הבית הלבן: הקונגרס חייב לחקור האזנות סתר לטראמפ בבחירות

בעקבות ציוצים של טראמפ בסוף השבוע שאובמה "רע (או חולה)" הורה לצותת לטלפונים שלו במהלך הבחירות, מודיע דובר הבית הלבן: "לא נגיב על כך עד שהקונגרס יפתח בחקירה"

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

דובר הבית הלבן, שון ספייסר, קורא היום (א') לקונגרס לפתוח בחקירת הטענות שממשל אובמה הורה לצותת בסתר לתקשורות של מטה טראמפ במערכת הבחירות לנשיאות ארה"ב אשתקד. הדרישה הועלתה בעקבות ציוצים של טראמפ בשבת, שבהם נטען שאובמה "רע או (חולה)" הורה לצותת לטלפונים שלו בחודשים שקדמו לבחירות.

טראמפ והדובר שלו לא הביאו שום תימוכין לטענות אלה. דובר של הנשיא לשעבר הכחיש טענות אלה בתוקף. "הן פשוט כוזבות", הוא אמר. "כלל ברזל של ממשל אובמה היה, שבעל תפקיד בממשל לעולם לא יתערב בחקירה עצמאית שמנהל משרד המשפטים". בן רודס, שהיה סגן ראש המועצה לביטחו לאומי בממשל אובמה צייץ: "אף נשיא אינו יכול להורות לבצע ציתות בסתר. ההגבלות האלה קיימות כדי להגן על אזרחים מפני אנשים כמוך (כלומר טראמפ)".

אנשי משרד-המשפטים באותה תקופה, שצוטטו אמש בתקשורת האמריקאית, אמרו אף הם כי מעולם לא התקבלה הוראה לצותת לטלפונים של מטה טראמפ וממילא לא היה ציתות כזה.

ג'יימס קלאפר, שהיה ראש המודיעין הלאומי (הגוף שמתאם את כל סוכנויות המודיעין בארה"ב) בממשל אובמה, אמר היום, בתכנית "פגוש את העיתונות" ברשת NBC, כי שום גוף רשמי לא צותת לתקשורות של טראמפ או של מטה הבחירות שלו במהלך מסע הבחירות, בעת שקלאפר כיהן בתפקידו.

הוא הדגיש, כי אין שום ספק שהוא, קלאפר, היה מודע לכל אישור של בית-משפט לצותת לטראמפ, אם אכן היה אישור כזה. "אני מכחיש זאת", הוא הכריז.

בהודעתו היום, מתייחס ספייסר ל"דיווחים" על "חקירות שנובעות ממניעים פוליטיים לכאורה" במהלך מסע הבחירות. לדבריו, חקירות כאלה "מעוררות דאגה".

"לכן, הנשיא דונלד טראמפ מבקש שוועדות המודיעין של שני בתי הקונגרס, שבודקות פעילות רוסית (כלומר מעורבות רוסית במערכת הבחירות האמריקאית - ר.ד.) ינצלו את סמכויות הפיקוח שלהן (על פעילות הממשל) ויבדקו גם האם הזרוע המבצעת בוושינגטון ניצלה לרעה את הסמכויות שלה ליזום חקירות ב-2016", נאמר בהודעת הדובר. "הבית הלבן או הנשיא עצמו לא יפרסמו שום תגובה נוספת עד שתיערך חקירה כזו".

פקיד בכיר בממשל טראמפ אמר הבוקר, כי היועץ המשפטי של הנשיא, דונלד מקגאן, מנסה עתה לקבל גישה לצו של בית-המשפט למעקב מודיעיני זר (FISA), שלדעתו אישר מעקב כלשהו אחר טראמפ ואנשי הקמפיין שלו בתקופת הבחירות. הוא צוטט היום ב"ניו יורק טיימס". בית המשפט הזה נועד לאפשר פיקוח משפטי על חקירות של אנשים שחשודים בריגול. פעילותו של בית-המשפט הזה אפופה בסודיות וכל הצווים שלו חסויים.

מאמצי מקגאן להשיג גישה למסמך כזה גררו ביקורת נוקבת מפני שהם מהווים פגיעה קשה בעצמאות משרד המשפטים.

ייתכן שטראמפ שאב השראה לציוציו על הציתותים לכאורה מידיעה באתר הימני הקיצוני ברייטבארט, ביום ו', שלפיה נקט ממשל אובמה צעדים כדי לצותת לתקשורות במגדל טראמפ בשדרה החמישית בניו-יורק במהלך מסע הבחירות כדי לפגוע במועמדותו של המיליארדר. הידיעה בברייאבארט מתייחסת לדברים שאמר שדרן ימני קיצוני, מארק לוין, באחת מתכניותיו.

לא ברור מדוע נשיא ארה"ב, שיש לו גישה למידע המודיעיני האמין ביותר בעולם, נשען על אתרים ימניים, שמתמחים בתיאוריות קונספירציה.

בסדרת הציוצים שלו, שנכתבו בשעה מוקדמת בשבת, בעת שטראמפ שהה במעון הקיט שלו מאר-א-לאגו בפלורידה, הוא כתב, בין היתר: "כמה נמוך יכול הנשיא אובמה לרדת ולצותת לטלפונים שלי בעיצומו של תהליך הבחירות המקודש. זה (כמו) ניקסון/ווטרגייט. איש רע (או חולה)".

על פי דיווחים ב"פוליטיקו", CNN וכלי תקשורת אחרים, טראמפ רתח מזעם בגלל החלטת שר-המשפטים, ג'ף סשנס, להשעות את עצמו מחקירת המשרד על קשרים בין אנשי מטה טראמפ בתקופת הבחירות לבין גורמים ברוסיה. (סשנס היה חבר בכיר במטה). ההחלטה הזו, שהתקבלה כנראה ללא תיאום עם טראמפ, שינתה לחלוטין את הנראטיב התקשורתי והציבורי על הנשיא: השבחים בעקבת נאומו על מצב האומה לפני מליאות שני בתי הקונגרס ביום ג', פינו את מקומם לחשדות מחודשים על המגעים בין צוות טראמפ לרוסים ולדיווחים על כאוס בממשל.

בפגישה בבית הלבן, קודם שטראמפ המריא לפלורידה, הוא נראה זועם. "מעודי לא ראיתי אותו כעוס כל כך", אמר מקור ל-CNN. "מה ההיגיון בהחלטה הזו (של סשנס)", אמר טראמפ בפגישה. הוא אמר במפורש שכל הפרשה הזו זכתה בטיפול כושל של צוות הבית הלבן. "מעדתם", אמר הנשיא לאנשי צוותו.