריינים שביקשו לפגוע במרכזים הקהילתיים היהודיים... (אך) הדמוקרטים היו ידועים במאמציהם להצית אלימות בעצרות (הבחירות) של טראמפ". הוא ציטט מאמר בביטאון הימין הקיצוני "ברייטבארט" שבו טען פעיל ימני, ש"פרובוקטורים דמוקרטים שעברו אימונים הם שאחראים לתסיסות בעצרות של טראמפ. ומאוחר יותר הוא צייץ: "זה בלתי אחראי ביותר להסיק מסקנות כאלה (שהאיומים הם פרי מעשיהם של אנטישמים)".

רעיונות הקונספירציה האלה אינם חדשים. האשף הגדול לשעבר של קו-קלאקס-קלן, דייוויד דיוק, צייץ דברים דומים באחרונה וטראמפ עצמו, במסיבת העיתונאים הסוערת שלו באמצע החודש אמר: "יש אנשים שרוצים להרגיז את הצד שלנו; הם מציירים שלטים לא ראויים כדי להציג אותנו באור רע".

התבטאות טראמפ התקבלה בביקורת חריפה. ראש הליגה נגד השמצה, ג'ונתן גרינבלאט, צייץ אמש: "אנו נדהמים לשמע דברי הנשיא. חובה על הבית הלבן להבהיר מה פירוש הדברים האלה. לאור ההתקפות המתמשכות על הקהילה היהודית, חייב הנשיא גם לפרוש בנאומו הערב את תכניותיו כיצד צריכה הממשלה הפדרלית לפעול כדי לבלום את הגל הנוכחי של התקפות אנטישימיות".

הסנטור צ'אק שומר, ראש הסיעה הדמוקרטית בסנט, אמר אמש, כי דברי הנשיא הם "הצהרה אבסורדית ונתעבת".