כישלון לטראמפ: ביטל את ההצבעה בקונגרס על חוק הבריאות

(עדכון) הנהגת המפלגה הרפובליקאית לא הצליחה לגייס תמיכה מספקת בחוק לביטול אובמה-קר ■ ה"מורדים" הרפובליקאים טוענים: היוזמה של טראמפ – אובמה-קר לייט

דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)
דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, והמפלגה הרפובליקאית ספגו הלילה (ו') מפלה קשה: יזמתם למחוק את "אובמה-קר" - תכנית הרפורמות בשירותי ביטוח הבריאות של הנשיא הקודם - ולהחליפה בתכנית רפובליקאית - עלתה על שרטון, אולי בלתי עביר. יו"ר בית הנבחרים, פול ראיין, משך את הצעת החוק שהייתה אמורה להשיק את היזמה הרפובליקאית.

זה כישלון מהדהד מפני שהתחיבות לבטל את אובמה-קר הייתה אחת מההבטחות המרכזיות של טראמפ ושל הרפובליקאים במסע הבחירות לנשיאות אשתקד.

טראמפ הכריז אמש כי תמה תקופת ההתמקחות, וכי הצבעה על הצעת החוק הרפובליקאית חייבת להיערך ביום ו' - יהיה מה שיהיה. מקורביו של הנשיא הבהירו, כי אם תיכשל היזמה לביטול אובמה-קר, הוא יזנח את הנושא ויעבור לפרויקט הבא - כנראה רפורמה במסים.

על נחישות דעתו של טראמפ תעיד הצהרתו של דובר הבית הלבן, שון ספייסר, הלילה: "איננו יכולים לומר למחוקקים כיצד להצביע. הנשיא עשה כל מה שביכולתו כדי לשכנע את צירי בית הנבחרים. אבל, בסופו של דבר, ארה"ב אינה דיקטטורה. המחוקקים יצביעו על פי מצפונם".

עוד קודם לכן החלו להסתמן מאמצים של הבית הלבן להתנתק מכישלון אפשרי. מקורבי טראמפ אמרו לכתבים, כי מלכתחילה הוא לא היה מעוניין להעמיד בראש האג'נדה שלו את ביטול אובמה-קר, אך עוזריו שכנעו אותו. עתה הוא מצטער על כך.

כמה שעות לפני ההצבעה נפגש יו"ר בית הנבחרים, פול ראיין, עם טראמפ בבית הלבן ודיווח לו שלא עלה בידו לגייס מספיק תומכים. כעבור זמן, הודיע טראמפ ל"וושינגטון פוסט": "או קיי. זה עתה משכנו את הצעת החוק".

למפלגה הרפובליקאית רוב גדול בבית הנבחרים, אך עשרות מחוקקים רפובליקאים מהפלג הימני קיצוני של המפלגה הצטרפו לגוש הדמוקרטי וסרבו לתמוך בהצעת החוק שטראמפ סמך ידו עליה. הם הגדירו אותה כ"אובמה-קר-לייט", כלומר ליברלית מדי. הבית הלבן הסכים ללכת לקראתם והודיע שהוא מוכן לבטל אחד מסעיפי החוק הרפובליקאי, שמחייב את חברות הביטוח לבטח שירותים בסיסיים, לרבות לידות וטיפול במחלות נפש, אך המתנגדים הרפובליקאים אמרו שאין בכך די.

כישלון היזמה להחליף את אובמה-קר יפגע במיוחד בטראמפ, שהפגין ביטחון גדול ביכולתו לממש כל עסקה. הוא הצביע על ספרו "אמנות העסקה" כראיה שהוא יוכל לחולל קסמים בושינגטון ולהעביר יזמות מרחיקות לכת. עתה מתברר, שהוא לא הצליח להתגבר אפילו על המחוקקים ממפלגתו שלו. אנליסט אמר הערב: "אפקט הפחד מטראמפ מתחיל להתפוגג".