רשות החשמל: רשת החשמל מוכנה למכרז הסולארי הראשון

לאחר תיאומים רבים מול רשות מקרקעי ישראל וחברת החשמל, הודיעה רשות החשמל כי הובטחו התנאים להתקנת 150-300 מגה-ואט חשמל סולארי ■ החברות המתמודדות יגישו את הצעותיהן ביום שלישי הקרוב

שדה סולארי בערבה / צילום: רויטרס
שדה סולארי בערבה / צילום: רויטרס

על פי בדיקות שעורכת בימים אלה חברת החשמל בדרום הארץ, רשת חלוקת החשמל יכולה לאפשר חיבור מתקנים סולאריים בהספק של 250 מגה-ואט. הבדיקות, שצפויות להסתיים בשבוע הבא, נערכות בתיאום עם רשות החשמל, לקראת הגשת ההצעות במכרז הסולארי הראשון מבין שישה המתוכננים בשנתיים הקרובות, ביום שלישי הקרוב.

שישה המכרזים המתוכננים אמורים להוסיף לרשת החשמל הישראלית כושר ייצור מותקן של 1,000 מגה-ואט חשמל סולארי, כשבמקביל מקדמת רשות החשמל התקנת 300 מגה-ואט נוספים במנגנון מונה נטו, המאפשר לאזרחים להתקין פאנלים לשימוש עצמי, להזרים עודפים לרשת החשמל שבעבורם יקבלו בשעת הצורך חשמל מהרשת בכ-30 אגורות בלבד לקילו-ואט שעה.

ההצעות שיוגשו במכרז בשבוע הבא הן להקמת שדות סולאריים לרשת החלוקה בהספק כולל של 150 עד 300 מגה-ואט. גודל השדות המקסימלי במכרז הוא 10 מגה-ואט כל אחד, וכל חברה יכולה לזכות בלא יותר מ-70 מגה-ואט.

רשות החשמל מסרה היום כי לצד הבטחת המקום על הרשת אושררה גם החלטת רשות מקרקעי ישראל לקבע את מחירי הקרקע במכרז ל-20 אלף שקל לדונם אושררה, כך שהדרך סלולה להתמודדות על המחיר לקילו-ואט שעה בלבד. המחיר שייקבע הוא הראשון שלא יזכה במכסה - כלומר, אם החברה הראשונה שלא תזכה תציע 26 אגורות לקוט"ש, זה יהיה המחיר שיקבלו כל החברות שהציעו 25 אגורות ומטה וזכו.

בעיית המקום ברשת הולכת וחלוקת החשמל נגזרת מגירעון שנוצר בעשור האחרון בחברת החשמל, שאילץ את החברה להקטין מדי שנה את ההשקעה ברשת מ-2 מיליארד שקל לפחות ממיליארד. מהנדסי חברת החשמל סבורים כי כדי לסגור את הפערים יש להקצות לפיתוח ותחזוקת הרשת 4 מיליארד שקלים בשנה לשנים הקרובות, אך בהנהלת החברה סבורים כי המהנדסים לוקחים טווחי ביטחון מוגזמים, ו-2 מיליארד שקל בשנה יאפשרו סגירת הפערים בתוך 5 שנים.

יו"ר רשות החשמל, ד"ר אסף אילת, מסר: "רשות החשמל ומשק החשמל מצפים למכרזים, אשר צפויים להכפיל את כמות האנרגיה המתחדשת המיוצרת בישראל. הרשות וגורמי הממשלה פועלים במשותף להביא להצלחת המכרזים ולפריסת אנרגיה סולארית בארץ".