ועדת המודיעין תחקור את מעורבות רוסיה בקמפיין טראמפ

(עדכון) - מוועדת המודיעין של בית הנבחרים נמסר כי החקירה תבדוק את הטענות ל"מזימה" שנרקמה בין המעצמה לבין הקמפיין ■ עוד דווח כי התובע הכללי נפגש פעמיים עם שגריר רוסיה - ולא סיפר על כך בשימוע מינויו

ולדימיר פוטין / צילום: רויטרס
ולדימיר פוטין / צילום: רויטרס

הוושינגטון פוסט דיווח הלילה (ה') כי התובע הכללי של ארצות-הברית ג'ף סשזס שוחח פעמיים בשנה שעברה עם שגריר רוסיה, ולא דיווח על כך בשימוע לקראת מינויו. על פי הדיווח, שציטט גורמים במחלקת המשפטים, אחת הפגישות הייתה שיחה פרטית בין סשנס, שהיה אז סנאטור, ושגריר רוסיה במדינה סרגיי קילייאק, במשרדו של סשנס, בספטמבר האחרון. באותו חודש, על פי גורמי מודיעין, מתקפות הסייבר הרוסיות נגד ארצות-הברית הגיעו לשיאן.

מנהיגת הדמוקרטים בבית הנבחרים ננסי פלוסי קראה לסשנז להתפטר מתפקידו בעקבות הדיווח. "לאחר ששיקר תחת שבועה על התקשורת שלו עם הרוסים, התובע הכללי חייב להתפטר", אמרה בהצהרה. "סשנז לא ראוי לשרת בתפקיד הבכיר באכיפת החוק במדינה שלנו".

בתוך כך, ועדת המודיעין של בית הנבחרים האמריקאי תפתח בחקירת הטענות ל"קנוניה" שנרקמה בין הקמפיין לנשיאות של דונלד טראמפ ורוסיה - כך מסר חבר בית הנבחרים הדמוקרט אדם שיף. "הגענו להסכמה בכתב, המיעוט והרוב בוועדת המודיעין, שנחקור את הטענות למזימה רוסית בקמפיין טראמפ", אמר שיף לרשת MSNBC. סנשז מצדו הכחיש את הדיווח, וטען כי "מעולם לא פגשתי אף גורם רשמי ברוסיה כדי לדון בענייני הקמפיין. אין לי מושג מאיפה ההאשמה הזו צצה. זה שקר".

המסמך המפורט והרשמי שנכתב בידי וועדת המודיעין נותר חסוי. ואולם, בהצהרה רשמית נמסר מהוועדה כי יושב ראשה הרפובליקני, דווין נונס, ושיף, הסכימו כי החקירה תחפש תשובה לכמה שאלות, שהמרכזית בהן היא - האם רוסיה נקטה בצעדים להשפעה על תוצאות הבחירות, בהם קשרים ישירים בין אנשים המעורבים בקמפיינים פוליטיים או כל אזרח אמריקאי אחר?

בנוסף, תתמקד החקירה בשאלות: מה ממתקפות הסייבר ופעולות אחרות שנקטה רוסיה התמקדו נגד ארצות-הברית ובנו בריתה, מה הייתה תגובת הממשל האמריקאי לאמצעים שנקטה רוסיה ומה עליו לעשות כדי להגן על המדינה מפני מתקפות דומות בעתיד, האם הודלף מידע מסווג הקשור בחקירת קהילת המודיעין בנושא?

בהצהרת הוועדה נמסר כי כדי לענות על השאלות, היא תדרוש כל מידע רלוונטי, גם מרשויות אכיפת החוק וסוכנויות המודיעין, בהתאם לסמכות השיפוטית והחקירתית של הוועדה. בנוסף, הובהר, כי חקירת הוועדה לא תעכב חקירות אחרות המתנהלות בנושא.

"ועדת המודיעין חקרה את רוסיה במשך שנים והזהירה מפני שלטונו העוין של פוטין ופעולותיו הבינלאומיות, האגרסיביות שלו במרחב הסייבר והשפעתו על קמפיינים ברחבי העולם", אמר יו"ר הוועדה נונס. "הוועדה נחושה להמשיך ולהחריב את חקירתה באזורים הללו, בהם פעילותה של רוסיה בבחירות 2016".

"הוועדה חייבת להוביל חקירה בנוגע למעורבות רוסיה במערכת הבחירות שלנו. עלינו לעכוב אחר העובדות, לאן שלא יובילו, ולהפוך כל אבן", אמר שיף. "החקירה הזו הכרחית לשמירה על הביטחון הלאומי".