"תוכנית מחנה סירקין תביא לקטסטרופה תחבורתית"

לטענת עיריית פ"ת, המדינה מתעלמת מקביעה של מומחים מטעם משרד התחבורה כי מימוש התוכנית מחייב פתרונות שיאפשרו ללפחות 40% מהנסיעות באזור להתבצע בתחבורה ציבורית

איציק ברוורמן / צילום: תמר מצפי
איציק ברוורמן / צילום: תמר מצפי

המחאה שמובילה עיריית פתח-תקווה נגד תוכנית המדינה להקים שכונת ענק של אלפי יחידות דיור במקום מחנה סירקין, מגיעה לפתחו של בית המשפט. בעתירה מינהלית שהגישו עיריית פתח-תקווה והוועדה המקומית לתכנון ובנייה נגד הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה לבית המשפט המחוזי מרכז וכן בבקשה להוצאת צו ביניים, דורשות העירייה והוועדה המקומית מבית המשפט לבטל את אישורה של תוכנית השלד למתחם סירקין, ולהורות לוועדה המחוזית לא להמשיך ולקדם את התוכנית עד להכרעה בעתירה המינהלית.

בעתירה מכנות העירייה והוועדה המקומית את ההחלטה לאשר את תוכנית השלד (התוכנית העקרונית) על שטח מחנה סירקין לבניית אלפי יחידות דיור למגורים, מבלי לספק את התשתית תחבורתית לאותן יחידות, החלטה "נמהרת והרסנית" לעיר פתח-תקווה.

"שכונה בממדים של עיר עתידה לקום ולהפוך את תושביה, כמו גם את תושבי פתח-תקווה וסביבתה, לנצורים תחת קטסטרופה תחבורתית", צוין בעתירה.

לטענת העירייה והוועדה המקומית, אישור התוכנית העקרונית משקף את רצונו של ראש מטה הדיור הלאומי, אביגדור יצחקי, לבנות כמה שיותר יחידות דיור, מבלי לתת את הדעת לנושא התשתיות.

בעתירה מזכירות העירייה והוועדה המקומית כי מחנה סירקין עתיד להתפנות ממיקומו במזרח העיר, כאשר תחתיו החליטה הממשלה כי תוקם שכונת מגורים בת 15 אלף יחידות דיור ו-365 אלף מ"ר שטחי מסחר ותעסוקה. הן טוענות כי פתרונות התחבורה המוצעים בתוכנית נקבעו להתבצע בשלבים, כך שבפועל יוקמו 4,000 יחידות דיור ו-70 אלף מ"ר תעסוקה ומסחר, מבלי שימומש פתרון תחבורה ראוי אחד, נוסף אחד על מערכת הדרכים הקיימת. זאת כאשר מערכת הדרכים הקיימת עמוסה כבר היום, והעומס צפוי להמשיך לגדול בשל גידול האוכלוסייה בערים סמוכות דוגמת ראש-העין.

גם בשלבים הבאים עד להקמת 12 אלף יחידות דיור והשלמת שטחי התעסוקה ל-365 אלף מ"ר, יבוצעו אמנם רוב הכבישים המשרתים את המתחם, אך לא נקבע מענה של תחבורה ציבורית שאמור להפחית את עומסי התנועה במקום. זאת למרות שמומחי תנועה שונים, לרבות מטעם משרד החבורה, קבעו כי מימוש התוכנית במתחם סירקין מחייב פתרונות תחבורה שיהיה בכוחם לאפשר לפחות 40% מנסיעות תושבי האזור בתחבורה ציבורית.

לטענת העירייה והוועדה המקומית, מזה שנתיים הן התאמצו לקחת חלק בתכנון מתחם סירקין על-מנת לממש בו תכנון ראוי, שלוקח בחשבון גם לקחי עבר, אך הוועדה המחוזית אישרה לבסוף תוכנית שלד, ששמה את מאמצי העירייה והוועדה המקומית "ללעג ולקלס", והן שימשו לא אחר מאשר "עלה תאנה" להסתרת הליך תכנוני לא סביר שיביא לקטסטרופה תחבורתית.

כך למשל, העירייה והוועדה המקומית דרשו כי כביש 40 העובר בסמוך לשכונה, ושכיום מהווה הפרדה בין השכונות המזרחיות של פתח-תקווה ליתר חלקי העיר, יהיה מקורה, במסגרת תוכנית חדשה לכביש, וזאת במטרה לקשר בין השכונות המזרחיות ליתר חלקי העיר וגם במטרה למזער נזקים סביבתיים וזיהומיים כתוצאה מהכביש. אלא שלמרות דרישתן, מסתמן כי כביש 40 צפוי להיות כביש משוקע ולא מקורה, וזאת בגלל עמדת חברת נתיבי ישראל.

לטענת העירייה והוועדה המקומית, למרות מאמציהן לבוא בדין ודברים עם וועדת ההיגוי של הוועדה המחוזית, בראשה עומדת מתכננת המחוז, נותרו ללא מענה 3 סוגיות: סוגיית התחבורה בתוכנית; היעדר הסכם-גג עם הממשלה על-מנת לממן את עלויות הפרויקט הנשען על תשתיות ארציות; והיעדר חיבור מתחם סירקין לשכונות מזרח העיר הסמוכות לו המשוועות להתחדשות עירונית. לשיטתן, ניתן יהיה לממש סוף-סוף תוכניות פינוי-בינוי בשכונות החלשות הסמוכות לסירקין, באמצעות הקצאת יחידות דיור חדשות במסגרת תוכנית סירקין לאותן שכונות מיושנות.

העירייה והוועדה המקומית דורשות מבית המשפט לבטל את החלטת הוועדה המחוזית לאישור תוכנית השלד, תוך קביעה כי תכנון מתחם סירקין ייעשה במסגרת תוכנית מתאר - או לחילופין להורות לוועדה המחוזית לתקן את החלטתה, כך שהיא תביא מענה לצרכים התחבורתיים.

בד-בבד, בבקשה לצו ביניים, העירייה והוועדה המקומית דורשות שלא להמשיך ולקדם את תוכנית השלד לכדי תוכניות מפורטות, עד להכרעה בעתירה המינהלית, כך שלא יתקיים הדיון הראשון בתוכנית השלד שנקבע ל-5 באפריל.

מהוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מרכז נמסר בתגובה: "נכון למועד זה, העתירה טרם נתקבלה בלשכת התכנון של מחוז מרכז. עם קבלתה ולימוד הטענות המועלות בה, תובא עמדת המחוז בפני בית המשפט באמצעות הפרקליטות".