הטרנספורמציה הדיגיטלית - הנה לכם רכבת שלא מומלץ לאחר אליה

עשרות חברות בישראל עוברות בימים אלה את תהליך הטרנספורמציה הדיגיטלית שלהן ■ מה יקרה לנשארים מאחור?

פרסום דיגיטלי אייפד טכנולוגיה / צילום: shutterstock
פרסום דיגיטלי אייפד טכנולוגיה / צילום: shutterstock

בשנים האחרונות הפך צמד המילים Digital Transformation לשגור בפיהם של עשרות מנהלים מובילים בחברות הטובות והמשפיעות בעולם. בכדי להבין לעומק את המשמעות שתי המילים האלה כשהן מצוותות יחד, ראשית נגדיר כל אחת מהן כשלעצמה:

ה-Digital הפך להיות החוט המקשר בין טכנולוגיה, אנשים, מידע ומכונות. כמעט כל דבר שאנחנו עושים ביום-יום שלנו מבוסס על טכנולוגיה המקשרת בין אנשים ומידע באמצעות מכונות.

כל צ'ט שאנחנו מסמסים, כל פוסט שאנחנו מעלים, כל תמונה שאנו משתפים, כל שיחה שאנחנו מקיימים, בדיקת וניהול חשבון הבנק, בקשה מהרופא, הזמנת חופשה, חיפוש מידע, רכישת מוצרים ועוד, הם חלק בלתי נפרד מחיי היום-יום שלנו, אשר הפכו בעשור האחרון לדיגיטליים מבלי שמישהו שאל אותנו באופן אישי האם כך אנו רוצים שחיינו יהיו.

Transformation הנו שינוי כולל של כל מרכיבי החברה, מרמת התשתית שלה ועד רמת ההפעלה.
תוכנית טרנספורמציה נוגעת בכל הנקודות התפעוליות של החברה: פיתוח, ניהול פיננסי, המשאב האנושי, תפעול, טכנולוגיה, מכירות ושיווק.

במקרים רבים, במסגרת הניסיון לייצר בידול ויתרון תחרותי, חברות מפתחות מוצרים ושירותים חדשים, חודרות לשווקים חדשים, מתמזגות או נמכרות למתחרים, אבל אף אחד מאלה הוא לא בהכרח טרנספורמטיבי. ככלל, חברות לא עוברות טרנספורמציה מבחירה, חברות עוברות טרנספורמציה כאשר הן נכשלו בהתפתחות שלהן ביחס לדרישות השוק, ואם אותן החברות מעוניינות להגיע ללקוחות "חדשים", לקוחות שעד לא מזמן היו אנלוגיים והיום הם לקוחות דיגיטליים, הנסיבות מחייבות אותן לעבור טרנספורמציה דיגיטלית.

ההתפתחות הטכנולוגית והשינוי בתחרות הנם פקטורים מהותיים לביצוע טרנספורמציה דיגיטלית בחברה. חברות ומותגים בעלי עשרות שנות פעילות ושליטה בשוק מוצאות עצמן מתמודדות אל מול חברות דיגיטליות צעירות, אשר נבנו לתוך עולם דיגיטלי מיום הקמתן, מה שמקנה להן גישה קלה ונגישה יותר ללקוחות שלהם.

חברות כגון Tesla ,Facebook ,Uber ,Amazon,Air bnb ,Apple ורבות אחרות פרצו במהירות מסחררת לא רק בזכות שירות או מוצר חדשני, אלא בזכות בניית חברה "דיגיטלית" מיום הקמתה, חברה שיודעת להמציא טכנולוגיות ולהנגיש אותן במקום ובזמן הנכון לקהלי היעד, באופן בו הלקוח רוצה לקבל את השירותים שלהן, ויעדיף אותם על מוצרים ושירותים של חברות "מסורתיות".

לפיכך, האתגר של מנהלי הארגונים במאה ה-21 הנו מורכב במיוחד. עליהם להמציא את עצמם מחדש, לשנות את הארגון שלהם מהיסוד, ולהציע ללקוחות שלהם את השירותים והמוצרים שלהם ברמה טכנולוגית מתקדמת וזהה לחברות של העידן "הדיגיטלי".

