תוכן, יותר מפסיליטיז: בתי ספר שדה כאופציה לנופש בארץ

בתי הספר הוקמו ברחבי הארץ כדי לתת ייצוג לשלל הנופים והאתרים, ונבנו סמוך לשמורות טבע מרכזיות, מסלולי טיולים יפים ואתרי נוף ומורשת ■ היום מנוקדת הארץ בתריסר בתי ספר שדה, תשעה מהם כוללים גם אכסניה ושירותי אירוח ולינה

בתי ספר שדה / צילום: באדיבות החברה להגנת הטבע

בתי ספר שדה מקושרים בתודעה של מרבית הישראלים עם טיולים שנתיים בבית הספר ובצופים, תנאים ספרטניים וצביעת פנים בחושך. אבל בשנים האחרונות מנסה החברה להגנת הטבע, אמם-הורתם של בתי הספר הללו, לקדם אותם כאופציה נוספת לתיירות מקומית ולטיולי שבת.

הקונספט שהוליד אותם הוא ייחודי למדי, שלא לומר מהפכני: השנה הייתה 1963. החברה להגנת הטבע חגגה עשור לקיומה, והובילה מהלך מהפכני נוסף, שתוצאתו הקמת בית ספר השדה הראשון בארץ, ובקונספט הזה גם בעולם. האידיאולוגיה של הארגון הצעיר, שחרת על דגלו שמירה על הסביבה, על ערכי הטבע והנוף ועל המורשת ההיסטורית והתרבותית, באה לידי ביטוי גם בהם.

שלוש שנים אחרי, היו כבר שבעה בתי ספר שדה, ושיתוף פעולה הדוק עם משרד החינוך ומשרד הביטחון, ששלחו תלמידים לטיולים וגרעיני נח"ל להוראה ולהדרכה. בתי הספר הוקמו ברחבי הארץ כדי לתת ייצוג לשלל הנופים והאתרים, ונבנו סמוך לשמורות טבע מרכזיות, מסלולי טיולים יפים ואתרי נוף ומורשת. היום מנוקדת הארץ בתריסר בתי ספר שדה, תשעה מהם כוללים גם אכסניה ושירותי אירוח ולינה.

מאחר שמרביתם הוקמו בשנות ה-60 (הראשון, אגב, הוקם בעין גדי), רבים מהמבנים הוותיקים, שלא לומר הישנים, דורשים תחזוקה ושיפוצים. ואכן, לאט-לאט, בשנים האחרונות נכנסה החברה להגנת הטבע לפרויקט של שדרוג כמה מהם. בתי ספר שדה חרמון, עין גדי והר הנגב שבמצפה רמון הם הבולטים שבמשתדרגים. קצב השיפוץ תלוי תקציבים ולכן אינו מזהיר, אבל הם סבירים ונקיים ושטחם מטופח, הם מספקים תנאי לינה בסיסיים, ואולי בפשטות הבלתי מתיימרת טמון היופי.

עובדה - התפוסה בהם גבוהה בדרך כלל ועומדת על כ-70%. באמצע השבוע מגיעים בעיקר תלמידים ובתי ספר, ובסופי השבוע משפחות. כמובן שבחופשות ובחגים הביקוש עולה ולכן כדאי להזמין מקום מראש.

אין במגמה הזאת כדי לאיים על צימרים מפוארים ועל "אחוזות" למיניהן, אבל גם לבתי ספר שדה יש יתרונות: מרחבים, מדשאות, חדרים שרובם חד-קומתיים, כיתות לימוד, וכמובן חדר אוכל משותף. מספר חדרי האירוח משתנה ונע מ-31 חדרים בבית ספר שדה אכזיב וחצבה ועד 62 חדרים בבית ספר חרמון שבקיבוץ שניר, ובסך הכול - 362.

אבל הערך המוסף שלהם אינו טמון בפסיליטיז, אלא בעיקר בתוכן. צוותי ההדרכה של המקום - אנשי מקצוע ונוער בשנת שירות - מעניקים ידע, מקצועיות ותכנים ברמה גבוהה. ההדרכה כוללת גם הפעלות בנושאים מגוונים ולרוב קשורים לאזור הגיאוגרפי ולסביבה הטבעית שבהם שוכן האתר.

