מצאו מודל עסקי? כך תרוויח וואטסאפ כסף ממשתמשים

בימים אלה בוחנת וואטסאפ מודל עסקי ייחודי שיאפשר תקשורת בין עסקים למשתמשים פרטיים בעזרת שירות המסרים המידיים ■ בוואטסאפ טרחו להבהיר כי המודל החדש לא יכשיר הודעות ספאם ■ אז מה הוא כן יכלול?

וואטסאפ/אפליקציות  צילום: shtterstock
וואטסאפ/אפליקציות צילום: shtterstock

מאז שאפליקציית ההודעות הפופולרית וואטסאפ נרכשה על-ידי פייסבוק תמורת סכום-עתק של כ-19 מיליארד דולר, לא הביע אף אחד מהצדדים בעסקה שום עניין להסביר, לא למשתמשים ולא לבעלי המניות, כיצד בעצם אמורה האפליקציה להפוך לרווחית. דמי המנוי בוטלו, פרסומות מעולם לא הוצגו בה, ולאורך תקופה ארוכה האפליקציה נמנעה מלהציג תכנית עסקית כלשהי.

כעת מתברר כי פייסבוק לא מתכוונת לזנוח את הפוטנציאל הגלום ביותר ממיליארד משתמשי האפליקציה, ובימים אלה בוחנת החברה מודל עסקי ייחודי שיאפשר תקשורת בין עסקים למשתמשים פרטיים בשירות המסרים המידיים. חברות המעוניינות לתקשר עם לקוחותיהן דרך וואטסאפ יוכלו לעשות זאת באמצעות הטמעת האפליקציה במערכות שלהן, ותמורת הזכות הזו ישלמו לפייסבוק.

בשלב הזה פייסבוק מקפידה להבהיר כי אין בכוונתה לתת הכשר למשלוח הודעות ספאם ופרסומות למשתמשים אקראיים, וכבר בשלב הניסוי הובהר לחברות המשתתפות כי התנהלות כזו לא תאושר. הדוגמאות המובאות הן בנק המציע ללקוחותיו אפשרות לברר עסקאות חשודות באמצעות שיחת וואטסאפ, או חברת תעופה שתוכל לעדכן את כל רוכשי הכרטיסים על שינוי במועד ההמראה.

ייתכן, אם כן, שחברות שכבר היום מציעות ללקוחותיהן לתקשר עמן דרך וואטסאפ, ייאלצו בעתיד לשלם בעבור השימוש בפלטפורמה, שתישאר חינמית לחלוטין עבור המשתמשים הפרטיים. כדי לייחד את השירות לעסקים, ההערכה היא ששיחות עם חברות ייראו שונה משיחות רגילות, והאפליקציה גם תצטרך להציע לחברות שמשלמות לה דרך יעילה לשמור על קשר עם הלקוחות יותר מרשימת אנשי קשר פשוטה, כפי שקורה כיום.