על-פי מחקר של חברת ALTIMETER בארה"ב, ב-2014 רק 25% מהארגונים הוגדרו ככאלה הנמצאים בתהליך של טרנספורמציה דיגיטלית, הכולל מיפוי והגדרה מחדש את חוויית הלקוח שלהם ויצירת נקודות מגע התואמות את "מסעו"(Client journey). היום, לעומת זאת, אחוז החברות שביצעו או מבצעות תהליך טרנספורמציה הכולל מיפוי והגדרת חוויית הלקוח מחדש עלה ל-54%, כלומר, למעלה מפי שניים בשנתיים. 

מנתוני הסקר עולה כי לרוב, מובילי הטרנספורמציה הדיגיטלית הנם מנהלי השיווק בארגון (34%) או מנהלי הטכנולוגיה ומערכות המידע (19%). עוד מעניין לציין כי 41% ממנהיגי הארגונים שהשתתפו בסקר ציינו כי הם רואים עלייה בנתח השוק של חברתם בעקבות השינוי, ו-37% ציינו כי לשינוי קיימת השפעה חיובית על מורל העובדים בארגון. 

בימים אלה עוברות עשרות חברות בישראל את תהליך הטרנספורמציה הדיגיטלית שלהן. לא מדובר בחברות מסקטור מסוים, אלא במגמה חוצת קטגוריות, כגון בנקאות, בריאות, ביטוח, המגזר הציבורי, ענף הקמעונאות ועוד.

במהלך השנתיים האחרונות הייתה חברתנו שותפה להובלת תהליכי טרנספורמציה במגוון חברות.
ברצוני לתת דגש מיוחד לענף ההשכלה הגבוהה בישראל, המונה למעלה מ-55 מוסדות אקדמיים ומעניק מענה ללמעלה מ- 300,000 סטודנטים בשנה, אשר חלקם זכו לכינוי כ"דור דיגיטלי". מוסדות אלה מעסיקים עשרות אלפי חוקרים ומרצים, הצורכים ומייצרים מידע ותוכן, ומתקשרים בינם לבין עצמם, כמו גם עם הסטודנטים, בעיקר באמצעות "מסכים" דיגיטליים.

הצעדים הראשונים של הטרנספורמציה הדיגיטלית שביצענו במוסדות אקדמיים התמקדו בשינוי תהליך הלמידה ובהטמעת שירותים דיגיטליים באקדמיה, הן עבור הסטודנטים והן עבור המרצים. בשלב הראשון הטמענו את "אפליקציית הסטודנטים", אשר מנגישה שירותים פרסונליים המאפשרים הורדה ושיתוף של חומרי למידה, צפייה בשיעורים מקוונים, קבלת מידע וציוני קורסים, פנייה למרצים, שיתוף בנסיעות לקמפוס וממנו, מציאת עבודה ועוד, עבור המרצים פיתחנו אפליקציה המנגישה את המידע והחומרים הדרושים להם, מסייעת להם להיות מעודכנים באשר לשינויי שיעורים ולוחות זמנים להגשת עבודות ומבחנים וכוללת דוח נוכחות אוטומטי, סקרי איכות הוראה ועוד.

בימים אלה אנו מפתחים שירות חדש אשר יאפשר למוסד האקדמי לייצר "מערכת יחסים" בינו לבין המועמדים לקבלה ללימודים, במטרה לייצר בקרבם העדפה למוסד ולהביא להרשמה. מפעילותנו בענף ההשכלה הגבוהה וניסיוננו בהובלה וליווי של תהליכי טרנספורמציה דיגיטלית במוסדות האקדמיים השונים, נראה כי ענף ההשכלה הגבוהה בישראל מתקדם בצעדים מהירים למדי אל הגשמת החזון של קמפוס דיגיטלי, אשר קורם עור וגידים מיום ליום. כלומר, קמפוס המתקשר ומנגיש את כל שירותיו ותכניו באופן דיגיטלי לסטודנטים, למרצים, למועמדים לעובדי ולמנהלי המוסד.

חברות ומוסדות אשר לא ישכילו לאמץ את תהליך הטרנספורמציה הדיגיטלית, ימצאו את עצמם במוקדם או במאוחר מנותקים מקהלי היעד שלהם ומהסביבה העסקית החדשה שבה הם פועלים.

■ עומר זייגרמן הוא מנכ"ל ובעלים של חברת INNOVATE, המתמחה בבניית אסטרטגיות שיווקיות,
הובלת טרנספורמציה דיגיטלית ושיווק דיגיטלי המבוסס על טכנולוגיות מתקדמות, תוכן וניהול דאטה.