נעצר עיתונאי לשעבר שחשוד באיומים על מוסדות יהודיים בארה"ב

האיומים – מאמץ של החשוד לנקום בחברתו לשעבר, שעבדה במרכז קהילתי יהודי ■ השלטונות: החשוד אחראי רק לחלק קטן מהאיומים ואינו חשוד בחילול בתי-קברות יהודיים

אזיקים / צילום: שאטרסטוק
אזיקים / צילום: שאטרסטוק

ה-FBI עצר היום (ו') חשוד באיומים על מוסדות יהודיים בארה"ב. החשוד, שנעצר בסיינט-לואיס, מיזורי, הוא חואן תומפסון, בן 31, עיתונאי לשעבר. המניע, על פי הבולשת הפדרלית: מאמץ לנקום בחברתו לשעבר ולהפחיד אותה. החברה לשעבר עבדה, או עובדת, במרכז קהילתי יהודי, ועל פי אחד מהדיווחים היא יהודיה.

בהודעה שפרסם הערב התובע הפדרלי של מחוז דרום ניו-יורק, פריט ברארה, נאמר: "היום אנו מאשימים את חואן תומפסון במעקב למטרות הפחדה והטרדה אחרי חברתו לשעבר. הוא עשה זאת, בין היתר, באמצעות שיגור איומים למוסדות קהילתיים יהודיים ולליגה נגד השמצה. איומים באלימות נגד אנשים בגלל דעתם או גזעם - ויהיה המניע אשר יהיה - אינם קבילים, מנוגדים לאופי האמריקאי ונושאים אופי פלילי. אנו מחויבים ללכוד ולהעמיד לדין אלה שזורעים פחד ומשטמה באמצעות איומים פליליים כאלה".

רשת NBC מסרה, כי תומפסון נחשב כ"חקיין", שעלה על גל של עשרות איומים נגד מטרות יהודיות ברחבי ארה"ב. הוא ייחקר על שני מקרים של חילול בתי-עלמין יהודיים, אחד מהם בסיינט-לואיס, שבה נעצר, אך ככל הנראה הוא אינו מעורב בכך. על סמך המידע שנצבר עד עתה, הוא חשוד בשיגור לפחות שמונה איומים על מוסדות יהודיים, לרבות הליגה נגד השמצה. האיומים שוגרו בדרך כלל באמצעות דואר אלקטרוני. טרם נלכד/ו האלמוני/ם שהשמיעו איומים מוקלטים בקולות מוסווים על עשרות מוסדות יהודיים בבת-אחת בטכנולוגיה של שיחת ועידה בינואר ובפברואר.

בכמה מקרים, שלח תומפסון את האיומים בשמה של חברתו לשעבר ובכמה מקרים הוא השתמש בשמו שלו במאמץ להראות שחברתו לשעבר ניסתה להפליל אותו. הוא אפילו העלה לרשת כמה ציוצים אוהדים ליהודים שאמורים להיות קרבנות האיומים. באחד מהם, שהועתק בדיווח של סוכנות JTA, נאמר: "עוד שבוע, עוד סבב של איומים נגד מוסדות יהודיים. אתם יודעים מי נמצא במרכז קהילתי יהודי באמצע היום? ילדים. ילדים". (הדגשה במקור).

תומפסון עבד באתר החדשות Intercept, שאותו הקים פייר אומידיאר, מייסד eBay. אחד מעורכיו הוא גלן גרינוואלד, אחד משני העיתונאים שסייעו לאדוארד סנודן להפיץ את רבבות המסמכים שגנב מהסוכנות לביטחון לאומי. תומפסון פוטר מעבודתו באתר לאחר שהתגלה כי המציא ציטטות שאמרו לו כביכול מקורות, וכי ניסה להטעות את עמיתיו שניסו להתחקות אחר מעלליו. בהודעה שפרסם האתר אשתקד נאמר, כי תומפסון היה מעורב ב"מסכת של הונאות" וכי הוא יצר חשבונות אי-מייל מזויפים כדי להתחזות לאנשים אחרים.

בחשבון הטוויטר שלו תקף תומפסון בהתמדה אשה שעמה יצא בעבר. בציוץ אחד הוא טען, כי היא "שלחה איום בהטמנת פצצה בשמי ורוצה שיאנסו אותי בכלא". בציוץ אחר כתב: "השירות החשאי ביקר אותי, בדק את הציוצים שלי, חקר מהן השקפותי הפוליטיות והכל בגלל אשה לבנה איומה אחת שפעם יצאתי עמה והיא שהלשינה עלי. אי אפשר יהיהי להשתיקני".