ייצוגית: מנפיקת קלפי סופרגול מפרסמת לילדים בצורה לא חוקית

התביעה דורשת הנחיה ל-PMI לחדול משליחת הפרסומות, הבהרת הסיכויים לזכייה ותשלום של כ-8.5 מיליון שקל ■ PMI: "הפעילות - בהתאם לדין"

סופרגול / מתוך יוטיוב
סופרגול / מתוך יוטיוב

בקשה להכרה בתביעה כייצוגית נגד PMI, המנפיקה קלפי איסוף כמו "סופרגול" ו"שכונה", הוגשה לבית המשפט המחוזי בתל-אביב. התביעה טוענת כי PMI מפרסמת את מוצריה, שקהל היעד שלהם הוא בעיקר קטינים, בדרך לא חוקית - בכך שהיא משגרת לילדים מסרונים לסלולרי, אף שלא אישרו קבלת מסרונים פרסומיים. בנוסף, לפי התביעה, בפרסומים אלה החברה מטעה את צרכניה, משום שלא נאמר בהם דבר על סיכויי הזכייה בהגרלות.

בבקשה מפורט כי המסרונים שקיבלו ילדים (בני 12 בדוגמה) כולל קישור לסרטון ביוטיוב שבו מופיעים שחקנים, כוכבי כדורגל או כוכבי סדרות, הקוראים לילדים לאסוף קלפים ולזכות בפרסים. כך, הכדורגלן ערן זהבי קורא לאיסוף קלפי סופרגול באומרו: "רוצים לזכות בפרסים מדהימים? זה קל מאוד".

את התובעים הקטינים מייצג עו"ד אהוד גרי, והסעדים שהוא הציג בבקשה כוללים הנחיה ל-PMI לחדול משליחת דברי הפרסומת, להבהיר בפרסומיה את הסיכויים הממשיים בדבר האפשרות לזכות בפרסים ובהגרלות, ולשלם לחברי הקבוצה הייצוגית פיצוי שהוערך ב-8.5 מיליון שקל.

בדצמבר האחרון נערך דיון בוועדת החינוך של הכנסת בדבר הגרלות קלפי סופרגול, שבסיומו הוחלט לפתוח בחקירה נגד PMI. על המוקד עמד נושא ההגרלות לקטינים אשר אסור על-פי חוק. בדיון אמרה ח"כ מירב בן-ארי (כולנו) כי "חברת סופרגול עושה שימוש באמצעי פרסום רבים, בצורה מאסיבית. ההורים נכנעים ללחצים וקונים להם חפיסות חדשות מדי יום".

PMI מסרה בשעתו בתגובה כי החברה פועלת על-פי חוק, וכי גם בית המשפט מצא כי התנהלות החברה תואמת את הוראות הדין. התביעה האמורה אינה דנה בסוגיית ההגרלות לקטינים, אלא מתמקדת באופן פרסום מוצרי PMI.

באותה ועדה אמר עו"ד חגי אשלגי, שהעלה את הנושא למודעות חברי הכנסת, כי "הבן שלי מפוצץ את כל דמי הכיס שלו על הסופרגול. הוא משגע את אשתי ואת כל המשפחה. הפרסים פה שווים עשרות אלפי שקלים".

ח"כ יהודה גליק (ליכוד) ציין: "נדמה לי שמישהו פה איבד את הראש. אלה חברות שמגלגלות מיליונים, ואת כל זה עושים דרך הילדים שלנו. חייבת להיות רגולציה מחמירה יותר בנושא. הילדים שלנו זועקים - שימו לנו גבולות".

בציטוטים אלה השתמשה התביעה כעת והדגישה כי "בקשת האישור שבפנינו מצביעה על שתיים מהרעות החולות של 'העידן הסלולרי' החל בתקופתנו, שבו קטינים מחזיקים ברשותם ולשימושם האישי מכשירים סלולריים, המאפשרים לחברות לפנות באופן ישיר לאותם קטינים ולפרסם את מוצריהן תוך הטעייתם, וחמור מכך, עקיפת המגבלות החוקיות החלות בקשר עם פרסום בכלל ופרסום לקטינים בפרט. מכשירים סלולריים אלה הופכים, בעל-כורחם של הקטינים והוריהם, לכלי קיבול של דואר זבל פרסומי (ספאם) כאשר אלה כלל לא ביקשו וממילא לא הסכימו לקבלו".

מ-PMI נמסר בתגובה: "פעילות אלבום סופרגול מתבצעת בכפוף ובהתאם לדין. לצורך פרסום ושיווק האלבום PMI עורכת מבצע נושא פרסים בהתאם לדין ולהוראות ההיתר הכללי לעריכת הגרלות לפרסומת מסחרית לפי חוק העונשין. לאחרונה סופרגול עומד תחת מתקפה שהינה ככל הנראה פרי יצרם של גורמים מתחרים, המנסים לעשות ככל יכולתם לפגוע במותג. בהתאם להחלטות האחרונות של בית המשפט, נראה כי המדובר בתביעת-סרק אשר אין בה ממש".