החל מיולי: שבוע העבודה יקוצר בשעה ויעמוד על 42 שעות

יו"ר ההסתדרות והתאחדות התעשיינים חתמו על הסכם קיבוצי שמקצר את שבוע העבודה מבלי לפגוע בשכר

אבי ניסנקורן / צילום: תמר מצפי
אבי ניסנקורן / צילום: תמר מצפי

נראה שהבחירות להסתדרות עושות טוב לכלכלה הישראלית. יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, שמואשם בכך שהוא מחריף את יחסי העבודה בישראל לקראת הבחירות חתם הערב (ד') על הסכם קיבוצי חדש עם ארגוני המעסיקים שמקצר את שבוע העבודה בישראל בשעה מבלי לפגוע בשכר.

שבוע העבודה החדש יכנס לתוקף בחודש יולי ויהיה בן 42 שעות לעומת המצב הנוכחי שעומד כיום על 43 שעות. השכר השעתי יחושב על בסיס 182 שעות חודשים במקום 186 שעות חודשיות.

ההסכם שנחתם כולל שינויים גם בהסדרי עבודת הלילה ובשעות הנוספות. כך למשל, תותר עבודת לילה בהיקף מצטבר של 7 ימים בתוך תקופה של שבועיים. מכסת השעות הנוספות השבועיות המותרת בשבוע עבודה רגיל תהיה 16 שעות, ואילו בשבוע שבו מבוצעת עבודת לילה, המכסה המרבית תעודכן ביחס למשמרות הבוקר.

קיצור שבוע העבודה צפוי להיכנס לתוקף כבר מחודש יולי הקרוב, אלא אם כן הצדדים יסכמו על הסדר חלופי להנהגת סופי שבוע ארוכים, כלומר הארכת מנוחת סוף השבוע כך שתכלול גם את יום ראשון, במועדים שיסוכמו מראש. ככל שיושגו הסכמות אלו עד יולי, הצדדים התחייבו לחתום על תיקון להסכם המעגן את ההסדר החלופי.

 נשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש אמר: "המגזר העסקי נכון היום יותר מתמיד להתאים את שוק העבודה בישראל לעידן העבודה החדש ולאפשר חלוקה נכונה וגמישה יותר בין פנאי ועבודה למועסקים במשק. במסגרת ההסכם הסכמנו על הפחתת שעות העבודה ועל הגמשת היכולת להפעיל את העסק, לטובת העסקים והמועסקים גם יחד.

"במקביל, המגזר העסקי והממשלה מנהלים במשותף מדיניות שמטרתה העלאת הפריון והצמיחה, ובעקבות כך העלאת השכר ורמת החיים לכל תושבי ישראל. כבר בתקציב האחרון, תוקצבו מאות מיליוני שקלים לפעולות לשיפור הפריון במשק הישראלי. אני בטוח שרק מדיניות כזו תבטיח פעילות עסקית חזקה ותייצר עתיד כלכלי וחברתי טוב יותר לאזרחי ישראל".

 יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן אמר כי: "זהו צעד ראשון לקיצור שבוע העבודה בישראל. מדובר במהלך חשוב שתורם לציבור העובדים בארץ ומקדם את האיזון הראוי בין עבודה לפנאי, תוך יצירת השפעה חיובית על פריון העבודה במשק".

 שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן : "קיצור שבוע העבודה ישנה את מאפייני העבודה של העובד הישראלי וטומן בחובו תועלות רבות, ביניהן: צמצום שחיקת העובד, הגברת האיזון בין חיי המשפחה לחיי העבודה, ושיפור איכות החיים של הפרט. המהלך בא על רקע מספר השעות הגבוה במיוחד שעובד העובד הישראלי ביחס לעמיתיו בעולם, כ-43 שעות שבועיות, לעומת מדינות ה-OECD בהן מספר השעות הממוצע עומד על 40 שעות שבועיות ואף פחות מכך".