"ראיות יותר מנסיבתיות לשת"פ מטה טראמפ-רוסיה נגד קלינטון"

דמוקרט בכיר בוועדת המודיעין של בית הנבחרים הטיל את הפצצה הזו לאחר שיו"ר הוועדה, בעל ברית של טראמפ, התעלם מהפרוטוקול ורץ לספר לנשיא – ולעיתונות – שסוכנויות מודיעיניות אמריקאיות צותתו לתקשורות של זרים, שבהן שורבבו "באופן מקרי" שמו של טראמפ או עוזריו

קלינטון וטראמפ בעימות הראשון / צילום: רויטרס
קלינטון וטראמפ בעימות הראשון / צילום: רויטרס

אדם שיף, הדמוקרט הבכיר בוועדת המודיעין של בית הנבחרים, אמר אמש (ד'), כי קיימות "ראיות יותר מנסיבתיות" שמצביעות על כך שמהלך מסע הבחירות לנשיאות ארה"ב אשתקד היה שת"פ בין מטה טראמפ לבין רוסיה שתכליתו לשבש את הבחירות בארה"ב, כלומר כדי לגרום לתבוסתה של הילארי קלינטון. אם הטענה נכונה, היא עלולה לשים קץ לנשיאותו של דונלד טראמפ.

שיף, משפטן מקליפורניה, שהיה תובע במשרד התובע הכללי בלוס אנג'לס לפני שנבחר לקונגרס, הטיל את הפצצה הזו לאחר שיו"ר הוועדה, דווין נונייז, בעל ברית נאמן של טראמפ, השיג מידע מ"מקורות", שלפיו שמותיהם של טראמפ ואנשי המטה שלו נמצאים בתמלילי תקשורות של זרים, כלומר לא אזרחים אמריקאים, שסוכנויות מודיעין אמריקאיות צותתו להן באופן חוקי לאחר הבחירות לנשיאות.

הפרוטוקול ונהלים לא כתובים בני עשרות שנים מבטיחים שיתוף-פעולה הדוק בין ראש ועדה (מהמפלגה בעלת הרוב באחד משני בתי הקונגרס שבמסגרתו פועלת הוועדה) לבין הנציג הבכיר של המפלגה האחרת בוועדה. מסורתית, שיתוף-הפעולה הזה הדוק ביותר בוועדות המודיעין של הסנט ובית הנבחרים. נונייז בחר להתעלם מהפרוטוקול ומהנהלים ורץ לספר לנשיא, ואחר-כך לעיתונות, על המידע שהגיע לידיו, לפני שטרח ליידע את הוועדה שהוא עומד בראשה.

נראה שהוא עשה זאת במאמץ לספק לטראמפ נתיב מילוט מהמבוי הסתום שאליו נקלע הנשיא בעקבות סדרת הציוצים המפורסמים שלו בתחילת מארס, שבהם הוא האשים את הנשיא לשעבר, ברק אובמה, במתן הוראה לצותת לתקשורותיו במגדל טראמפ במנהטן.

באחד מהציוצים נאמר: "כמה נמוך יכול הנשיא אובמה לרדת ולצותת לטלפונים שלי בעיצומו של תהליך הבחירות המקודש. זה (כמו) ניקסון/ווטרגייט. איש רע (או חולה)".

ועדות המודיעין של בית הנבחרים והסנט חוקרות עתה את הקשרים כביכול בין מטה טראמפ לבין גורמים ברוסיה וגם את ההאשמה שהטיח טראמפ באובמה. בשימוע הפתוח הראשון של החקירה בוועדת המודיעין של בית הנבחרים, ביום ב', הכחיש ראש FBI, ג'יימס קומי, באופן חד-משמעי, את טענת טראמפ: "אין בידינו כל מידע שתומך בציוצים האלה".

בכל זאת, הנשיא לא חזר בו והוא מוסיף לדבוק בהאשמה זו. המידע שסיפק נונייז לבית הלבן יכול לחזק את טענת טראמפ שהוא נפל קרבן להאזנות סתר, אם כי נונייז נמנע מלהאשים את אובמה ומדגיש שכל הציתותים שבתמליליהם נמצאו שמותיהם של טראמפ או אנשיו נוהלו על פי חוק, כלומר על פי היתר של בית משפט. טראמפ אמר, בתגובה, כי המידע שהביא נונייז מצדיק אותו "במידה מסוימת".

התנהלותו של נונייז עוררה זעם בקרב הדמוקרטים והיא שהניעה את שיף לתת פומבי למידע הנפיץ על השת"פ בין אנשי טראמפ לרוסים. עד עתה אמר שיף, שבידי הוועדה יש יש "ראיות נסיבתיות" לשת"פ הזה. אתמול הוא עלה מדרגה. בראיון ל-MSNBC הוא אמר: "יש ראיות יותר מנסיבתיות... אני לא רוצה להיכנס לפרטים, אך יש עתה הוכחות שאינן נסיבתיות והן מאוד מצדיקות חקירה, וזה מה שאנו עומדים לעשות".

הדמוקרטים דורשים זה מכבר למנות ועדת חקירה עצמאית לבדיקת קשרי טראמפ והרוסים - כמו ועדת החקירה אחרי פיגועי 11 בספטמבר 2001 - והם ניצלו את החריגות של נונייז כדי לתת דחיפה מחודשת לתביעתם. 

שיף תקף במילים חריפות את נונייז והטיל ספק האם וועדת המודיעין בכלל תוכל להמשיך לקיים את החקירה: "היו"ר (נונייז) יצטרך להחליט האם הוא יו"ר חקירה עצמאית... או נציג של הבית הלבן מפני שהוא לא יוכל להיות שניהם... לרוע המזל, נראה לי שמה שאירע היום זורע ספקות ביכולתם של היו"ר ושל הוועדה לנהל את החקירה כפי שהיא צריכה להתנהל".

קודם לכן, בהתפתחות דרמטית אחרת, חשפה סוכנות "אסושייטד פרס", שפול מנאפורט, שהיה ראש מטה הבחירות של טראמפ במשך חמישה חודשים ב-2016, חתם ב-2005 על חוזה עם האוליגארך הרוסי אולג דריפאסקה, אחד ממקורבי פוטין, במטרה "להפיק תועלת גדולה לרוסיה". על פי החוזה, שעמד להכניס למנאפורט 10 מיליון דולר בשנה, החל ב-2006, הוא היה צריך להשפיע על המדיניות כלפי רוסיה, על ההתנהלות העסקית כלפי הרוסים ועל סיקור החדשות שעוסקות ברוסיה הן בארה"ב והן בבריטניה.