מנדלבליט למש' הביטחון: אפשר לקדם את הפרטת תעש

היועץ המשפטי לממשלה הבהיר למנכ"ל משרד הביטחון כי אין מניעה מבחינתו לקדם את הפרטת תעש, שתקועה זה חודשים עקב בדיקת המבקר

אביחי מנדלבליט / צילום:  מרק ישראל סלם - ג'רוזלם פוסט
אביחי מנדלבליט / צילום: מרק ישראל סלם - ג'רוזלם פוסט

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, נותן אור ירוק להמשיך ולקדם את הפרטת התעשייה הצבאית (תעש מערכות). בפגישת עבודה שקיים באחרונה היועמ"ש עם מנכ"ל משרד הביטחון, האלוף (במיל') אודי אדם, הבהיר מנדלבליט כי אין מבחינתו מניעה שתוכנית ההפרטה תימשך, למרות הביקורת שמתקיימת במשרד מבקר המדינה אודות התנהלות התהליך זה חודשים.

במסמך המסכם את הפגישה שקיימו השניים נכתב, בין השאר, כי אין בחומרים שהעביר מבקר המדינה, השופט (בדימוס) יוסף שפירא, כדי להעמיד קושי בהמשך תהליך זה.

עד כה, ובמשך חודשים ארוכים, ההפרטה של תעש תקועה בשל בדיקת המבקר. משרד המבקר גיבש כבר בתחילת השנה טיוטה של דוח ביקורת, שבה הוא מצביע על שורה ארוכה של ליקויים לגבי תקינות ההליך. ממצאי הביקורת הועברו לתגובת המבוקרים כבר בחודש דצמבר, ועל-פי הערכה של גורמים המעורבים בתהליך, בשבועות הקרובים הוא יפרסם דוח סופי על הנושא.

את תהליך ההפרטה הובילה רשות החברות הממשלתיות בראשות אורי יוגב. אחת הביקורות המרכזיות שהעלו גורמים המעורבים בהפרטה כלפי יוגב, מתייחסת לעובדה שאל הישורת האחרונות בתהליך הגיעה רק אלביט מערכות, וזאת לאחר שקבוצות וחברות אחרות שהתמודדו בו איבדו עניין ברכישת תעש או נטשו את התהליך. זאת, בזמן שגורמים בכירים במשרד האוצר הזהירו מפני האפשרות שאם אלביט מערכות תרכוש את תעש היא תהפוך למונופול בתחום הנשק.

בעקבות הממצאים שעולים מטיוטת הדוח מינו בתחילת השנה מנכ"לי האוצר והביטחון, שי באב"ד ואדם, את האלוף (במיל') יעקב עמידרור לתפקיד "בודק בלתי תלוי", שיבחן את תהליך ההפרטה של תעש, שניהלה רשות החברות.

לפי הסיכומים אז, עמידרור נתבקש להגיש את המלצותיו באמצע פברואר, אך בשל נסיבות אישיות שלהן נקלע - הוא עתיד להגיש את המלצותיו במועד מאוחר יותר. הבדיקה של עמידרור אמורה לכלול התייחסות גם להשפעת מכירה אפשרית של תעש לאלביט מערכות - על חברות ביטחוניות אחרות.

בתוך כך סיכמו בימים האחרונים יו"ר תעש מערכות, יצחק אהרונוביץ, ויו"ר רשות מקרקעי ישראל, עדיאל שומרון, כי יפעלו לקיצור לוחות הזמנים של העתקת מפעלי החברה מרמת השרון לרמת בקע שבנגב. זאת, באופן שיאפשר לחברה להתחיל לפעול מהנגב החל משנת 2020. תוכנית זו הופקדה באחרונה, ובמסגרתה תעש תמסור לרמ"י 500 דונם מהשטח שהיא מחזיקה ברמת השרון עד לסוף השנה.

בסיור שקיים בימים האחרונים שומרון בתעש, הוא אמר כי יסייע לחברה לקדם את תכניותיה הקשורות למעבר לנגב. על-פי התוכנית, בכוונת תעש להקים ברמת בקע קמפוס חדיש, שבו ירוכז כל תהליך הייצור והמחקר והפיתוח של החברה. זאת, לצד סיכומים שמגבש מנכ"ל החברה, אבי פלדר, עם מוסדות להשכלה גבוהה בדרום להכשרה של כוח-אדם שיועסק בשורותיה של החברה.