אושר חוק מוסר התשלומים: עוברים לשוטף + 30

ממוצע ימי האשראי לספקים מגיע בישראל ל-72 יום, אך עסקים רבים מדווחים על מועדי תשלום ארוכים יותר שמתקרבים ל-90 ואף ל-120 יום ■ החוק החדש אמור לסיים את החגיגה ולסייע לנפגעים העיקריים - העסקים הקטנים

הצעת חוק מוסר התשלומים, שבאה לשים קץ לתשלומים המאוחרים ומסדירה את מועדי התשלום לספקים בכלל המשק, עבר אתמול בקריאה שנייה ושלישית בכנסת.

הצעת החוק, שיזמה הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה, אמורה לספק מענה לאחת הבעיות האקוטיות של העסקים הקטנים: מוסר תשלומים הלקוי של מזמין השירות. לפי נתוני הסוכנות, ממוצע ימי אשראי ספקים עומד על 72 יום, אך עסקים רבים מדווחים על מועדי תשלום ארוכים יותר שמתקרבים ל-90 ואף ל-120 ימים לאחר ביצוע העסקה. 

פרקטיקה של דחיית תשלומים מקשה במיוחד על עסקים קטנים ובינוניים. עסקים אלה חסרים את היכולת הפיננסית להמתין פרקי זמן ממושכים עד לקבלת התשלום, ונאלצים לשאת בנטל ממוני כבד ולחפש אחר מקורות מימון חלופיים עד לקבלת התמורה.

נוסף על היכולת הנמוכה של העסקים הקטנים לספוג את ימי האשראי, המגזר מקבל תנאי אשראי בנקאי נחותים ביחס לעסקים גדולים. לפי דוחות הבנקים, עסקים קטנים נדרשים לשלם ריבית של כ-6% על הלוואת שקיבלו, לעומת ריבית של כ-3% שנגבית מעסקים גדולים. כך יוצא שבמקום שהגופים החזקים - ציבוריים או עסקים גדולים - ייקחו על עצמם את עלויות המימון בתנאים נוחים יחסית, הם מגלגלים את האשראי לאלו שמקבלים אשראי יקר.

כמו כן, במגזר העסקים הקטנים נפוצה תופעת עובדי הפרילנס, שאופי עבודתם דומה לזה של שכירים, אך תנאי העבודה שלהם הם כשל עסקים, כך שגם הם נאלצים לספוג ימי אשראי ארוכים. 

"מדובר בבשורה דרמטית עבור העסקים הקטנים, ואנו מיישרים קו עם הסטנדרטים המקובלים במדינות מפותחות והראויים שיאומצו ויאכפו גם אצלנו", אמר רן קויתי, מנהל הסוכנות לעסקים קטנים והבינוניים במשרד הכלכלה. "פיגור בתשלום מוביל למצב אבסורדי בו העסקים נותנים אשראי לגופים ציבורי ולעסקים גדולים, במקום הבנקים, זאת בזמן שהם עצמם סובלים מתנאי האשראי הנחותים ביותר".