שר הכלכלה מתנגד לתוכנית סימון המוצרים של משרד הבריאות

בשיחה עם "גלובס" הכחיש השר אלי כהן את הדברים שייחס לו איגוד לשכות המסחר, לפיהם שלח בין היתר מכתב חריף בנושא למשרד הבריאות ■ "ככלל, המדיניות שלנו היא שלא יהיה סימון ספציפי למדינת ישראל. צריך להיצמד לסטנדרטים המקובלים"

אלי כהן / צילום: תמר מצפי
אלי כהן / צילום: תמר מצפי

ביום חמישי האחרון התקיימה פגישה של שר הכלכלה אלי כהן עם נשיאות איגוד לשכות המסחר, שעסקה בדיון על קידום המגזר העסקי. הבוקר הוציא האיגוד הוציא הודעה שעל פיה שר הכלכלה תוקף את התוכנית של משרד הבריאות לסימון מוצרים, ומתנגד לרפורמה שבה דנים כבר תקופה ארוכה. אולם בשיחה עם "גלובס" מכחיש השר חלק ניכר מהדברים שיוחסו לו ומסביר למה הוא באמת מתנגד.

בחודש נובמבר 2016 אחרי חודשים ארוכים של דיונים, הוועדה לרגולציה מקדמת תזונה בריאה במשרד הבריאות הגישה את המלצותיה לסימון מוצרי מזון. לפי המלצותיה, יצרני המזון יחויבו בסימון שלילי בצבע אדום על גבי מוצרי מזון שיכילו כמויות גדולות של סוכר, מלח או שומן. יישום ההמלצות יתבצע בשלושה שלבים, כאשר בכל שלב תחול החמרה של רמת הרכיבים שיחייבו סימון שלילי. השלב הראשון ייכנס לתוקף בינואר 2018, השלב השני ייכנס לתוקף שנה וחצי לאחר מכן, ביולי 2019, ואילו השלב האחרון יהיה בדצמבר 2020.

בהודעת איגוד לשכות המסחר מצוטט השר כאומר: "לגבי סימון קלורי של מזון, היום הוצאנו מסמך תגובה חריף למשרד הבריאות שאנו מתנגדים לסימון הקלורי של מזון במסעדות. זה חשוב אבל בסוף היום מתגלגל לצרכן כי עסקים לא יוצאים מכך נשכרים. אנחנו רוצים שעסקים ירוויחו, לא ההפך. בנוסף, אני נגד סימון על גבי אריזות ספציפי למדינת ישראל מכיוון שזה לא נכון ולא טוב ורק מייקר את המחירים. אנחנו צריכים להיצמד לסטנדרט בינלאומי. רה"מ תומך מאוד בדברים אלו והנחה לפעול להפחתת הרגולציה".

על פי לשון ההודעה, השר הוסיף לגבי סוגיית המכסים: "אנו מבקשים רשימה של מוצרים ומכסים. במוצרים שבהם אין ייצור ישראלי יהיה הרבה יותר קל להוריד מכסים, במיוחד במזון ומוצרי צריכה בסיסיים. כאשר אתם מרגישים שהרגולציה מכבידה, תפנו אלינו. לנו יש את הכוח לתת ערערים והסתייגויות בנושא הזה... יש לנו אינטרס שהפעילות שלכם תצליח ותשגשג לטובת הצרכן הישראלי".

בהודעה נאמר עוד כי גל סידס, חברת נשיאות וחברת הנהלת ענף המזון באיגוד לשכות המסחר, הדגישה כי היבואנים עדיין נתקלים ביוזמות היוצרות חסמי יבוא משמעותיים: "משרד הבריאות גיבש המלצות לסימון מזון בחזית האריזה אשר יכלול מגבלות על שיווק ופרסום של מזון מזיק, המלצות אלו, מבוססות על מודל דומה שהחל לפעול בחודש יוני 2016 בצ'ילה. סימון בחזית האריזה, מייצר חסם יבוא והוא בניגוד מוחלט למדיניות הממשלה לעודד יבוא כדרך להתמודד עם יוקר מחירי המזון בישראל".

בשיחה של השר אלי כהן עם "גלובס", הדברים נשמעים אחרת. לדבריו הדברים אינם מדויקים בלשון המעטה. "זה לא נכון", הוא אומר. "התוכנית של משרד הבריאות עדיין לא כתובה ולכן עדיין לא עברה אלינו להתייחסות. משרד הבריאות שוקל להוציא תקנות, אנחנו דורשים ממשרד הבריאות לקבל את התקנות וללמוד אותן. ככלל, המדיניות שלנו היא שלא יהיה סימון ספציפי למדינת ישראל (כפי שמשרד הבריאות מתכנן), צריך להיצמד לסטנדרטים המקובלים באירופה. אני חושב שסימון ייחודי עלול לגרום להתייקרות המוצרים, ואני נגד פעולות שיכולות לייצר התייקרות. כשהתוכנית תהיה מוכנה אגיב עליה".

בעניין המסמך החריף שנטען שהשר הוציא למשרד הבריאות, טוען שר הבריאות שהוא אינו מכיר מסמך כזה, "לא אמרתי כזה דבר, אני לא יודע באיזה מסמך מדובר. כנראה שיש לוביסטים שרוצים לעוות את הדברים שלי".

בנוסף לכך, בסוגיית סימון הערך הקלורי במסעדות, אומר השר כי "ההתנגדות נובעת מתוך הצורך לא לייצר עומס על העסקים הקטנים והבינוניים. נגיב בנושא אחרי חוזר משרד הבריאות".

ממשרד הבריאות נמסר: "כלכלה בריאה מבוססת על בריאות של הצרכנים. על שר הכלכלה לתמוך גם בצרכנים, שכן במשך שנים לצרכנים לא היה יכולת לדעת אם המזון שלהם בריא או לא - מה שהוביל לתופעת השמנה חריפה שפוגעת בבריאות ובפריון התעסוקתי. משרדי הבריאות והכלכלה יבואו בדברים לגבי הפער בין העמדות, כדי להגיע לעמק השווה לטובת בריאות הציבור".