סכסוך עבודה בלאומי קארד בשל דרישת העובדים לקבל בונוס

הבוררות עם קבוצת עזריאלי, הדורשת מלאומי את חלקה ממכירת המניות, הסתיימה ללא תוצאות ■ קבוצת עזריאלי הפחיתה 7% משווי לאומי קארד בדוחותיה, ל-562 מיליון שקל

סוגיית חלוקת הבונוס בקבוצת לאומי בגין מכירת מניות ויזה אירופה הולכת ומסתבכת. ועד עובדי לאומי קארד הודיע אתמול על סכסוך עבודה, לאחר שלא הגיע להסכמות לגבי גובה הבונוס שיקבלו עובדי החברה.

נזכיר כי ביוני אשתקד השלים קונצרן ויזה העולמי את רכישת מניות ויזה אירופה מידי חבריה תמורת סכום של יותר מ-20 מיליארד דולר, במסגרת תהליך התייעלות עולמי שהוביל הקונצרן לאיחוד כלל פעילויותיו תחת גג אחד. הגופים הפיננסיים בישראל שחברים בוויזה אירופה קיבלו ממכירת המניות יותר ממיליארד שקל.

בונוס בישראכרט

כך למשל, בניגוד לכאל, שקיבלה את הכספים ישירות, מי שקיבל את הכסף בלאומי קארד הוא בנק לאומי, שבשלב ראשון לא התכוון לשלם בונוס לעובדי חברת כרטיסי האשראי. ועד עובדי לאומי קארד שכר את שירותיו של פרופ' ירון זליכה, שליווה אותם בגיבוש הדרישות. לפי הערכות, בוועד דורשים בונוס של כ-30 מיליון שקל, שהם 10% מהמכירה.

בין הצדדים התקיימו שיחות שלא הבשילו, אלא שלפני כחודשיים פורסם ב"גלובס" כי אפילו עובדי ישראכרט קיבלו בונוס של 9 מיליון שקל בגין המכירה, על אף שגם במקרה שלהם הכסף זרם לבנק הפועלים.

ככל הנראה, בבנק לאומי הבינו כי לא תהיה להם ברירה אלא לשלם, רק שבין הצדדים קיים עדיין פער באשר לגובה הבונוס. בעקבות המבוי הסתום בו נמצאים המגעים בשלב זה, הוחלט בוועד להכריז על סכסוך עבודה. לא צפויים בחברת כרטיסי האשראי עיצומים עד לאחר חג הפסח, והעובדה שבבנק כבר מוכנים עקרונית לשלם בונוס, והמחלוקת היא רק לגבי גובהו, גם מעלה את הסיכוי כי הצדדים יגיעו להסכמות לפני שלב העיצומים.

מסרבים לחלוק בשלל

אלא שעובדי לאומי קארד אינם החזית היחידה של בנק לאומי. מי שעוד דורש תמורה מהמכירה הוא קבוצת עזריאלי, המחזיקה ב-20% ממניות לאומי קארד, ודורשת את חלקה המוערך ב-70 מיליון שקל.

גם כאן, בבנק לאומי מסרבים לחלוק בשלל. המחלוקת בין הצדדים הועברה לבוררות שהסתיימה לפני כחודשיים ללא תוצאות, כך שהמחלוקת בין הצדדים עשויה להגיע לבית המשפט.

מה שבטוח הוא שהמחלוקת בין בעלי המניות מגיעה בעיתוי בעייתי, שכן בנק לאומי צריך למכור את לאומי קארד, והוא כבר החל להתניע תהליך של מכירה.

בינתיים נראה כי בקבוצת עזריאלי מעריכים כי שינויי החקיקה בענף כרטיסי האשראי יפגעו בשווי של לאומי קארד. בדוחות הכספיים שפרסמה הקבוצה בשבוע שעבר היא הפחיתה את שווי החזקותיה בחברת כרטיסי האשראי בכ-7% ל-562 מיליון שקל, המשקפים לחברת כרטיסי האשראי שווי של 2.81 מיליארד שקל. זאת בעוד בשנה שעברה עמד השווי על 603 מיליון שקל, המשקפים לחברה שווי של 3 מיליארד שקל.

עוד נציין כי ההפחתה מתבצעת לאחר 5 שנים רצופות בהן עזריאלי שיערכה את שווי החברה כלפי מעלה. השווי הנוכחי של לאומי קארד בדוחות עזריאלי עדיין גבוה משמעותית לעומת העסקה לרכישת אותן המניות - ב-2008 רכשה עזריאלי את המניות בתמורה ל-360 מיליון שקל.