"כשהרגשתי יחס שונה בשל היותי אישה, זה בעיקר הצחיק אותי"

לרגל יום האישה מספרת עו"ד מימי צמח, מעורכות הדין הבודדות העומדות בראש משרד עצמאי בתחום המסחרי, על המסלול שעברה ■ "החסם היום לנשים הוא בעיקר בעיניי עצמן ופנימה"

עו"ד מימי צמח / צילום: ארתור פורר
עו"ד מימי צמח / צילום: ארתור פורר

עו"ד מימי צמח נמנית עם נבחרת מצומצמת במיוחד של עורכות דין העומדות בראש משרד שהקימו בעצמן בתחום המסחרי ובתחום ההיי-טק בישראל. לרגל יום האישה מספרת צמח, מייסדת משרד צמח-שניידר ושות', על הדרך שעברה עד שהגיעה למסקנה שהיא צריכה לעמוד בראש משרד משל עצמה.

"שנים עבדתי בעולם של גברים. רוב הזמן לא הרגשתי שאני שונה מהם במאומה. הרגשתי שווה, עבדתי קשה כמוהם כדי להתקדם וכדי להצליח בכל מה שעשיתי, ומעולם גם לא הרגשתי שהתייחסו אליי אחרת. במקרים שכן הרגשתי ביחס שונה - זה הצחיק אותי", היא מספרת, אך מוסיפה כי "עם השנים, כנראה עם ההתבגרות שלי, הבנתי ביני לביני שאנחנו לא שווים, ושמעצם היותי אישה יש לי עוד יתרונות שחבל לא 'לנצל' אותם. עם הניסיון בעולם הגברי העסקי מחד - והראייה הנשית, התבונה, ההקשבה, הרגישות, היצירתיות והסבלנות מאידך - נשים יכולות לפרוץ הרבה מאד גבולות שעדיין לא נפרצו בעולם העסקי".

לפני כעשור, בשנת 2008, החליטה צמח לוותר על תפקידה כראש מחלקת ההיי-טק במשרד צלרמאיר-פילוסוף, שהיה אז מהמצליחים והיוקרתיים בארץ (אך התפרק אשתקד), ולהקים משרד עצמאי יחד עם שותף נוסף במשרד, עו"ד אהוד שניידר.

כיום היא מייצגת עשרות קרנות השקעה, קרנות הון סיכון, סטארט-אפים וחברות היי-טק מהגדולות בארץ, ונחשבת לאחת מעורכות הדין הבולטות בתחומי הטכנולוגיה, הקמה וליווי של חברות הזנק, מיזוגים ורכישות, הון סיכון וקרנות השקעה פרטיות. בין היתר מייצגת צמח את פיטנגו, גריילוק, גיזה, אוורגרין, בטרי, שמרוק טרילוג'י, סימפוני ונצ'רס, סינגולריטים ועוד.

"החסם של הנשים הוא התת-מודע שלהן"

"הובלתי עשרות עסקאות, ישבתי במשאים-ומתנים רבים ועיקשים. ברובם שולט המין הגברי. בעולם ההיי-טק שבו אני מתמחה כמעט 3 עשורים, כמו גם בענף התעשייה הישראלי שגם בו אני מייצגת חברות רבות, יש מעט מאד נשים בכירות או יזמיות", מציינת צמח ומוסיפה: "אני מניחה שחלק גדול מזה נובע מסיבות אובייקטיביות של השעות הארוכות והעמוסות, לצד הרצון לגדל משפחה. אבל מניסיוני, אפשר ונכון לשלב בין השניים. אני מאמינה שככל שיותר ויותר נשים יאמינו בזה, ולא יחששו שקריירה פירושה בהכרח 'להקריב' את המשפחה כדי להצליח - נראה יותר ויותר נשים, גם בהיי-טק וגם בתעשייה".

צמח מדגישה: "לדעתי החסם היום לנשים הוא בעיקר בעיני עצמן ופנימה - בחוסר אמונה בתת-מודע שהן יכולות לשלב בין העולמות בלי לוותר על אף אחד מהם, ולא בגישה של החברה לעובדה שהן נשים".

צמח מספקת דוגמה לכך: "ישבתי לשיחה עם מנכ"ל חברה תעשייתית גדולה, שיש לה 70 חברות-בנות. הוא סיפר לי שהוא מקפיד שלפחות חצי מהמנכ"לים של החברות שלו יהיו נשים, כי החשיבה הנשית מביאה לשיחות ההנהלה פרספקטיבה חדשה, שהגברים בדרך-כלל לא רואים. זו הייתה הפעם הראשונה שחשבתי באמת על ההבדל בין נשים וגברים בעולם הניהול - ועל הברכה שבהבדל".

"שילוב של משפחה וקריירה מחזק את המשפחה"

זה לא סוד שיש מיעוט נשי בפסגת משרדי עורכי הדין, וכך גם בצמרת העסקית. צמח סבורה כי אפשר לתקן זאת על-ידי שינוי גישה - ודווקא של הנשים, לא הגברים. "הייתי רוצה לראות יותר נשים שאינן חוששות לעזוב מקום נוח, ומעזות להיכנס לעולם העסקי או היזמי. אני באמת מאמינה שהחברה העסקית, בניגוד אולי למגזרים אחרים, לא מפלה נשים שמאמינות בעצמן.

"קל להגיד, אבל לדעתי עכשיו תורן של הנשים לצאת מהמקום המוחלש לכאורה, אפילו מתפיסה עצמית שגויה של קורבן, ולא לפחד לעבוד קשה. מניסיוני, זה לא פוגע במשפחה. להפך - במינון הנכון זה מחזק אותה".

"המזכירה ב-NYU אמרה לי: אי-אפשר להסביר, אבל זה מצליח"

- השילוב בין קריירה למשפחה מהווה את אחת המשוכות שנשים מתמודדות איתן יותר מגברים. במהלך הקריירה שלך נתקלת בדילמה הזאת?

צמח: "כשנסעתי לניו-יורק ללימודי התואר השני במשפטים ב-NYU, הייתי בהריון עם הבן הבכור שלי. כולם היו רווקים ולמדו מבוקר עד ערב. הגעתי ליום הראשון, יום של אוריינטציה, ופגשתי במזכירת הפקולטה למשפטים. אם חד-הורית, עם שני ילדים, שחיה בעיר ניו-יורק בעלת הקצב המסחרר ועובדת ימים כלילות בתפקיד. שאלתי אותה אז 'מארג'י, איך את עושה את זה? את חושבת שאני אוכל לעשות את זה - גם להסתגל לניו-יורק, ללימודים הקשים והתובעניים, וגם לגדל ילד ראשון בלי שום עזרה מהורים או משפחה?', והיא אמרה לי: 'מימי, את תראי, זה מסוג הדברים שאי-אפשר להסביר, אבל את תמצאי את הדרך שלך לשלב את הכול. ובהצלחה". היא צדקה. אני באמת לא יודעת איך, אבל זה הצליח".