אילן פיבקו: "הגיע הזמן שיהיה אמת בפרסום ואמת בהדמיות"

האדריכל המוביל: "לספר סיפורים שאני יושב ביד אליהו ורואה ים מכל דירה, זה באמת מצחיק, ויש כאלה שעושים את זה...יש הרבה ניצול של תום-לב, זאת פשוט רמאות"

פיבקו. "זאת רמאות" / צילום: יוסי כהן
פיבקו. "זאת רמאות" / צילום: יוסי כהן

בשבוע שעבר קבע בית המשפט העליון כי קבלנים שהגזימו בפרוספקטים מול לקוחות והטעו אותם, עד שבפועל גודל הדירות במציאות היה נמוך בכ-25% מאשר בעלון הפרסום - יפצו שני רוכשי דירות ב-1.5 מיליון שקל. מדובר בפרויקט "אופרה על הים" בשדרות ניצה בנתניה, של היזמים נחום עזרא ואהרון טביביאן, שכלל שני מגדלים בני 26 ו-31 קומות מול חוף ימה של נתניה.

פסיקה זאת של בית המשפט מהווה תמרור אזהרה למשווקים רבים בענף. בפרויקט בנתניה, ההטעיה הייתה חמורה, משום שהחברה הציגה דירות גדולות בעשרות מ"ר ממה שקיבלו הרוכשים. אך גם בפרויקטים אחרים יש עיגול פינות, הדמיות רבות מעלימות מבנים קיימים המכערים את הסביבה ומקטינים אותה, מנעימות את האזור בגינות ושטחי ציבור שאין ממש קשר בינן לבין הבנוי על הקרקע.

האדריכל אילן פיבקו נשם לרווחה נוכח החלטתו של בית המשפט. "הגיע הזמן שיהיה אמת בפרסום ואמת בהדמיות".

- אצלך ההדמיות אחד לאחד כמו התכנון?

"כן. אני לא נכנס לכל מה שמוכרים בעל-פה וכו', אבל בפרסומים כן. לפעמים השיווק מתחיל בשלב ראשוני מדי, וזה נתון לשינויים בעקבות היתרים, אבל לספר סיפורים שאני יושב ביד אליהו ורואה ים מכל דירה, זה באמת מצחיק, ויש כאלה שעושים את זה.

"אפילו במגדלים של גינדי בשרונה הם פרסמו כאילו אין שום דבר מסביב, וזה לא נכון - היו בניינים ברחוב הארבעה. אני חושב שהבלוף הזה די בולט, אבל אין ספק שיש הרבה ניצול של תום-לב, יש אנשים שלא יודעים לקרוא תוכניות ואין להם ראייה מרחבית. הם לא יודעים להסתכל לבד על תוכנית ולראות איך זה יושב ומה רואים שם. זאת פשוט רמאות".

- גם בפרויקטים שלך, בפרסומים הכול נראה מצוחצח.

"נכון שבהדמיה מכניסים תמיד אנשים יפים, מחייכים, סקסיים, והכול נקי, ואין כל מיני חתולי פח, אבל לא עושים דברים שלא אמורים לעשות. ואגב, אם הדיירים ישמרו על המקום הוא באמת יהיה יפה. נכון, החיים נראים אחרת, ויש משהו סטרילי בהדמיות וזה לא נראה לי רע אם יש שם סממני חיים.

"מקום שהוא יותר חי ויותר אמיתי הוא לא דווקא מביא לאכזבה. אכזבה היא שמספרים שרואים ים ואת הרי ירושלים או שיש סלון בגודל מגרש כדורגל ובסוף מגיעים ורואים חדר של שלוש על ארבע. צריך להיות משחק הוגן ואנשים צריכים לראות את מה שיש, ולכל דבר את הקהל שלו. הפיתוי לספר סיפורים לאנשים הוא פיתוי ענק וטוב שבית המשפט שם לזה קץ".

- בוא נדבר על דברים אחרים. למה עזבת מגורים במגדל על איילון לטובת מגורים בבית?

"אני גר בבית על הים ביפו, וגרתי במשך כמה שנים במגדל על איילון (מגדל הגן אותו תכנן בסמוך למחלף ההלכה - א"ש) פשוט כי היה שגריר שרצה לשכור את הבית שלי בכל מחיר. היה כיף לגור שם, אבל ביפו על הים יותר טוב לי. המגורים במגדל זה פתרון טוב. התחושה של לצוף בשמיים, של וילה בשחקים, זה מאוד נעים למשתמש וזה גם תורם לחיוניות של העיר. אני לא חושב שתל-אביב הייתה יותר מעניינת ונעימה כשהיא הייתה כולה 4 קומות. זה לא היה מסעיר. זה היה עלוב. זה כמו לומר שמנהטן זה מקום לא יפה. תל-אביב עושה את זה במשורה. יש אזורים מסוימים של מגדלים, ויש בנייה מרקמית. המשהו הלא הומגני ורב הסגנונות מביא את תל-אביב בעשור האחרון להיות עיר נהדרת".

- לא קצת צפופה?

"לא. עכשיו מאוד צפוף כי יש הרבה מקומות ודרכים סגורות, אבל אני לא חושב שיש איום צפיפות בעתיד הקרוב. יהיו רכבות, תהיה תחבורה ציבורית טובה ואנשים יתחילו להתקיים בלי מכונית ועכשיו בכלל יש מכוניות שנוסעות לבד".

- איזה פרויקט אתה הכי אוהב, שאינו פרויקט שלך?

"הטיילת המחודשת עם הפרגולות והדק בתל-אביב, שתכננה על ידי מייזליץ-כסיף. עשו את זה מעל ומעבר למה שאני הייתי מצפה מדברים שנעשים באופן ציבורי. מבחינת הבניין, מאד יפה לטעמי המגדל עם הטוויסט בקפלן, עזריאלי שרונה".