כך לדוגמה "חלון לים התיכון" - סוף שבוע בנושא ים שהתקיים בבית ספר שדה אכזיב, ושאליו הצטרפנו כדי לעמוד מקרוב על אופי הפעילויות. ההיענות הייתה מרשימה: המקום היה מלא עד אפס מקום, ובמנעד רחב - משפחות צעירות עם פעוטות, משפחות עם בני נוער צעירים וגם כאלה שהגיעו בשלושה דורות: סבים, הורים ונכדים.

סוף השבוע היה גדוש בפעילות ובתוכן מסוגים שונים, אבל השאיר גם זמן אישי סתם לבהות בנוף. המפגש הראשון התקיים על חוף הים בקבלת שבת קלילה עם שירים, קידוש וברכות על רקע השקיעה המרהיבה. אחרי ארוחת הערב התקבצנו באחת הכיתות והאזנו לשלוש הרצאות מרתקות (וקצרות) של אנשי מקצוע מומחים בתחומם.

שרה אוחיון, אקולוגית ימית, סיפרה על הים התיכון - מאפייניו, סביבתו הטבעית והמערכות האקולוגיות שלו, וגם על האתגרים שהוא מציב. רותם בכור שיתפה באפליקציה נהדרת שפותחה בשיתוף גורמי אכיפה כמו רשות הטבע והגנים, ומטרתה להפוך כל אזרח ל"פקח" שיכול לדווח על עבירות בתחום הדיג. מאנדרי אהרונוב שמענו על נפלאות הצלילה החופשית ויתרונותיה בים וראינו סרטונים על בעלי החיים שצולמו בים התיכון. לילדים הוקרן במקביל הסרט "נמו", גם הוא קשור לתוכנית.

ההרצאות נועדו לקרב את האורחים לעולם הים ולהאיר אותו באופנים שאינם מוכרים. בזכות המידע שהעשיר את הנוכחים ברמתו הגבוהה הבנו, למשל, שמי הים התיכון - שנעים בתנועה מעגלית ממערב, דרך החוף הדרומי מזרחה, וחזרה מהחוף הצפוני - הופכים עם התקדמותם מזרחה למלוחים יותר, לחמים יותר ולעניים יותר בחומרי מזון. עם התנאים האלה מתמודדים בעלי החיים הימיים - לא תמיד בהצלחה. מינים פולשים חודרים לטריטוריה ומפירים את האיזון האקולוגי.

התיאוריה הפכה למעשה למחרת, שבת. אחרי ארוחת בוקר יצאנו לשנירקול בלגונה סגורה בליווי מדריכים. אחרי תדריך, קיבלנו דפי מגדיר עמידים במים וצללנו אל הלא נודע. כיוון שהים סער, הסתפקנו בשטח רדוד יחסית, אבל המים היו חמימים וראינו, לשמחתנו, המוני להקות ממינים שונים. קבוצה נוספת יצאה במקביל לסיור לגונה ולמדה על בעלי החיים המתמודדים עם תנאים משתנים של גלים, גאות ושפל. בצהריים היה סיור התנסות באפליקציית SEAWATCH בעכו, ואחריו התקיימה פעילות שמירת טבע מסכמת, שעסקה בפסולת ימית וכללה עבודת יצירה לילדים - הכנת פקקולים.

פקקול, למי שאינו יודע, הוא אביזר מאולתר של פקקים המחוברים לחוט, המסייע לאיסוף בקבוקים. זה התחיל מחניכי חוגי הסיירות, שנהגו להשחיל פקקים משומשים על חגורות ולהבריג אליהם תוך כדי טיול בקבוקים ריקים שמצאו. בשלב מסוים זה אפילו השתכלל, והוביל לשיתוף פעולה בין החברה להגנת הטבע וחברת שרש, שיצרו פקקולים כאלה כדי לעודד מטיילים לקחת אחריות על הסביבה.

גם ביתר הבתי ספר שדה נהנים המטיילים מאתרי טבע ונחשפים לאיומים על הטבע, אך מקבלים כלים להתמודדות וסיוע - דרך טובה לרתום כוחות איכותיים למאבקים של שמירת סביבה. אבל יותר מכול, בתי ספר שדה הם נקודת יציאה נוחה למסלולים מובחרים, והם נותנים פתרון פשוט וכיפי לחוויית טבע אמיתית ובמחיר שפוי.

377-519 שקל ללילה כולל ארוחת בוקר. סופי שבוע ייעודיים על בסיס פנסיון מלא (3 ארוחות): 646-840 שקל לזוג. דמי חברות למשפחה: 228 שקלים לשנה.