רשות ני"ע: להעמיד לדין את מנכ"ל אפריקה תעשיות לשעבר אבי מוטולה

מוטולה ובכירים נוספים לשעבר בחברה חשודים כי גרמו להצגת נתונים כוזבים בדוחות ועיוותו פרטים בהיקף של עשרות מיליוני שקלים תוך הטעיית המשקיעים

אבי מוטולה / צילום: תמר מצפי
אבי מוטולה / צילום: תמר מצפי

תיק החקירה נגד מנכ"ל אפריקה תעשיות ונגב קרמיקה לשעבר, אבי מוטולה, בפרשת "אי-הסדרים" בדוחות הכספיים של החברות בהיקף של עשרות מיליוני שקלים, עבר לפרקליטות מיסוי וכלכלה, אשר עתידה להכריע אם להגיש כתב אישום נגדו ונגד מעורבים נוספים בה.

מחלקת חקירות, מודיעין ובקרת מסחר ברשות ניירות ערך הודיעה כי העבירה הבוקר (ד') את תיק החקירה בעניינה של חברת אפריקה ישראל תעשיות  לפרקליטות ומנהליה, לאחר ש"נמצאה תשתית ראייתית להגשת כתבי אישום כנגד נושאי משרה ומעורבים נוספים בחברת אפריקה תעשיות".

בחודש מארס 2015 הופתעה הקהילה העסקית בישראל מפיטוריו של מנכ"ל אפריקה תעשיות ונגב קרמיקה מקבוצת אפריקה ישראל לשעבר, אבי מוטולה.

ההפתעה גדלה כשהתבררה הסיבה לפיטורים של המנכ"ל המוערך עד אז: התברר כי מוטולה פוטר לאחר שבבדיקה שנערכה התגלו אי-סדרים בדוחות הכספיים של החברות וממצאים חמורים ביחס להתנהלותו האישית של מוטולה.

כך, לדוגמה, פורסם כי אותה בדיקה העלתה חשדות לכאורה לצירוף בת הזוג של מוטולה לנסיעות עסקים, שכירת דירת יוקרה לשימוש אישי במסווה של שימוש עסקי ורכישת תכשיטים - והכול לכאורה על חשבון החברה ובסכום מצטבר של כ-2 מיליון שקל.

בהמשך, ביוני 2015 נחקר מוטולה באזהרה ברשות ניירות ערך בחשד לרישום כוזב במסמכי תאגיד ומירמה, ושוחרר למעצר-בית בערבות בסך 400 אלף שקל. יחד עם מוטולה נחקרו ושוחררו למעצר-בית גם סמנכ"ל הכספים של נגב לשעבר, אביהו איבשיץ, ומנהלת שירות הלקוחות בחברה לשעבר, גלית דורי.

השלושה נחשדו בכך שגרמו להצגת נתונים כוזבים בדוחות הכספיים של החברה ועיוותו פרטים בדוחות בהיקף של עשרות מיליוני שקלים תוך הטעיית המשקיעים.

מוטולה הכחיש את החשדות נגדו מהרגע הראשון.

בהודעת רשות ניירות ערך צוין כי "מממצאי החקירה עולה כי נמצאה תשתית ראייתית מספקת למעורבותם של החשודים המרכזיים לביצוע עבירות על חוק ניירות ערך וחוק העונשין, ובכלל זה הכללת פרטים מטעים בדוחות כספיים, קבלת דבר במירמה, רישום כוזב במסמכי תאגיד, עבירות מנהלים בתאגיד ושיבוש מהלכי משפט".

הרשות ציינה עוד כי "מדובר בתיק חמור, מורכב, מרובה חשודים, אשר פעלו בתחכום רב תוך הסוואת הפעילות התרמיתית הענפה אשר נמשכה על פני מספר שנים. התיק כולל חומר ראיות רב, ובמהלכו נגבו עדויות רבות ממעורבים ועדים, בוצעו חיפושים רבים, ונאספו ראיות משמעותיות התומכות בחשדות המיוחסים למעורבים השונים".

מממצאי החקירה שהועברו לפרקליטות עולה כי בין השנים 2011-2014 כללו הדוחות הכספיים של החברה פרטים מטעים מהותיים אשר לפי החשד הם תוצאה של פעילות תרמיתית מכוונת ושיטתית אשר הובלה על-ידי מספר נושאי משרה בחברה, ובכלל זה מנכ"ל החברה לשעבר, מוטולה, וסמנכ"ל הכספים, אביהו איבשיץ.

עוד עולה מממצאי החקירה כי היקף הפרטים המטעים בדוחות החברה מסתכם בעשרות רבות של מיליוני שקלים. על-פי הממצאים, מוטולה ואיבשיץ פעלו תוך שהם מסתייעים בגורמים רבים בקבוצה, בכירים וזוטרים, על-מנת להבטיח את תוכניתם התרמיתית, כדי לכלול בדוחות הכספיים פרטים מטעים, ובכלל זה הכרה ביתר ורישום כפול של הכנסות, הכרה מוקדמת בהכנסות, רישום מטעה של סעיפי לקוחות וגידול מלאכותי בסעיף המלאי.

עוד עלה מהחקירה כי מנהלי החברה, בסיוע עובדיהם, פעלו לפי החשד להטעיית גורמי הבקרה השונים, וזאת תוך זיוף דוחות וביצוע פעולות שיבוש במטרה להסוות את המניפולציות החשבונאיות אותם ביצעו.

זאת ועוד, בהנחייתו ובסיועם של אותם עובדים הכפופים לו, עשה מוטולה בכספי החברה כבשלו, תוך נטילתם, שלא כדין, לשימושיו וצרכיו האישיים, תוך ביצוע פעולות הסתרה, הצגת מצגים כוזבים וביצוע רישומים כוזבים במסמכי התאגיד בהיקף של מיליוני שקלים.

רשות ניירות ערך, בראשותו של שמוליק האוזר, לא כללה המלצה על העמדה לדין של מי מהמעורבים בפרשה, וציינה בהודעתה כי "מדובר במסקנות הרשות החוקרת, ולפרקליטות הסמכות להחליט על המשך הטיפול בתיק". ואולם, התמונה ברורה: מרגע שהרשות סבורה כי יש די בראיות שנאספו על-מנת להעמידם לדין, ברי כי עמדתה נלקחת בחשבון.

בנוסף, החקירה המורכבת שנוהלה על-ידי מחלקת חקירות, מודיעין ובקרת מסחר ברשות ניירות ערך, לוותה על-ידי מחלקת ניירות ערך בפרקליטות מיסוי וכלכלה, ועל כן גם הפרקליטים המקבלים כעת לידם את חומר החקירה מודעים לעוצמת הראיות בתיק. 

עו"ד דב גלעד כהן ממשרד ברטל-כהן, המייצג את איבשיץ, מסר: "מר איבשיץ ימסור את עמדתו לנטען לגורמים המוסמכים לכך בפרקליטות".