אנחת הרווחה של וול סטריט עשויה להתברר כזמנית

הפד אמנם העלה את ריבית הבסיס בארה"ב בעוד 0.25% לטווח של 0.75%-1%%, אבל המשיך להבהיר כי גישתו לגבי המדיניות המוניטרית נותרה מרחיבה

ג'נט ילן / צילום: רויטרס
ג'נט ילן / צילום: רויטרס

במפתיע או שלא, לא שינה אתמול הפדרל ריזרב (פד) את הטון היוני יחסית באשר למדיניות הריבית שלו. הפד אמנם העלה את ריבית הבסיס בארה"ב בעוד 0.25% לטווח של 0.75%-1%, אבל המשיך להבהיר כי גישתו לגבי המדיניות המוניטרית נותרה מרחיבה - ומשום כך תומכת בהתחזקות נוספת של האינפלציה ושל שוק העבודה.

תשומת-לב מיוחדת העניקו המשקיעים לסקר הרבעוני שמבצע הפד בין בכיריו, בנוגע לתחזיותיהם על צמיחת הכלכלה, שיעור האבטלה, שיעור האינפלציה ושיעורי ריבית הבסיס, בכל אחת משלוש השנים הקרובות. תוצאות הסקר, שפורסמו במקביל להודעת הריבית, הצביעו בעיקר כי בשלושת החודשים האחרונים לא נרשמו שינויים כמעט בתחזיות בכירי הפד לשנים 2017-2019.

בעיקר בחנו המשקיעים את קצב העלאות הריבית הצפוי בארה"ב על פי תחזיות קובעי המדיניות. אלה שמרו בממוצע על תחזיותיהם מדצמבר, שלפיהן ב-2017 ובשנתיים שלאחריה, תועלה ריבית הבסיס בקצב של 0.75% בשנה, עד שתתייצב סביב רמה של כ-3% בסוף 2019.

הערכה זו, שכאמור לא השתנתה, הובילה לאנחת רווחה ולתגובה מיידית חיובית בשווקים הפיננסיים. איגרות החוב של ממשלת ארה"ב רשמו זינוק חד, והתשואה על האג"ח ל-10 שנים נפלה מ-2.6% ל-2.5%. העלייה היומית במדד המניות S&P 500 התחזקה מ-0.35% ל-0.84%, הזהב רשם זינוק של כ-2%, ואילו הדולר נפל בכ-1% מול סל המטבעות המרכזיים האחרים.

גם בישראל נחלש היום הדולר בכ-1% מול השקל, לשער של 3.62 שקלים לדולר, המשקף שפל של שלוש שנים. האג"ח של ממשלת ישראל ל-10 שנים טיפסו היום בכ-0.5% ונסחרו בתשואה לפדיון של 2.26%. מדדי המניות המקומיים הסתפקו, עם זאת, בעליות קלות בלבד, עקב הלחץ שנרשם על מניות היצוא כתוצאה מהיחלשות הדולר.

"הפד ממתין לתוכנית הממשל"

לנוכח התגובה אמש בשווקים, ניתן להניח כי משקיעים רבים בארה"ב חששו מפני שינוי בתחזיות, ובעיקר מפני האפשרות שממוצע התחזיות של בכירי הפד יצביע על ציפייה להאצה בקצב העלאות ריבית בארה"ב - כך שגם ב-2017 וגם ב-2018 תועלה הריבית ארבע פעמים בשנה.

זה כאמור לא קרה, אבל בהחלט אפשרי שיקרה בהמשך השנה, לאור המדיניות הפיסקאלית המרחיבה שמתכנן הממשל החדש בוושינגטון. לפי שעה, מתיישרים החוזים העתידיים על הריבית הפדרלית עם תחזית בכירי הפד, ומצביעים גם הם על עוד שתי העלאות ב-2017 - אחת בין יוני לספטמבר והשנייה בדצמבר. עם זאת, ראוי להדגיש כי אותם חוזים גם הצביעו בסוף ינואר על הסתברות נמוכה של 20% בלבד לכך שהריבית תועלה במארס.

עידן אזולאי, מנכ"ל חברת קרנות הנאמנות של אפסילון, אמר הבוקר כי ירידת תשואות האג"ח אמש בארה"ב יכולה להעיד במידה מסוימת על הספק שמטיל השוק ביכולת מימוש התוכניות של הנשיא דונלד טראמפ.

