טראמפ לוקח קרדיט על גיוס עובדים ענק שעליו הוכרז עוד באוקטובר

הבית הלבן זוקף לזכות מדיניותו התחייבות לגיוס 20 אלף עובדים "חדשים" מצדה של חברת הכבלים צ'רטר - אבל ההכרזה של החברה נעשתה כבר לפני כמה חודשים

דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)
דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)

ממשל נשיא ארה"ב דונלד טראמפ טען אתמול (ו') כי הוא האחראי להודעה מצדה של ספקית הכבלים צ'רטר קומיוניקיישנס, שלפיה בכוונת החברה לגייס 20 אלף עובדים בארה"ב ולהשקיע 25 מיליארד דולר באינטרנט במהירות גבוהה בארבע השנים הקרובות.

אלא שחלק מההתחייבות הזו מצדו של מנכ"ל צ'רטר טום ראטלדג' הוכרזה כבר לפני כמה חודשים. נוסף על כך, כמה אנליסטים טוענים כי ההשקעה אינה כה גדולה כפי שהיא עשויה להיראות.

בהצהרה בטוויטר אתמול אמר הנשיא טראמפ כי הוא "נרגש" להודיע על החלטתה של צ'רטר לאחר פגישה עם ראטלדג' בבית הלבן, ותיאר את ההכרזה כחדשות.

דובר הבית הלבן שון ספייסר הבליט את התחייבותה של צ'רטר ליצירת עשרות אלפי משרות "חדשות", בעוד שיו"ר נציבות התקשורת הפדרלית, אג'יט פאי, נטל אף הוא קרדיט. "המדיניות הידידותית להשקעות שלנו, יחד עם הגישה הרגולטורית הכוללת של הממשל, כבר מניבות תוצאות", אמר.

אולם אין ממש ראיות לכך שלממשל טראמפ היה תפקיד חשוב כלשהו ביצירת ההתחייבויות האמורות. צ'רטר הכריזה על גיוסי העובדים המתוכננים הללו כבר בחודש אוקטובר האחרון, והמשרות - שיאוישו בחלקן הגדול בעובדי שירות הלקוחות - הן "חדשות" רק במובן זה שעדיין יש לאייש אותן.

"המחויבות שלנו בצ'רטר היא לשרת את הלקוחות שלנו ישירות", הודיעה החברה בהצהרה אתמול. "בקשר עם העסקאות שלנו עם טיים וורנר כייבל ועם ברייט האוס נטוורקס מהשנה שעברה, אישרנו מחדש את הפתרון הזה, והצהרנו כי אנו מצפים לגייס 20 אלף עובדים חדשים בצ'רטר, רבים מהם בשירות הלקוחות".  

מה שכן חדש היא ההתחייבות של צ'רטר להשקיע 25 מיליארד דולר בפס רחב, וכן הצפי שלה לארבע שנים. סכום זה מסתכם בהשקעה ממוצעת של 6.25 מיליארד דולר בשנה. כמו כן החברה עושה מאמצים שכוח העבודה שלה יישען יותר על עובדים מבית ופחות על מיקור-חוץ.  

אולם צ'רטר, יחד עם החברות הבנות שלה נרכשו באחרונה, ברייט האוס נטוורקס וטיים וורנר כייבל, כבר הוציאה בממוצע 5.3 מיליארד דולר בשנה על פס רחב במהלך שלוש השנים האחרונות, כך הודיעה החברה.

אם טראמפ יכול לטעון לקרדיט על משהו מדובר אולי על ההפרש בין הסכומים, כך לדברי האל סינגר, כלכלן במכון למדיניות ציבורית של אונ' ג'ורג' וושינגטון.  

"טראמפ מנסה לקחת לעצמו קרדיט על השקעה ענקית, בעוד שבמציאות מדובר במעט יותר ממה שצ'רטר כבר השקיעה ממילא בשנים הקודמות", אמר סינגר. "אפילו אז, כיצד יכול טראמפ לטעון לקרדיט על העלייה הזו? לזכות איזה שינוי במדיניות הטלקום תחת שלטונו ניתן לזקוף את העלייה הזו?".

מדוברות הבית הלבן לא נמסרה תגובה. 

בעבר כבר ניסה טראמפ לטעון לקרדיט על השקעות ויצירת משרות שעליהן הכריזו חברות אחרות, לרבות Carrier וסופטבנק - מה שהוביל את מבקריו להאשים את הנשיא בהגזמה בתיאור תרומתו לשיקום שוק העבודה בארה"ב.