מעצב-העל התעשייתי קארים ראשיד פותח נציגות בישראל

בראיון ל"גלובס" מסביר ראשיד את הקשר שלו לישראל בתרבות, בחדשנות ובאנשים, מספר איך הוא נמנע מטרנדים אבל לא ממיתוג עצמי, מציע לחזק את ת"א כיעד תיירותי - ומסביר למה אפילו שירות דואר צריך טאץ' של מעצב

קארים ראשיד / צילום: shutterstock
קארים ראשיד / צילום: shutterstock

מעצב-העל קארים ראשיד, החתום על יותר מ-4,000 פריטי עיצוב, פותח נציגות בישראל באמצעות משרד עורכי הדין עמוס בנצור. בנצור ישמש כנציגו של ראשיד בעולם, במיזם ראשון בתחומו עבור שני הצדדים.

ראשיד (56), יליד מצרים, מתגורר בניו-יורק והיה בביקור בישראל במלון פוליהאוס בתל-אביב, שהוא חתום על עיצובו. המעצב - שזכה במאות פרסים וששמו נקשר למותגים כמו סמסונג, אאודי, שמפניית וו קליקו, אלסי ומלונות בעולם - מצהיר על עצמו כחובב ישראל.

"רבים מלקוחותיי יהודים, והם כוללים גם מותגים ישראליים", הוא אומר. "עשיתי פה לא מעט פרויקטים, ואני מרגיש שיש הזדמנות להעמיק את הקשרים. אני אוהב את התרבות שלכם, את האנשים ואת החדשנות".

- אתה חתום רק על מוצרים שפונים לנישת היוקרה?

"לא בהכרח. יש מוצרי יוקרה, ויש מוצרי צריכה עממיים. אני חתום על מזרנים של הולנדיה, על בקבוקי סודהסטרים ועל בית מלון בתל-אביב. אין לי תחום שבו אני מתמחה, אין לי גבולות".

"גם שירות זה עיצוב"

ראשיד משיב בגילוי-לב כשהוא נשאל אם הוא מגדיר את עצמו כמותג. "יש לי יחסי אהבה-שנאה עם ההגדרה הזאת", הוא מודה. "מצד אחד, זה מחמיא, כי ביססתי את עצמי ואת שמי בעולם דרך חברות שנוגעות בקהלים גדולים, ממוצרי יוקרה ועד לבקבוקי מים, וודקה או יין. מצד שני, אני פועל מתוך הנשמה, ואני נטול טרנדים".

- עולם העיצוב לא מושתת על טרנדים?

"לא. טרנד זה משהו שתחום בזמן וללא חזון. זה משהו שמעצב משאיל ממישהו אחר, כמו שהייתה תקופת טרנד הבארוק, ובכל מקום תקעו שנדלירים. זה מביך. אני הרבה מעבר לגוון הוורוד שמזוהה איתי, אני מעצב לפי החזון של הרגע - אבל משהו שיישאר לטווח ארוך. ב-2001 עיצבתי באתונה מלון שעד היום כדי להשיג בו חדר צריך להזמין 3 חודשים מראש, ולא הייתי משנה שם דבר בעיצוב למעט שיפורים טכנולוגיים.

"מעצב צריך לחשוב פונקציונלית איך הוא מייצר עולם טוב יותר - אם זה משרד, מלון, שירות הדואר, רהיט או חברת תעופה. המטרה היא לחשוב על המרחב, על החוויה ועל הנוחות. לתפוס את העבר ולקחת אותו אל העתיד ולסמן משהו בהיסטוריה".

- למה דואר צריך חותמת של קארים ראשיד?

"כי בעולם התחרותי כיום אם לא תעצב למותג שלך אפילו מעטפת, לא תנצח בתחרות. למשל מותג כמו אפל, שמנצח בעיצוב ולאו דווקא של מוצר אלא של חוויה שלמה. או סמסונג - 15 חברות אלקטרוניקה מייצרת מסכי טלוויזיה זהים, חלקן אפילו באותו מפעל. למה בוחרים בסוף בסמסונג? כי המותג מעוצב בדרך שתמשוך. גם שירות זה עיצוב, ומה שמבדל חברות בתחומים תחרותיים זה העיצוב".

