תושבי טוקיו העבירו למשטרה אשתקד 32 מיליון דולר שמצאו

החזקת מזומן כרוכה במעט מאוד סיכונים ביפן ■ במדינה שנאבקת בדפלציה זה יותר מ-10 שנים, החזקת הכסף במזומן היא לעתים השקעה טובה

טוקיו / צילום: באדיבות לשכת התיירות של טוקיו
טוקיו / צילום: באדיבות לשכת התיירות של טוקיו

מלבד מפתחות ומשקפי שמש ועוד פריטים שהולכים לאיבוד בקלות, גם מזומנים שהולכים לאיבוד בהיקף מיליוני דולרים מגיעים למחלקת האבדות במשטרת טוקיו מדי שנה.

בשנה שעברה העבירו תושבים למשטרה סך שיא של 3.67 מיליארד ין (32 מיליון דולר) במזומנים שמצאו, וכשלושה רבעים מהסכום הזה הוחזרו לבעלים החוקיים של הכסף, לפי המשטרה העירונית. זוהי תופעה שמשקפת גם את יחס הכבוד של היפנים למזומנים, וגם את הנטייה הטבעית להחזיר רכוש שהלך לאיבוד לבעליו. המזומנים שבמחזור ביפן הסתכמו ב-2015 ב-103 טריליון ין - בערך 19% מהתמ"ג היפני השנתי. זוהי הרמה הגבוהה ביותר מבין 18 מדינות מפותחות, לפי דוח של הבנק המרכזי היפני שפורסם בפברואר.

החזקת מזומן כרוכה במעט מאוד סיכונים ביפן. במדינה שנאבקת בדפלציה זה יותר מ-10 שנים, החזקת הכסף במזומן היא לעתים השקעה טובה. גם היום, אחרי ארבע שנים של הקלה כמותית חריגה על ידי הבנק המרכזי, הריביות הן בערך אפס.

יש גם מעט מאוד פשיעה, ואין חשש ממעשי שוד. בטוקיו, אחת הערים הצפופות בעולם, אנשים נוהגים "לשמור" לעצמם שולחנות בבתי קפה על ידי הנחת האייפון שלהם על השולחן, כאשר הם מזמינים בדלפק. גם הפריט חסר הערך ביותר יישמר על ידי בעל העסק, למקרה שהבעלים יחזור וישאל עליו.

יש שמייחסים זאת לתרבות ולחינוך המיוחדים של יפן. "בתי הספר מציעים שיעורים ובאתיקה ומוסר, והתלמידים לומדים לדמיין מה מרגיש מי שאיבד חפץ או כסף", אמר טושינרי נישיוקה, שוטר לשעבר וכיום פרופסור באוניברסיטת קנסאי ללימודים בינלאומיים. "לכן, לא נדיר לראות ילדים מביאים מטבעות של 10 ינים לתחנת משטרה".

יש גם חוקים ותגמולים. חוק החפצים האבודים קובע שכל מי שמצא כסף חייב להעבירו למשטרה, וזכותו לקבל תגמול של 5% עד 20% אם הבעלים מקבל אותו - ואת כל הכסף אם איש לא דורש אתו בתוך שלושה חודשים.