איש עסקים קנדי התאבד אחרי שהפסיד הון באופציות בינאריות

"אופציות בינאריות אינן מסחר במניות. הן הימור, משחק מזל. משתמשים בברוקרים מהירי דיבור שלמעשה אינם ברוקרים אלא אנשים מהרחוב שמקבלים הכשרה מרמאים" ■  מסחר בפורקס - סיכונים וסיכויים

בורסות אירופה/ צילום: רויטרס
בורסות אירופה/ צילום: רויטרס

פרדריק טרבייד שיגר צילום של הודעת ההתאבדות שלו למבצע של השקעות בחו"ל ממש לפני חג המולד, בניסיון נואש אחרון להחזיר לעצמו את החסכונות שצבר בימי חייו. בחודשים שלפני כן, איש העסקים בן ה-61 מאדמונטון, קנדה, הפסיד יותר מ-300 אלף דולר בעולם החשוך של מסחר באופציות בינאריות, והוא קיווה שהמבצע, שאותו הכיר כג'וליאן וולינגטון, יוכל לתקן איכשהו את המצב.

"הוא אמר שהוא מהמר על הכול, ואם הוא לא יוכל לקבל חזרה את הכסף, הוא ישאיר אחריו את הודעת ההתאבדות שלו", אומר בנו, טום פררה. "הוא הרגיש חולה כל השבוע, והיה חסר שינה. הדבר הבא שידעתי הוא שקיבלתי את המסר שלו, שאמר: 'תפסיקו את מה שאתם עושים, תחזרו הביתה כדי להיות עם אמא, זה הולך להיות יום עצוב'".

כעבור זמן קצר, ב-21 בדצמבר, טרבייד הלך למוסך של ביתו וירה בעצמו למוות.

האדם הזה, שהיה מבעלי חברת קידום מוצרים שנקראת Novel Notion Advertising, היה הקורבן האחרון של פשיעה פיננסית שמתרחבת בקנדה בשנתיים האחרונות.

אופציות בינאריות הן באופן בסיסי הימור על אם מניה או נכס אחר יגיעו למחיר מסוים בזמן נתון, שיכול להיות גם 60 שניות בלבד. מי שניחש נכון, מרוויח בגדול - בדרך-כלל לפחות 50%. מי שניחש לא נכון, מפסיד את כל כספו.

דרך קלה ואפקטיבית לגנוב כסף ממשקיעים

"לפי דעתי זה הפך להונאת ההשקעות מספר אחת בקנדה", אומר ג'ייסון רוי, מנהל אגף החקירות ברשות ניירות הערך של מחוז מניטובה וראש כוח המשימה הקנדי הארצי נגד אופציות בינאריות. "אלה שמנהלים את ההימורים הללו רואים בהם דרך אפקטיבית וקלה מאוד לגנוב כסף מתושבי קנדה, וזה עובד. יש מאות מפעילים כאלה שמחפשים צרכנים".

הסיכויים נוטים כמובן מאוד לרעת הלקוח אפילו במסחר לגיטימי באופציות בינאריות, והרוב המכריע של המסחר הזה אינו חוקי ומתנהל ממדינות אחרות - בעיקר ישראל - מפני שאף קנדי אינו מורשה למכור את האופציות הללו.

הרשויות בקנדה מתקשות לחקור פעילות בחו"ל. רוי אינו יכול להסביר למה החברות הללו פעילות במקרים רבים דווקא בישראל, ואין נתונים אמינים על כמות האנשים שחברות הפועלות בזירת האופציות הבינאריות מרמות בכל שנה. בשנה שעברה קיבלה רשות ניירות הערך באלברטה 114 פניות על אופציות בינאריות, עלייה מ-19 פניות ב-2015. הקורבן הממוצע במחוז זה הפסיד 20 אלף דולר.

הסוחרים באופציות בינאריות נוהגים לעתים קרובות לפתות את הלקוחות על-ידי הבטחת "בונוסים" לחשבונות שלהם. רק האותיות הקטנות בחוזה מראות שהלקוח צריך תחילה לסחור בסכומים של פי 20 עד 40 מסך החשבון שלו כדי למשוך את הבונוס, והחברות יכולות להמשיך להעלות את דרישת הסף או להמציא תקנות נוספות, כך שלמעשה אי-אפשר למשוך מזומנים מהחשבון הזה.

"לא מדובר במסחר במניות אלא בהימור, משחק מזל"

מריה צ'אבז-טרבייד, אשתו של טרבייד במשך 21 שנה, חושבת שבעלה המנוח פותה להיכנס לתחום הזה בסתיו שעבר על-ידי אחת מפרסומות האינטרנט שהבטיחו כסף קל. הבן פררה חושב שאביו הושפע ממכר שלו. איש אינו יודע מה באמת קרה, כי הוא שמר את הכול בסוד.

ההפסד שלו כלל הלוואה של 20 אלף דולר מקו אשראי נגד שעבוד הבית, שאלמנתו חשבה שהוא השקיע בקרנות נאמנות. היא למדה שבעלה המנוח עסק באופציות בינאריות רק אחרי שהילדים נכנסו למחשב שלו אחרי מותו. היא לא בטוחה מה גרם לו להמר בסכומים כאלה. החברה שבבעלות שניהם עבדה יפה, ולא היה לו ניסיון רב בשוק המניות.

המשפחה שכרה לאחרונה את עו"ד חגי כרמון מתל-אביב כדי לבדוק מה אפשר לעשות בעקבות מותו הטרגי של אב המשפחה. לדברי המשפחה, עו"ד כרמון טוען שהוא כבר זיהה את המעורבים, שמסתתרים באופן כללי מאחורי סדרת חברות ושמות בדויים.

"כל האופציות הבינאריות אינן מסחר במניות. הן הימור, משחק מזל. הם משתמשים בברוקרים מהירי דיבור שלמעשה כלל אינם ברוקרים אלא אנשים מהרחוב שמקבלים הכשרה מהרמאים", אומר כרמון. "בשיטה הזאת הבית תמיד מנצח".

למרות שישראל הידקה את חוקי האופציות הבינאריות בשנה שעברה, לרשויות ניירות הערך במדינה אין התחושה שיש להן סמכות וכוח להתערב בפעילות החברות הללו בחו"ל, אומר כרמון.

הוא אומר שהוא טיפל ב-4 מקרים דומים, שבהם הוא הצליח להשיג חזרה 2 מיליון דולר בלי להגיש תביעות, ויש לו עוד כמה מקרים לטיפול.

עו"ד כרמון לא חושף את שיטותיו, ורק אומר שעבד עבור הממשל האמריקאי במשך 20 שנה במרדף אחרי עבריינים ופעל גם בחשאי. "אני מתבייש בבני העם שלי. יש סיבה אחת שבגללה הפשלתי שרוולים והפכתי לפעיל, והיא שמקרים כאלה מלבים סנטימנט אנטי-ישראלי ואנטישמיות", הוא אומר.