בכיר במשרד החקלאות הושעה לאחר ששלף מידע על חקירתו

עפ"י התובענה, מיכאל לנקרי, שהוא גורם מרכזי בתוכניות מודיעין, סיכול וחקירות, כולל עם גופים כמו המשטרה, ניצל לרעה את הגישה שניתנה לו למאגרי המידע הממוחשבים של משרד הפנים

אורי אריאל / צילום: תמר מצפי
אורי אריאל / צילום: תמר מצפי

מיכאל לנקרי, ראש ענף מודיעין דרום ביחידת הפיקוח על החי והצומח (פיצו"ח) במשרד החקלאות, המופקדת על מניעת הברחות מוצרים חקלאיים ולמעשה על כל המתרחש בתחום הווטרינרי, הושעה בשבוע שעבר על-ידי נציב שירות המדינה, משה דיין, בעקבות תובענה משמעתית שהוגשה נגדו לבית הדין למשמעת של עובדי המדינה. בין השאר מואשם לנקרי בכך ששלף ממאגרי מידע שלא כדין פרטי מידע על חוקר בנציבות שירות המדינה (נש"מ) שחקר את פעולותיו שלו.

על-פי התובענה, לנקרי, שהוא גורם מרכזי בתוכניות מודיעין, סיכול וחקירות, כולל עם גופים כמו המשטרה, ניצל לרעה את הגישה שניתנה לו למאגרי המידע הממוחשבים של משרד הפנים. הגישה ניתנה לו רק לצורך שאילתות על חשודים בעבירות שעל חקירתן מופקדת היחידה.

על-פי התובענה, בשנים 2014-2015 ביצע לנקרי במאגר המידע 69 שאילתות שלא כדין ולא לצורכי עבודה. לנקרי שלף מידע על בכירים ביחידת הפיצו"ח ובני משפחותיהם, על קציני משטרה ובני משפחותיהם, על בני משפחתו, על ידוענים ובהם הזמר חיים צינוביץ', וכן על תת-אלוף אופק בוכריס.

לנקרי שלף גם מידע על חוקר בכיר בנציבות שירות המדינה, יניב גלעדי, ובני משפחתו, בזמן שגלעדי עמד בראש צוות החוקרים בחקירה המשמעתית נגדו. בעקבות גילוי זה הוחלף ראש הצוות. בתובענה לא נאמר איזה שימוש עשה לנקרי במידע.

החקירה עדיין מתנהלת

לאחרונה השעה נציב שירות המדינה גם את אברהם בן שושן, סגן מנהל יחידת הפיצו"ח וקרוב משפחה של לנקרי. בתובענה המשמעתית נגד בן שושן שלושה סעיפים: ניצול הרכב הממשלתי כדי לעסוק בעבודה נוספת ללא היתר - חלוקת עיתונים במושבים באזור בית שמש; בעלות ופעילות בחברה לסחר בתוצרת חקלאית "מיטב הירק למהדרין", ללא היתר ותוך ניגוד עניינים, וביצוע 74 שאילתות במאגרי המידע של משרד הפנים, שלא לצורכי עבודתו, כולל שאילתות על בני משפחתו.

רוב השאילתות האסורות של בן שושן היו לגבי ידידו משה דדון ובני משפחתו. דדון היה ראש המועצה האזורית מטה יהודה, והפרקליטות הודיעה לאחרונה על העמדתו לדין באשמת שוחד ומרמה והוא הושעה (כפי שנחשף ב"גלובס", בן שושן, כפושט רגל, כיהן בניגוד לכללים בתפקיד חבר ועד ממונה באגודת המים בה שלט דדון). במהלך החקירה המשטרתית, ביצע בן שושן עשרות שאילתות לגבי דדון ובני משפחתו, בעיקר על הסטטוס שלהם בכל הקשור לביקורת גבולות (איסור יציאה מהארץ).

בנציבות שירות המדינה מתנהלת בשנים האחרונות בדיקה על המתרחש ביחידת הפיצו"ח, כפי שפורסם ב"גלובס" באפריל שעבר. החקירה בנציבות עדיין לא הסתיימה, וממצאים ממנה הועברו למשטרה. התובענות נגד לנקרי ובן שושן הוגשו על-ידי עו"ד לינוי מני מאגף המשמעת בנש"מ.

בהקשר זה יש לציין, כי מנהל יחידת פיצו"ח, רואי קליגר, היה בעבר בעל מניות בחברה שעסקה ביבוא ובשיווק בשר וגם מנהל באותה חברה, "חוגר סחר שיווק". הוא עשה זאת ללא היתר, בניגוד לתקשי"ר ובניגוד עניינים. הוגשה בעניינו תביעה לבית הדין למשמעת של עובדי המדינה, ובפסק הדין נאמר כי הפגיעה באמון הציבור גדולה במיוחד בגלל מעמדו הבכיר. ערעורו של קליגר לבית המשפט העליון נדחה, והוא ננזף.

עובדים ביחידת הפיצו"ח הביעו תמיהה על כך שלא עודכנו על השעייתם של שני בכירים ביחידה ועל נסיבות ההשעיה.