"הפד, בדומה לשוק, לא שינה את תחזיות הצמיחה שלו, והוא ממתין לפרסום תוכנית קונקרטית של הממשל לתמרוץ הכלכלה. עם זאת, הפד דבק בתחזיות הריבית שלו, בשל הצורך להתאים את רמת הריבית למצבו של המשק האמריקאי - מה שיכול להקשות על מימוש תוכניות התמרוץ, אם אלה יהיו כרוכות בהגדלת הגירעון", אמר אזולאי.

בערוצי הטלוויזיה הכלכליים בארה"ב דנו השבוע במדיניות המוניטרית של הפד ובהשפעותיה הכלכליות. רוברט הלר, שכיהן בדירקטוריון הפד בתקופת כהונתו של הנשיא רונלד רייגן, חזר לאחר החלטת הריבית על טענתו, שלפיה הפד היה צריך לנוע מהר יותר לעבר היעד ארוך הטווח של 3% ריבית.

בריאיון לערוץ CNBC אמר הלר: "יש לנו שיעור אבטלה נמוך ביותר של 4.7%, יש לנו אינפלציה של בערך 2%, ולכן שיעור הריבית אמור להיות נורמלי עכשיו - ונורמלי משמעותו 3%. במקום זה, אנחנו מתחת ל-1%".

הלר מאמין שהפד נמצא כיום מאחורי עקום התשואה (Behind the Curve) - כלומר, הבנק המרכזי איחר בתגובתו לשינויים הכלכליים, ועקב כך, נתפס למצב שבו ריבית הבסיס נמוכה מדי ביחס לנתוני התעסוקה והאינפלציה.

מדובר במצב מסוכן לכאורה, שיכול להוביל להתחממות יתר של האינפלציה ולתגובה חריפה יותר מצד הפד בהמשך הדרך, שעלולה לחנוק את הכלכלה. במיוחד אמור הדבר בתקופה שבה מתכנן ממשל טראמפ השקעות ענק של מאות מיליארדי דולרים בשיפור התשתיות בארה"ב ובחיזוק הצבא.

"הביטחון בפד השתנה מאוד"

עם זאת, לדעת ג'פרי גאנדלך, מנהל קרן הגידור דאבל-ליין קפיטל, סיכון למיתון בארה"ב אינו נראה כיום באופק. "אני לא רואה שום מיתון שמתקרב. בקיץ שעבר היו כמה דברים שנראו מסוכנים, אבל הכל השתנה בעקבות הבחירות", אמר בראיון ל-CNBC.

גאנדלך גם מאמין כי השוק חזר לשים את מבטחו בפד, וכי לאור הנתונים הכלכליים החזקים שמציגה כלכלת ארה"ב, צפוי בטווח הקצר ראלי באיגרות החוב של הממשל האמריקאי. "הביטחון בפד באמת השתנה מאוד", אמר באחרונה.

עם זאת, בניגוד לתחזיתו לגבי השוק הסולידי, הרי שלדעת גאנדלך, נכסי הסיכון מתחילים להיראות עכשיו מסוכנים. "שוק המניות נע הצידה במקום למעלה, ושוק האג"ח זבל אף התחיל לרדת קצת", אמר.

שוק המניות אולי נע הצידה בתקופה האחרונה, אבל מפלצות הטכנולוגיה ממשיכות לפי שעה לשבור שיאים. אפל, גוגל ופייסבוק קבעו אתמול שיאי סגירה חדשים, ואילו אמזון רחוקה ב-0.4% בלבד מהשיא שקבעה בחודש שעבר. גם מיקרוסופט רחוקה רק 1.6% מהשיא שקבעה בינואר.

שיאים עלו הקפיצו גם את שווי השוק של אותן ענקיות טכנולוגיה. אפל שווה כיום 735 מיליארד דולר, אחרי שזינקה ב-21% מתחילת השנה, גוגל שווה 594 מיליארד דולר, לאחר עלייה של 10% באותה תקופה, ואילו מיקרוסופט הסתפקה בעלייה של 4%, אבל שווה כבר 498 מיליארד דולר. פייסבוק ואמזון רשמו זינוקים של 21% ו-14%, בהתאמה, מתחילת ינואר - שהקפיצו אותן אל מעבר לרף השווי של 400 מיליארד דולר.

תשואת אג"ח ממשלת ארה"ב לעשר שנים
 תשואת אג"ח ממשלת ארה"ב לעשר שנים