- יש תחומים שהמחיר כנראה הוא שמעצב. למשל בתחום התעופה, שם התחרות עזה.

"אני לא מסכים. קהל הצרכנים מגוון, ותמיד יהיו שווקים שונים. גם בתעופה תמיד יהיה קהל שמוכן לשלם 5,000-10,000 דולר לכרטיס טיסה במחלקת עסקים או במחלקה ראשונה עבור מושב נוח, אוכל טוב יותר שיוגש בצלחות ושירות אחר.

"אבל במחלקת תיירים או בחברות לואו קוסט יש תחרות חזקה יותר. איזי ג'ט וריאנאייר יריבו איפה תקני כרטיס ב-40 אירו, אבל גם פה העיצוב יכריע. היכולת לעשות צ'ק-אין בקלות באתר, למשל, זה העיצוב שעליו אני מדבר. זה עיצוב וזהות שהוא מעניק למותג".

"עצבו את המוניטין שלכם"

לדברי עו"ד בנצור, המטרה בהסכם הייצוג היא לחבר את ראשיד לשווקים גדולים שעמם מצוי המשרד בקשרים מסחריים, כמו טורקיה ומדינות באסיה, ולפתח יוזמות שבהן ישתלבו יכולות העיצוב של ראשיד עם יכולות הפיתוח של החברות בתחומן ועם החדשנות והמוח הישראליים.

"הדבר שמעניין אותנו זה ההבנה העמוקה של ראשיד במתרחש בעולמות הצריכה והשירות. בטורקיה, למשל, אנחנו עובדים חזק עם חברות מתחום הרפואה, הריטייל והמדיה. כשסיפרנו להם על שיתוף-הפעולה, עיניהם אורו. הוא אייקון שם, והם כבר מחכים שנביא את שיתוף-הפעולה הראשון, הן מבחינת עיצוב מוצר והן מבחינת שינוי תדמיתי ותקשורתי.

"החוזקה שלנו היא הקשר הישיר למקבלי החלטות בחברות ענק, ונדאג לשמור על העוצמה שלו במקומות של ייצור ושל פיתוח מוצרים שבהם הוא ישתלב. רק לפי ההתלהבות בטורקיה אני מבין עד כמה הפוטנציאל עצום".

- גם ישראל מעניינת אתכם?

"בהחלט, בזווית של עסקים שונים בריטייל. אנחנו שוקלים לפתוח חנות קונספט לפריטי הריהוט והפריטים לבית שהוא עיצב. בחנו שיתוף-פעולה עם עסק גדול ישראלי, ותוך יומיים הוא העביר סקיצה בדיוק לפי דרישה. המהירות והיכולת לפצח את הצרכים של החברות הן דברים שלא מכירים בשוק המקומי, ולזה תוסיפי את השם שלו כמותג בפני עצמו".

ראשיד, שמגיע לביקורים בישראל ב-13 השנים האחרונות, מסביר מדוע בחר במשרד ישראלי: "הציפייה שלי היא שנעשה פרויקטים חשובים לשוק הישראלי והגלובלי", הוא אומר. "יש לכם פה יכולת מדהימה. שוודיה, למשל, היא מדינה שדומה בגודל לישראל, ואני יכול למנות 15 מותגים שיצאו משם לרמה גלובלית עצומה. גם ישראל יכולה לעשות את זה".

- בניגוד לשוודיה, לישראל יש בעיית מוניטין בעולם.

"אז אולי אתם צריכים לעצב ולבנות את המוניטין שלכם? הרבה מלקוחותיי הם ישראלים ויהודים. אתם חתומים על התרבות והאמנות בכל העולם. אתם עושים את העולם טוב יותר, ואין מספיק פרסום והבנה לזה.

"צריך להוציא את הדת מהרבה דברים שישראל מקושרת אליהם. יש לכם שכל, היי-טק, חדשנות ופיתוח - זה צד שאתם צריכים להוציא החוצה לעולם. אתם צריכים לשפר דברים ולחזק את התרבות של התושבים ולחזק את תל-אביב כיעד תיירותי מוביל. אפשר לעשות את זה".

קארים ראשיד
 קארים ראשיד