תדיראן צנחה: "השנה החזקה בהיסטוריה" הסתיימה ברבעון מאכזב

הרווח הרבעוני של חברת מוצרי החשמל צנח ב-45% ל-12 מיליון שקל ■ משה ממרוד, המנכ"ל ובעל השליטה, גרף אשתקד שכר בעלות של 3.7 מיליון שקל

משה ממרוד / צילום: איל יצהר
משה ממרוד / צילום: איל יצהר

יבואנית מוצרי החשמל תדיראן   הולדינגס סיכמה הבוקר (ב') את 2016 במגמה חיובית, שבאה לידי ביטוי בעלייה של 8% במכירות, שהסתכמו ב-776 מיליון שקל ובעלייה של 17% ברווח הנקי שהצטבר ל-70 מיליון שקל. זאת לצד שיפור ברווח הגולמי והתפעולי השנתי.

עם זאת, בסיכום הרבעון הרביעי של השנה החולפת נרשמה מגמה הפוכה, שבאה לידי ביטוי בשחיקה של 20% במכירות, שעמדו על כ-130 מיליון שקל וצניחה של 45% ברווח הנקי לפחות מ-12 מיליון שקל.

בתדיראן מייחסים את ההרעה בתוצאות הרבעון הרביעי בעיקר ל"מזג אוויר ששרר ברבעון הרביעי של שנת 2015, אשר תמך בצורה משמעותית בגידול בהיקף המכירות באותו רבעון", וכן לעיתוי החגים, שחלו ב-2016 במלואם ברבעון הרביעי, לעומת 2015, אז הם החלו במהלך הרבעון השלישי. בתדיראן מדגישים כי "מרכיב העונתיות במכירות בתחום מיזוג אוויר הינו משמעותי ביותר ולו השפעה מהותית על היקפי המכירות ועל התוצאות העסקיות של הקבוצה".

מניית תדיראן הגיבה לתוצאות בירידות חדות, שעמדו בשעות הצהריים על כ-7% במחזור גדול יחסית, וזאת לאחר שבשנים החולפות וכך גם בשנה האחרונה סיפקה למשקיעים תשואות מרשימות. בשנה האחרונה עלתה מניית החברה בכ-80% (גם לאחר הירידות היום) ובפרספקטיבה של שלוש שנים היא זינקה בכ-400%. שוויה הנוכחי של תדיראן עומד על כ-780 מיליון שקל. שווי החזקותיו של בעל השליטה ומנכ"ל החברה, משה ממרוד (74%), עומד על כ-580 מיליון שקל.

עוד עולה מהדוחות כי מכירות הרבעון הרביעי היוו רק 17% מסך המכירות השנתיות של תדיראן, לעומת 20%-23% בשנתיים קודם לכן (2015-2014), ומפילוח המכירות לרבעונים עולה כי הרבעון השלישי הוא החזק ביותר של תדיראן, והוא היה אחראי על כשליש מהמכירות השנתיות שלה בשלוש השנים האחרונות (2014-2016).

בתדיראן בונים על היקף הבנייה

עיקר פעילותה של תדיראן הולדינגס מתרכזת ביבוא, ייצור ושיווק מזגנים ומערכות מיזוג אוויר לשוק הביתי, המסחרי והתעשייתי, בעיקר תחת המותגים תדיראן, אמקור וטושיבה. בנוסף, החברה מציעה מוצרי חשמל "קטנים" לשימוש ביתי ומשרדי תחת המותגים קריסטל, אמקור, תדיראן וספקטרה. זאת אחרי שהחליטה במהלך 2015 לצאת מתחום פעילות השיווק של מוצרי חשמל "לבנים" (מקררים, מדיחי כלים, תנורים וכו') ולהתמקד בתחום האנרגיה ובפעילות המזגנים המסורתית שלה. החברה מעסיקה כ-350 עובדים.

ממרוד מסר היום כי "אנו מסכמים את 2016 כשנה החזקה ביותר בהיסטוריה של תדיראן בכל מדדי הרווח. תוצאות אלו בולטות על אף רבעון רביעי בו לא היה מזג אוויר קיצוני, כמו גם מיעוט ימי עבודה כתוצאה מעיתוי החגים. באוקטובר האחרון היו חמישה ימי עבודה, וזה שיבש את התוצאות, אבל בסך הכל המגמות חזקות וטובות בהסתכלות שנתית, ואפשר לראות את הצמיחה של החברה נמשכת".

עוד הוסיף ממרוד כי "אנו מאמינים שעלייה במספר המזגנים המותקנים כיום בכל בית, לצד שיא במספר יחידות הדיור הנמצאות בבנייה, הם שמניחים את התשתית ליצירת ערך מתמשכת גם בשנים הקרובות". במקביל לדוחות, הודיעה תדיראן על חלוקת דיבידנד בהיקף של 20 מיליון שקל לבעלי מניותיה.

ממרוד היה אשתקד שיאן השכר של החברה, עם עלות העסקה שנתית של 3.7 מיליון שקל - עיקרה דמי ניהול שנתיים של כ-2 מיליון שקל ומענק של 1.5 מיליון שקל. עלות העסקת יתר ארבעת בכירי תדיראן עמדה על כ-1.2-1.5 מיליון שקל לכל אחד. בתחילת השנה אישרו בעלי מניות תדיראן את מדיניות התגמול של החברה, וכן את עדכון עלות שכרה של מורן ממרוד-לביאד, בתו של משה ממרוד, לסכום שנתי של כ-734 אלף שקל בתפקידה כסמנכ"לית אסטרטגיה של החברה.