איסתא ופתאל רכשו 3 בתי מלון בפאפוס, קפריסין, ב-80 מיליון אירו

פתאל תשכור מהחברה המשותפת את המלונות, הכוללים 800 חדרים, תמורת 25% מהמחזור השנתי שלהם ■ שניים מהמלונות הנרכשים הניבו הפסד ב-2016

דוד פתאל / צילום: אלון רון
דוד פתאל / צילום: אלון רון

חברת התיירות איסתא ורשת המלונות פתאל, שנמצאת בבעלות דוד פתאל, הכריזו היום (ב') על הסכם לשיתוף-פעולה ביניהם. איסתא ופתאל רכשו יחד ובחלקים שווים שלושה מלונות, הכוללים בסך הכל כ-800 חדרים, על קו החוף של עיר הנופש הקפריסאית פאפוס. היקף הרכישה הכולל מגיע לכ-80 מיליון אירו. השלמת העסקה נקבעה לסוף החודש, בכפוף לשורה של תנאים מתלים והתחייבויות.

שלושת המלונות הנרכשים - Cypria Bay ,Cypria Maris ו--Laura - פועלים על בסיס אירוח של "הכל כלול". איסתא מדווחת כי ההכנסות של שניים מהמלונות הסתכמו בכ-10 מיליון אירו במצטבר ב-2016, ובשורה התחתונה הם רשמו הפסד של כ-3 מיליון אירו.

הרכישה המשותפת מגיעה על רקע הרחבת הפעילות הבינלאומית של רשת פתאל ומהווה חלק מאסטרטגיית ההתרחבות של תחום הנדל"ן ממוקד התיירות של איסתא, הנשלטת בידי אחישי גל ונסחרת בשווי של קרוב למיליארד שקל (לאחר זינוק של קרוב ל-60% בשנה האחרונה).

ישפצו מלונות ב-6.5 מיליון אירו

לאחר השלמת הרכישה מתכננת החברה המשותפת שבאמצעותה תבוצע העסקה (פתאל-איסתא פאפוס) להשקיע כ-6.5 מיליון אירו בשיפוץ שניים מהמלונות. 35% מעלות הרכישה והשיפוץ ימומנו ממקורותיה העצמיים של החברה הרוכשת, והשאר באמצעות מימון חיצוני.

ניהול המלונות יתבצע על ידי חברה מקבוצת פתאל, שתשכור את המלונות לתקופה של כ-15 שנים בתמורה לדמי שכירות שנתיים, הנגזרים ממחזור ההכנסות של שלושת המלונות יחד. דמי השכירות יהיו בשיעור של 25% מהמחזור השנתי של המלונות, עד למחזור שנתי של 25 מיליון אירו ו-27.5% מהמחזור השנתי, העולה על 25 מיליון אירו. עם זאת, הוסכם כי בכל מקרה דמי השכירות השנתיים לא יפחתו מסך ההחזר השנתי של קרן וריבית המימון החיצוני.

נוסף על כך, חתמו פתאל ואיסתא על הסכם בעלי מניות הנוגע למינוי דירקטורים והיבטים נוספים הקשורים לניהול החברה הבת בפאפוס. לאחר השלמת העסקה והשלמת שיפוץ המלונות מתכוונות איסתא וחברת התעופה TUS Airways להפעיל לפחות ארבע טיסות בשבוע מחיפה לפאפוס, נוסף על טיסות המתבצעות לקפריסין מנתב"ג.

חברת איסתא השקיעה עד היום ברכישה (מלאה או חלקית) של ארבעה בתי מלון - האחרון שבהם ביולי אשתקד (40% ממלון בוטיק בתל-אביב, שצפוי להיפתח ב-2018). עוד מחזיקה החברה בנכסים בנתניה (מעונות סטודנטים), בתל-אביב (חמישה נכסים), במגדל העמק, בבאר שבע וב-11 סניפים של החברה.

אימפריית המלונאות שהקים דוד פתאל מנהלת כיום 38 מלונות בישראל (המנוהלים תחת החברה הפרטית פתאל ישראל, שבאמצעותה נעשתה העסקה הנוכחית) ועוד 75 מלונות באירופה, לאחר שבשנה שעברה רכשה שישה מלונות נוספים באירופה, חלקם תוך שיתופי-פעולה עם גופים אחרים.

בספטמבר דיווחה פתאל אירופה על רכישה משותפת של בית המלון Gran Atlanta במדריד, בהשקעה משותפת של 30 מיליון אירו (כ-130 מיליון שקל) עם חברת שלמה נדל"ן. פתאל, בעלי ומנכ"ל הרשת, מסר: "פאפוס, שנבחרה באחרונה כבירת התרבות של אירופה, מהווה זה שנים יעד אטרקטיבי ביותר בעיקר לתיירים מאנגליה ורוסיה. מטרת הרכישה היא להנגיש את פאפוס גם לתייר הישראלי".

גל, מנכ"ל איסתא, מסר: "שיתוף-הפעולה עם פתאל מהווה סינרגיה ליתרונותיהן של החברות, הן מצד פתאל בניהול בתי מלון ואספקת חוויות נופש לציבור הרחב, והן של איסתא עם העוצמה השיווקית כמובילת התיירות בישראל. אנו מאמינים כי בניית פורטפוליו מלונות מניב בחו"ל כמו גם בישראל מאפשרת לנו למצות את יכולתנו בתחום התיירות, תוך בניית מנוע צמיחה משמעותי לשנים הקרובות עם תרומה מרכזית לתזרים המזומנים שלנו מתחום הנדל"ן".