צו נשיאותי חדש להגבלת הכניסה לארה"ב – לא יחול על עיראק

לאחר שבתי המשפט חסמו צו קודם להגבלת הכניסה, נאלץ ממשל טראמפ להנפיק נוסח מרוכך ■ בוטל האיסור על כניסת בעלי גרין קארד ממדינות "הרשימה השחורה"

דונלד טראמפ, בחירות  / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ, בחירות / צילום: רויטרס

ממשל טראמפ פרסם היום (ב') צו נשיאותי חדש להגבלת הכניסה לארה"ב. הצו הוא גרסה מרוככת של צו קודם, מתחילת פברואר, שנתקל בחסמים משפטיים זמן קצר לאחר פרסומו ולא יושם, למרות אזהרות קדחתניות של דוברי הממשל אז שהשופטים ישאו באחריות לכל מעשה טרור שיתרחש בארה"ב.

הצו החדש כולל כמה תיקונים משמעותיים להסרת נקודות התורפה שהניעו בתי משפט שונים בארה"ב לעכב את יישום הצו הישן. בין השינויים הבולטים:


עיראק שוב אינה כלולה ברשימת המדינות שמתן אשרות לאזרחיהן יושעה. הממשל הודיע, כי ממשלת עיראק הבטיחה לארה"ב שביכולתה לקיים הליכי סינון נאותים למניעת כניסתם של טרוריסטים לארה"ב. הנפקת אשרות לאזרחים משש המדינות הבאות תושעה לשלושה חודשים: תימן, סומליה, סודאן, סוריה, לוב ואיראן.

האיסור לא יחול על בעלי גרין קארד ואשרות תקפות שהוצאו לפני במארס.

הצו ייכנס לתוקף ב-17 במארס ולא ביום פרסומו, כדי למנוע אנרלמוסיה בנמלי תעופה ברחבי תבל, כפי שקרה עם פרסום הצו הראשון.

קליטת פליטים ממדינות מצוקה תושעה ל-120 יום. כאשר היא תחודש, יקלוט ממשל טראמפ 50 אלף פליטים בשנה במקום 110 אלף בתקופת אובמה. קליטת פליטים מסוריה לא תיאסר ללא הגבלת זמן אלא תושעה ל-120 יום בלבד, כמו פליטים ממדינות אחרות.

נוסף לכך, הצו החדש מסיר ניסוחים בצו הקודם שמהם השתמעה הענקת עדיפות לפליטים נוצריים ממדינות מוסלמיות שמבקשים מקלט בארה"ב. ניסוחים אלה הניעו את בתי המשפט לפסוק, שהצו הראשון נועד להפלות לרעה נוסעים מוסלמיים שמבקשים להיכנס לארה"ב. בנאומיו במהלך מסע הבחירות, דיבר טראמפ לעיתים קרובות על "איסור כניסת מוסלמים".

במאמץ לרצות מותחי ביקורת פוטנציאליים, אמר גורם בכיר במשרד לביטחון פנים, כי הצו החדש "אינו בשום פנים ואופן איסור על כניסת מוסלמים". הוא דיבר בשיחת רקע עוד לפני טקס החתימה.

בפסיקות שהשעו את הצו הקודם, קבעו השופטים שהצו אינו מביא שום הוכחה לקיומו של איום שמצדיק את ההגבלות המפורטות בו. בצו החדש מופיע סעיף הקובע כי ה-FBI מקיים עתה 300 חקירות על חשדות לפעילות טרור של זרים שקיבלו היתר להיכנס לארה"ב כפליטים. "זה אינו מספר קטן", אמר פקיד במשרד לביטחון פנים. "חקירות אלה הן נטל מינהלי עצום על FBI".

הממשל השיק את הצו הקודם בטקס חתימה מרשים בלשכה הסגלגלה, בנוכחות כתבים וצלמים. לעומת זאת, החתימה על הצו החדש נעשתה בצנעה. טראמפ חתם על המסמך מאחורי דלתיים סגורות והאירוע הציבורי היחידי לציון השקת הצו היה נאומים קצרצרים של שרי החוץ, המשפטים וביטחון המולדת.

"חובתו החשובה של הנשיא היא להגן על העם בארה"ב, ובצו זה הנשיא טראמפ מממש את חובתו לשמור על ביטחון העם", אמר שר-החוץ, רקס טילרסון. השר לביטחון פנים הוסיף: "אנו חייבים לבחון בקפדנות את מנגוני הסינון של תהליכי ההגירה... איננו יכולים לקבל סיכון של כניסת זרים שוחרי רע שינסו ליטול חיי אמריקאים".

לפרסום הצו הנשיאותי הקודם לא קדמה כנראה כל עבודת מטה ועותרים נגד הצו טענו בבתי המשפט, כי הרישול הבולט בהכנת הצו חולל כאוס ובלבול בנמלי תעופה ברחבי ארה"ב, מפני שלבקרים ולמנהלי המשמרות לא ניתנו כל הנחיות. "הממשל לא הודיע לנמלי התעופה כיצד לנהוג", אמר אחד מהעותרים.

הפעם הכין הממשל את שיעורי-הבית. נערכו דיונים בין משרדי הממשל השונים, ונוכשו כל העשבים השוטים שעלולים להרגיז שופטים בתביעות פטנציאליות. למעשה, הצו החדש היה מוכן כבר לקראת סוף השבוע שעבר, אך יועציו של טראמפ החליטו לדחות אל הפרסום כדי לא לשנות אלת נראטיב השבחים שהורעפו על טראמפ בעקבות נאומו לפני מליאות שני בתי הקונגרס ביום ג' שעבר.

בדיעבד, הנראטיב השתנה בבת-אחת בגלל החלטת שר-המשפטים ג'ף סשנס להשעות עצמו מחקירת FBI על הקשרים בין רוסיה לצוות טראמפ במהלך הבחירות, ומאוחר יותר בגלל ציוצים של טראמפ שטוענים שהנשיא לשעבר, ברק אובמה, הורה לצותת לתקשורות שלו במגדל טראמפ בניו-יורק במהלך בעת הבחירות. טראמפ לא סיפק שום הוכחה לטענותיו.