פיילוט במשרד החקלאות: מלפפונים עקומים ועגבניות מעוותות צורה יועברו לנזקקים

כ-50% מהתוצרת החקלאית בישראל נזרקת מדי שנה ■ תוכנית חדשה של משרד החקלאות תשפה מגדלים של תוצרת טרייה על קטיף ושיווק של פירות וירקות "מכוערים"

עגבניות מעוותות / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
עגבניות מעוותות / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

תוכנית חדשה של משרד החקלאות תשפה מגדלים של תוצרת טרייה על קטיף ושיווק של פירות וירקות "מכוערים" - והם יימכרו בשווקים במחירים מוזלים ביחס לפירות וירקות בעלי צורה וגודל מושלמים.

העקרונות של התוכנית החדשה למניעת אובדן מזון גובשו בעבודת מטה שנעשתה במשרד החקלאות בעקבות דוחות מהשנתיים האחרונות של המוסד לביטוח לאומי ומשרד מבקר המדינה, שלפיהם כ-50% מהתוצרת החקלאית בישראל נזרקת מדי שנה לזבל. על-פי אותם נתונים, משפחה ישראלית ממוצעת משליכה לאשפה מדי שנה פירות וירקות בשווי של כ-4,200 שקל.

משרד החקלאות הודיע היום (ב') כי במסגרת פיילוט שיערוך בחודשים הקרובים, תיבחן התוכנית החדשה בשני גידולים עיקריים שנמצאים במרכז התזונה היומית של הצרכן הישראלי הממוצע: מלפפונים ועגבניות.

על-פי נתוני משרד החקלאות, מתוך כ-90 אלף טון של מלפפונים המגודלים במשקים חקלאים בישראל בשנה, כ-20% הם מכוערים או מעוותים ולא אטרקטיביים בעיני הצרכן, ולאור מחירם הנמוך מאוד בשוק, החקלאים לא קוטפים אותם כלל בשל היעדר כדאיות כלכלית ביחס לעלות הטיפול בהם. לפי נתוני המשרד, מתוך כ-165 אלף טון של עגבניות, כ-10% לא נקטפות - מאותה סיבה.

בישראל ישנם כ-50 מגדלים של מלפפונים ועוד כ-750 מגדלי עגבניות. עלות הקטיף של קילו אחד של מלפפון או עגבנייה היא חצי שקל.

במסגרת הפיילוט החדש, משרד החקלאות יקצה כמיליון שקל שיועברו למגדלים ויכסו את עלויות הקטיף, האריזה והשינוע של התוצרת החקלאית העודפת - וזו תימסר לעמותות סיוע לנזקקים, כי גם עם מלפפון עקום ועגבנייה מעוותת אפשר להכין סלט טעים ובעיקר מזין.

"כ-18% מהאוכלוסייה בישראל נמצאת במצב של חוסר ביטחון תזונתי מתון עד חמור, ואם יש בידינו לסייע לאוכלוסיות מוחלשות לקבל מזון טרי ובריא - הרי שמחובתנו המוסרית לעשות זאת, במקביל לחיזוק היכולת של החקלאים להתקיים בכבוד ומבלי לעוות את מנגנוני השוק", אומר הסמנכ"ל למחקר, כלכלה ואסטרטגיה במשרד החקלאות, אורי צוק בר.

במשרד החקלאות אמרו היום כי עם ניתוח תוצאות הפיילוט, תיבחן הרחבת המיזם לסוגי ירקות ופירות נוספים. זאת, לצד מהלכים נוספים שייבחנו בחודשים הקרובים לצמצום אובדן המזון, תוך פיתוח של אמצעים שיאפשרו את הארכת המדף של תוצרת חקלאית ויישום של טיפולים המעכבים תהליכי הבשלה וריקבון של פירות וירקות.

במקביל, משרד החקלאות בוחן אפשרות לעודד רשתות מזון לקנות מבתי אריזה תוצרת חקלאית "מכוערת" שדינה להיזרק, ולמכור אותה ברשתות במחירים נמוכים משמעותית ממחירי השוק.

"בעשור הקרוב אוכלוסיית ישראל תגדל בעוד כמיליון וחצי נפשות, ועלינו להבטיח להם אספקה טרייה של מזון", אומר צוק בר. "היערכות נכונה בשלב הזה למניעת בזבוז מזון ברשתות השיווק ובמשקי-הבית הפרטיים תכין אותנו לאתגרי העתיד, נוכח המשאבים המוגבלים שעומדים לרשותנו".

שר החקלאות, אורי אריאל, בירך על התוכנית החדשה ואמר כי היא מהווה "פתרון אמיתי לבעיה, שיסייע לנזקקים בחברה ויאפשר לחקלאים לקבלת תשלום על קטיף של תוצרת עודפת".